12 nejčastějších chyb českých e-shopů (část 3.)

Poslední část naší "mini příručky úspěšného e-shopera" je zaměřená na marketing, reklamní kanály, XML feed a konverze. Všechny tyto faktory jsou důležité nejen při rozjezdu e-shopu, ale i při jeho dalším provozu. Poučte se z chyb konkurence a vyšvihněte své podnikání zase o kus nahoru!

Chyby e-shoperů

chyby_eshop5

9. Špatné využívání reklamních kanálů

Jednou z chyb, které se e-shopeři dopouštějí je, že se zaměřují pouze na reklamní kanály podporující prodej, kdežto kanály, které negenerují tolik konverzí a nákupů, opomíjejí. Je potřeba si ale uvědomit, že každá forma reklamního nástroje slouží k jinému cíli a také na ně tak pohlížet.

Například sociální sítě jako Facebook či Instagram nejsou primárně prodejními nástroji, ale pomáhají komunikovat se zákazníkem a tvořit silnou značku. Naopak PPC reklama či remarketing slouží k prodeji a u těchto kanálů je vhodné dívat se na počet konverzí. Nejlepší variantou je tedy kombinace různých reklamních nástrojů, které se vzájemně budou doplňovat. Dřív, než ale začnete s nějakým kanálem pracovat, zjistěte si, jak na to. Nebojte se zeptat se odborníků a dělejte vše pořádně hned od začátku.

Reklamní kanály

online-marketing2

10. Nesprávně vytvořené kategorie a přiřazení produktů

Častou chybou při vytváření kategorií je jejich název. Pro vás totiž může být zřejmé, co se pod daným slovem skrývá, ale nemusí to tak být i z pohledu zákazníků. Pokud například hledají mikiny, nebudou se dívat do kategorie halenky a pak váš e-shop zkrátka opustí v domnění, že daný produkt vůbec nemáte. To stejné platí i při nesprávném zařazení produktů do jednotlivých kategorií.

Nezapomeňte produkty nazývat dohledatelnými a srozumitelnými názvy. Dávejte pozor na odpovídající produktové fotky - pokud nabízíte pouze jednu část ze setu, nedávejte ho jako produktovou fotku celý. Jen tím zmatete zákazníky, kteří vás zahltí svými dotazy či vám v nejhorším případě napíšou negativní recenzi.

A proč je tohle všechno důležité? Snadná orientace na vašem e-shopu je jedním z klíčových faktorů, které určí, zda u vás zákazník nakoupí nebo ne. Kromě zákazníků jsou však správné názvy a zařazení produktů důležité především pro SEO. Využijte toho, že díky organickému vyhledávání můžete přilákat spoustu návštěvníků na váš e-shop zadarmo a naučte se s ním pracovat.

11. Špatná práce s XML feedy

xml
xml

XML feed je datový soubor s informacemi o vámi prodávaném zboží. Obsahuje jeho název, popis, cenu, datum dodání, kategorii, kam zboží patří a mnohé další. Odlišuje ho tak od dalších položek a zároveň přiřazuje do kategorie se stejnými produkty.

Práce s XML feedy je důležitá pro správné zobrazování se na zbožových porovnávačích Heuréka a Zboží.cz. Při jeho špatném vyplnění se vaše zboží nespáruje s ostatním, což zapříčiní ztrátu konkurenceschopnosti. Na co si tedy dávat pozor?

  • Duplicitní a nesprávné názvy u produktů — jak je již zmíněno u bodu 10, správný název produktů je důležitý jak pro orientaci zákazníků, SEO, tak i pro spárování se zbožovými porovnávači. Heuréka i Zboží.cz můžou mít pro názvy speciální požadavky, které je pro spárování nutné dodržovat. V názvu by neměl chybět výrobce, druh zboží, rozměry, barvy, materiály apod. Pozor také na duplicity, kdy dva rozdílné produkty pojmenujete stejně. To může dělat neplechu jak na vašem e-shopu, tak i při orientaci zákazníků.
  • Cena zboží — může se stát, že při tvorbě nového produktu zapomenete uvést cenu či špatně zadáte cenu s/bez DPH. Někteří e-shopeři také poníží cenu v XML feedu, zatímco na e-shopu ji nechají stejnou. Tím ale docílíte pouze naštvaných zákazníků a zablokování na zbožácích, které si tohle dobře hlídají.
  • Dostupnost zboží — některé e-shopy uvádí špatnou informaci o dostupnosti zboží, což není špatně jen v XML feedu, ale i obecně na e-shopu. Přečtěte si, jak by správná formulace o dostupnosti zboží měla vypadat. Zkontrolujte si také správné propisování dodací lhůty na e-shopu i na zbožácích.
  • Obrázky u produktů — do obrázku nikdy nedávejte nějaká slova typu sleva, akce, doprava zdarma a další. K tomuto slouží štítky, kterými všechny informace zákazníkům sdělíte. Pokud je dáte na produktovou fotku, nemusí se zboží správně spárovat. To stejné platí i u vodoznaku, kterému se u produktových fotek raději vyhněte.
  • URL adresa — u e-shopů se často stává, že URL adresa produktu může odkazovat na jiný produkt nebo může být nefunkční. Zkontrolujte si správnost URL adresy, aby každý produkt měl svou unikátní cestu a zároveň, aby adresa v XML feedu neodkazovala na vyprodané produkty.

Všechny výše zmíněné body je důležité aplikovat nejen u XML feedu, ale i u e-shopu. Dávejte si pozor na to, jak jednotlivé údaje zadáváte, pravidelně je aktualizujte a vyvarujte se všem chybám, které vás můžou stát zákazníky. A pokud si nejste jisti, zda máte všechny údaje vyplněny správně, využijte například Audit XML od firmy Mergado.

12. Nízká konverze a její příčiny

google-analytics2
google-analytics2

Co dělat, když reklama funguje, návštěvnost se zvyšuje, ale počet konverzí se nemění? Ze všeho nejdřív se podívejte do některého z analytických nástrojů, např. Google Analytics. Zkontrolujte si analýzu návštěvnosti, tedy odkud se k vám lidé nejčastěji dostávají, jak rychle stránku opustí a kudy e-shopem prochází. Nejčastěji bývá chyba v cílové stránce, tzv. landing page. Co může být příčinou?

  • Příliš mnoho prvků na stránce — pokud na své stránce máte spoustu rozcestníků, odkazů, formulářů, vyskakovacích oken a dalších, zákazník se v nich rychle ztratí a přejde raději na e-shop, kde se vyzná lépe. Nechte tedy cestu od úvodní stránky po provedení nákupu co nejjednodušší.
  • Opakujte výzvu ke koupi — nebojte se opakovat výzvy ke konverzi, které se na stránce mohou opakovat víckrát, jen pokaždé na jiném místě.
  • Písmo a pozadí stránky nejsou kontrastní — písmo by mělo být výrazné, aby si zákazník na jeho přečtení nemusel brát lupu. Pozor ale, aby nebylo ani příliš obrovské. Zároveň by mělo kontrastovat s pozadím stránky. Doporučujeme jednoduchý design, který zákazníka nebude rozptylovat zbytečnými vizuálními prvky.
  • Nepoužívejte nové technologie — ne všichni zákazníci mají aktualizovaný software či zařízení, které nové technologické vymoženosti umožní správně zobrazit. Při aplikaci těchto technologií na to tedy nezapomeňte myslet.
  • Reklama neodpovídá cílové stránce — když do PPC reklamy dáte kočičky, abyste přilákali nové zákazníky, ale text cílové stránky reklamě nebude odpovídat, konverze tím určitě nedocílíte. Podívejte se do Google Analytics, kolik lidí váš e-shop po příchodu z dané reklamy okamžitě opustí. Pokud je procento okamžitého opuštění příliš vysoké, pak je velká pravděpodobnost, že se reklama a cílová stránka liší a zákazník zde nenajde, co hledal.
  • Důležité prvky nejsou viditelné — všechny důležité informace o zboží/službě by měly být viditelné i bez scrollování (posunu řádků na obrazovce pomocí myši). Na "vrchní" části stránky by měla být fotografie výrobku, název produktu, text s popisem a konkurenčními výhodami a tlačítko Koupit. Detailní popis produktu už můžete nechat na stránce níže.

Nejste si jisti, jestli vaše změny budou fungovat? Není nic lehčího, než vyzkoušet A/B testování se starou a novou variantou stránky a zjistit, která z nich je pro zákazníky atraktivnější.

Nejste si jisti, jak efektivně pracovat s reklamními kanály?

online-marketing-tym
online-marketing-tym

Nechte si poradit našimi odborníky a přijďte na workshop. Vysvětlíme vám, jak jednotlivé reklamní nástroje fungují a která forma reklamy je vhodná právě pro váš sortiment a trh.

arrow icon