4 tipy, jak na úspěšnou digitalizaci v B2B

Přemýšlíte, jestli začít svou B2B firmu digitalizovat? Směle do toho! Bez digitalizace se totiž v dnešní době už téměř neobejdete. Poradíme vám, jak na to.

Jednodušší procesy, vyšší zisky a cesta k mileniálům

Efektivnější firemní procesy, snížení provozních nákladů, prostor pro zisk nových zákazníků, zvýšení tržeb, větší konkurenceschopnost… To je jen několik důvodů, proč stojí za to dát digitalizaci šanci.

Není to tak dávno, co většina klientů v B2B požadovala tabulky, tištěné katalogy a telefonický kontakt. Dnes se však do rozhodovacích procesů při nákupech v B2B zapojuje až 73 % mileniálů. Co to znamená? Že pro tuto generaci, která vyrostla bok po boku technologií, je digitalizace zásadní a očekávají ji i v B2B.

Online ale nenakupují pouze mileniálové. Forrester Research uvádí, že už v roce 2018 nakupovaly firmy z 48,3 % pouze online. Přestože trend B2B v e-commerce od té doby stále roste, System Online v něm stále vidí nevyužitý obchodní potenciál. Odhaduje, že v roce 2020 B2B prodeje v české e-commerce vyšplhaly nad 175 miliard korun, čímž dokonce překonaly online prodeje v B2C, tedy koncovým zákazníkům.

To je rozhodně velký důvod, proč se do digitalizace pustit. Firmy, které myslí na to, že se mění jejich cílová skupina, její chování i trendy v prodeji jako takové, na tom budou v porovnání s konkurencí mnohem lépe.

b2B graf
b2B graf

Zdroj: Online businesses & e-sales, Eurostat

A pokud stále nevěříte, že byste měli dát digitalizaci šanci, možná vás přesvědčí, že už v roce 2017 předvídala společnost Cisco, že digitalizace přinese B2B sektoru zisky okolo 506 miliard amerických dolarů.

Důvody bychom tedy měli. Pojďme se podívat na to, co byste neměli při transformaci do digitálu zapomenout.

1. Bez e-shopu to nepůjde

Jestli loňský rok podnikatelům něco ukázal, tak to, že bez digitalizace se neobejdou. Pandemie nicméně pouze urychlila to, co už bylo pár let nevyhnutelné. Cestu do online světa. Pokud jste se doteď e-commerce vyhýbali, nejspíše už tušíte, že byste digitalizaci měli dát šanci. Zapomeňte ale na pasivní webovou prezentaci a pokud ještě nemáte e-shop, teď je čas s ním začít. E-shop vás přiblíží zákazníkům, pro které budete najednou neustále k dispozici.

Stejně jako v B2C bude i pro vás platit, že čím snadněji a rychleji u vás potenciální zákazníci nakoupí, tím spíše nákup dokončí a znovu se k vám vrátí.

Myslete taky na to, aby vaše webové stránky i e-shop byly responzivní, tedy přizpůsobené pro mobilní telefony. Divili byste se, kolik českých e-shopů to tak ještě nemá. Přitom nejen prohlížení, ale i nákupy z mobilních telefonů jsou rok od roku častější a responzivní web je pro zákazníky standard.

2. Přizpůsobte se zákazníkovi

Zákazníci v B2B se od sebe liší mnohem víc než ti v B2C. Proto je třeba jim přizpůsobit nabídku co nejvíce na míru.

Podle průzkumu považuje 50 % nákupčích v B2B vylepšenou personalizaci za důležitý ukazatel, podle kterého se rozhodují, s kým navázat obchodní vztah. Spotřebitelé navíc utrácejí až o 48 % víc v případě, kdy je pro ně služba přizpůsobená na míru.

Přemýšlíte, jak své služby personalizovat pro zákazníky? Jednou z cest je nabídka individuálních produktových katalogů. Zákazníkům nebo zákaznickým skupinám se tak zobrazí produkty v cenových hladinách, utvořeným na míru právě pro ně.

3. Vsaďte na automatizaci procesů

Zatímco B2C se při digitalizaci bude zaměřovat hlavně na online marketing, B2B má jiné palčivější záležitosti, jako jsou zdlouhavé procesy. Ty můžete částečně zefektivnit automatizacemi i v offline podnikání.

V online je vše ale ještě o něco jednodušší. Můžete totiž váš internetový obchod napojit na podnikový informační systém neboli ERP systém. Systémy si pak automaticky předají všechna data, a to ať už o fakturách, objednávkách, ale i o výrobcích, kategoriích produktů, produktech, zákaznících, dodacích listech a další. Díky tomu eliminujete chyby lidského faktoru na minimum a zároveň zjednodušíte zdlouhavé procesy.

Digitalizací můžete ale zefektivnit i další administrativní úkony. Zajímá vás, jak vypadá automatizace v praxi? Přečtěte si případovou studii firmy Alimpex, které jsme pomáhali s digitalizací.

4. Promyslete si strategii

Určitě tušíte, že bez plánování to nepůjde. Obzvlášť, pokud s digitalizací v B2B teprve začínáte.

Než se tedy pustíte do toho, odpovězte si na několik základních otázek. Jak moc se vaše stávající strategie změní při přechodu do onlinu? Bude e-shop váš primární prodejní kanál? Změní se vaše cílová skupina? Přibude vám například zajímavá skupina, kterou jste mimo e-commerce nedokázali oslovit? V zodpovězení všech důležitých otázek vám pomůže i naše oXy Mapa úspěchů.

Digitalizace ovlivní všechny oblasti vašeho businessu. I ty, které zůstávají v offlinu, jako je přímý kontakt se zákazníky. Proto si všechny kroky dopředu pečlivě promyslete. Cestu digitalizace ale neodkládejte déle, než je nutné. Pokud chcete držet krok s konkurencí a nejlépe ji předběhnout, je třeba jít s dobou!

Přemýšlíte o B2B e-shopu na míru?

Pojďme se o něm nezávazně pobavit.

arrow icon