Můj první milion – případová studie e-shopu Ovečkárna.cz

Nedávno nás velice potěšila recenze jednoho našeho klienta, pana Bernátka. Stálo v ní mimo jiné to, že s oXyShopem za rok vydělal svůj první milion. A tak jsem se rozhodl napsat článek – jako inspiraci pro všechny e-shopery, a také poděkování panu Bernátkovi.

Co může být důvodem přechodu na jiný e-shopový systém

Když za námi pan Bernátek v létě 2014 přišel, již provozoval svůj e-shop Ovečkárna.cz tři roky na platformě Prestashop. Pro přechod na oXyShop se rozhodl ze dvou důvodů:

  • potřeboval profesionální e-shopové řešení,
  • vyžadoval maximální možnou podporu, zejména co se týče marketingu.

O eshopu Ovečkárna.cz

Ovečkárna.cz je menší specializovaný e-shop a jak jeho název napovídá, zabývá se prodejem zboží z ovčí vlny. Najdete v něm vše vlněné: od bačkor přes přikrývky až po ortézy.

Průběh online marketingové spolupráce

Dnes je tomu skoro rok od zahájení naší spolupráce. Bohužel se jednalo o malý projekt a tak jsme nemohli mluvit do samotného procesu vzniku e-shopu. U velkých projektů je totiž přípravná fáze mnohem náročnější, než by se mohlo zdát; správný postup začíná analýzou silných stránek, prodejních argumentů, slabých stránek či omezení dané firmy, jejích cílů, pokračujeme analýzou její konkurence, a pak samozřejmě analýzou jejich zákazníků, jejich potřeb, problémů…to je ta úplně první fáze, první workshopy s klientem, první uživatelské průzkumy…

Pak teprve navazujeme další fází: tvorbou hypotéz a person, tedy typických uživatelů, resp. potenciálních zákazníků a pak teprve začneme vytvářet první skici webu, které již zachycují a reflektují výše zmíněné.

Všimněte si, že se nejedná o nějaký pocitový návrh designu! Následuje/í další workshop/y s klientem, případně ještě další průzkumy a ověřování hypotéz. Pak se teprve začnou kreslit wireframy a popisovat konkrétní funkce e-shopu, a to jsou teprve vstupní materiály pro grafika – ten vytvoří grafický návrh. My dodáme marketingový plán, tedy jaké propagační nástroje a jakým způsobem bude e-shop využívat a tohle jsou vstupní podklady pro realizaci e-shopu. Víme, jak bude e-shop vypadat, jak bude fungovat, ale hlavně, proč tomu tak je (výsledek průzkumů a analýz)!

V případě ovečkárny a jiných malých e-shopů je samozřejmě nereálné projít tímto postupem, který trvá týdny až měsíce a zúčastňuje se jej nejen klient, ale celý tým lidí, od marketingových analytiků, UXáků, grafiků až po technické analytiky nebo „SEO“ lidi.

U ovečkárny jsme před spuštěním udělali analýzu klíčových slov – díky ní jsme alespoň částečně poznali cílovou skupinu a dokázali navrhnout ideální produktovou sktrukturu – ta je mnohem důležitější, než si leckdy začínající e-shopy uvědomují. Je důležitá jak z pohledu SEO, tak pro pozdější úspěšné využívání dalších propagačních kanálů. Strukturu nasadili a provedli nastavení SEO faktorů.

Samozřejmě jsme před spuštěním definovali, jak bude naše marketingová spolupráce pokračovat: co budou první nezbytné a nejdůležitější kroky, a v jakém rozsahu budeme e-shop následně rozvíjet.

Jednotlivé kroky marketingové kampaně

V den D, tedy spuštění e-shopu jsme se dle plánu zachovali:

1. nasadit analytiku, resp. Google Analytics

Bez něj není možné sledovat rentabilitu investic, ať už do různých kampaní, nebo do e-shopu samotného.

2. zbožové porovnávače

Možná byste se divili, kolik e-shopů v jejich využívání otálí, přitom to jsou jedny z nejvýznamnějších zdrojů objednávek a hlavně je to propagační kanál, který zavedete prakticky hned.

3. dvě základní PPC kampaně:

- produktová kampaň (kampaň Adwords provázaná s Google nákupy) - kampaň remarketingová (reklamy „pronásledující“ vaše návštěvníky), protože jsou za prvé v 99 % případů vždy rentabilní a za druhé jejich vytvoření a správa nesežerou tolik času, resp. peněz.

GA oveckarna.cz

oveckarna_ga

Pracujeme na pravidelném linkbuildingu (budování zpětných odkazů), reportingu vývoje a dosaženého výkonu (tržeb, návštěv, konverzního poměru) ve srovnání s předchozím obdobím, případně rokem a také každý měsíc uděláme zase několik dalších kroků k vyšším cílům. Rozšiřujeme PPC kampaně, zavádíme propagaci na soc. sítích, rozesíláme newslettery a samozřejmě upravujeme e-shop i po graficko/funkční stránce.

Panu Bernátkovi jednoduše pomáháme s tím, co by jinak musel dělat sám a v čem by se asi hned těžko orientoval. Řada e-shoperů prostě neví čím začít, co dělat dřív, na co se soustředit a jak se zkrátka vyznat v online prostředí.

Hlavní sezóna e-shopu nastává po letních prázdninách. Co si od ní slibujeme? E-shopu Ovečkárna.cz pomůžeme vydělat další milion (a určitě ne jeden).

„Přešel jsem z Prestashopu (průměrná tržba cca 200 tis. za rok) na oXyShop, kde se má tržba zvýšila po půl roce na 1,4 milionu a díky dobrému přístupu projektového manažera pana Osvalda, Waldera a celého jeho týmu jsem za rok vydělal svůj první milión čistého. Pokud se někdo bude rozhodovat pro toto řešení, můžu s čistým svědomím vřele doporučit.“

Martin Bernátek, majitel eshopu Ovečkárna.cz

Proč je ovečkárna.cz tak úspěšným projektem?

  • Cílevědomý klient s maximální znalostí a důvěrou ve svůj produkt
  • Úzce zaměřený a specializovaný e-shop s jasnou cílovou skupinou
  • 99 % zboží skladem
  • Mohli jsme těžit z analýz historických dat
  • E-shop nestojí, ale neustále se rozvíjí