Otevřít

Co všechno potřebujete vědět, když zvažujete outsourcing skladu?

Nejčastější otázky e-shoperů v oblasti fulfillmentu

27. květen 2021

V posledních letech se oblast e-commerce rozvíjí stále rychleji a pozvolna se mění způsob uvažování zákazníků i trendy v oblasti logistiky. Jedním z takových trendů je i samotné provozování vlastního skladu. Pokud vlastníte e-shop a skladovou logistiku řešíte svépomocí, určitě jste se už někdy setkali s obtížemi, které se čas od času mohou vyskytnout. S přibývajícími skladovými položkami se může komplikovat i proces pickování, koordinace pracovníků, vychystávání objednávek, a tím vzniká prostor pro chybovost. Podnikání online má ovšem jednu nespornou výhodu, a tou je možnost outsourcingu logistiky třetí stranou, díky které vás tyto problémy nemusí trápit. Co všechno ale potřebujete vědět, než některou z třetích stran oslovíte?

Co to je fulfillment?

Stále častěji slýcháme o tzv. fulfillmentu, nicméně i přes jeho výhody, mnoho lidí tento pojem nemá ještě zcela zažitý. Fulfillment zpopularizoval americký Amazon již před několika lety. V principu se jedná o outsourcing logistiky, kdy provozovatel e-shopu přenechává zpracování zásilek službě třetí strany, tedy fulfillment centru.

E-shop tedy nemusí vůbec přijít do kontaktu s prodaným zbožím a veškerou logistiku přenechává fulfillment centru, které zpravidla pouze reportuje e-shopu data o odeslaných zásilkách. Zní to zajímavě? Zmiňme si základní informace, které musíte vědět, když plánujete takovou službu oslovit.

Pro koho je fulfillment služba vhodná? Jaké jsou její hlavní výhody?
Nejen na tyto otázky najdete odpověď v článku Proč by měly e-shopy využívat fulfillment služby.

Co před poptáním fulfillment služby potřebujete vědět?

Než poptáte své možnosti u fulfillment centra, je dobré ujasnit si několik klíčových faktů. Jaké je vaše aktuální skladové řešení? Jste schopni se přestěhovat během jednoho dne, nebo jste vázáni výpovědní lhůtou ve vašem aktuálním skladu? Pro fulfillment jako takový rychlé přestěhování většinou nepředstavuje žádný problém. Proto může klient bez problémů začít využívat těchto služeb v řádu několika málo pracovních dní.

Propojení systémů

Důležité je si také uvědomit, že samotný e-shop musí umět komunikovat s fulfillment centrem. Toto se řeší pomocí tzv. API (Application Programing Interface), která zajistí bezproblémový tok informací mezi e-shopovou platformou a fulfillment centrem. Aby se spárování povedlo, je k tomu zapotřebí dokumentace propojení. Ve funkčním propojení může klient otestovat správnost jednotlivých funkcí nebo napojení na účetní systém. Díky tomu bude vlastník e-commerce businessu okamžitě vědět, jaká objednávka byla odeslaná, kolik SKÚ je momentálně skladem nebo identifikovat své cross-selling zboží.

Cena za služby

Nedílnou součástí celé dohody bude i vzájemné nastavení pravidel a odsouhlasení ceny. Obecně platí, že na stránkách jednotlivých provozovatelů fulfillment center naleznete pouze základní ceník. Jedná se pouze o orientační kalkulačky, kdy ovšem výsledná cena bude pokaždé jiná a to na míru pro každého klienta. Důležité je zmínit, že orientační kalkulačky většinou neobsahují ceny za příjem nebo naskladnění zboží a další poplatky. Za další služby lze považovat například vklad promo materiálu, expedici na atypických paletách, speciální balení atd.

Která fulfillment služba vám nabídne nejlepší podmínky? Podívejte se na velké srovnání fulfillment firem 2021.

SKU - stock keep unit

“Kolik máte SKU?” To bude pravděpodobně jedna z prvních otázek, které uslyšíte, když kontaktujete fulfillment centrum. Jedná se o přesný počet druhů zboží, které ve svém e-shopu nabízíte, a je to také nezbytná informace při plánování a navrhování rozložení skladové plochy. Že vám tento pojem není cizí? Výborně! Pak tedy víte, že pokud prodáváte například dámské modré tričko ve velikostech S, M, L, budete pro toto jedno konkrétní tričko muset nahlásit 3 SKU.

Počet odeslaných objednávek

Další důležitou informací pro poptávané fulfillment centrum bude, kolik objednávek se měsíčně odesílá. Tato informace je důležitá při tvorbě ceny za vychystání jednotlivých objednávek.

Cenovou politiku má většina poskytovatelů velmi podobnou a většinou se skládá z těchto částí:

  • příprava zásilky (pick&pack)
  • uskladnění
  • poštovné
  • zpracování vrácených zásilek
  • další služby

Například příprava zásilky o dvou položkách může být za 49 Kč, kdy se účtuje 40 Kč za první položku a 9 Kč za každou další. Nicméně záleží na celkovém objemu zásilek, kdy platí, že čím více zásilek odešlete, tím menší by měl být poplatek za zpracování.

Doplňkové služby

Opomíjený, ale zásadní element, který může rozhodnout o tom, kterou fulfillmentovou službu si vyberete. Mezi doplňkové služby patří kontrola zboží, kompletování, vkládání propagačních materiálů, polepování zboží nebo třeba výroba expedičních obalů na míru. Na trhu existuje několik českých fulfillment center, ale jen některá vám s těmito úkony pomohou.

Využívání fulfillment služeb má i další výhody

Díky rekordnímu růstu e-commerce, jsou spotřebitelé stále více nároční. Abyste mohli svým zákazníkům nabídnout jen to nejlepší, má smysl uvažovat o outsourcingu logistiky za účelem zefektivnění logistických procesů a úspory času a nákladů. Výhodou také je, že fulfillment společnosti mají navázané vztahy s většinou přepravců, kteří jim pro své klienty nabízí lepší ceny za logistiku.

Chcete začít využívat fulfillment službu?

Napište nám na e-mail marketing__at__oxyshop.cz a my vám zodpovíme všechny vaše otázky a pomůžeme vám vybrat vhodného partnera i rámec služeb.