Google Data Studio: pomocník č. 1 pro manažery v e-commerce
Všechna data přehledně pod střechou Data Studia
Data nemusí být pouhou hromadou nudných čísel naskládaných do nepřehledných tabulek, které rozlousknou jen zasvěcené oči specialistů. Pokud máte ty správné nástroje, můžete se svými daty sebevědomě vyprávět příběhy. Pomoct vám k tomu může Google Data Studio, díky kterému vytvoříte přehledné a dobře pochopitelné vizualizace. Předností Data Studia je jednoduché ovládání, vlastní nastavení na míru vašim potřebám, export výstupního reportu ve formátu PDF a spousta dalších funkcí.
Každý systém, ať už jde o Facebook Business Manager, Google Ads nebo Analytics, má jiné rozhraní. A aniž bychom se chtěli kohokoliv dotknout nebo zpochybnit dovednosti manažerů či majitelů e-shopů, získávání dat o kampaních nebo marketingových aktivitách bylo doposud velmi složité. Zorientovat se v konkrétních systémech, vydolovat z nich data, pospojovat si je a přeložit výsledek do lidštiny, chtělo přinejmenším hodně času, odhodlání a zkušeností. S Data Studiem sjednotíte všechny tyto systémy na jednom místě a data, která potřebujete, máte k dispozici okamžitě ve velmi přívětivé formě.
Přes 200 konektorů, díky kterým zjistíte informace ze soukromých i veřejných zdrojů
Data Studio oproti Google Analytics totiž nabízí nástavbu v podobě cenného vizuálního zpracování dat (respektive poskytuje více možností vizualizace, než je k dispozici v Analytics). Zatímco Analytics má obsah omezený na 12 widgetů, Data Studio zvládne pojmout informací mnohem více. Svého staršího sourozence z Google rodiny kvůli tomu ale nehází přes palubu, pro své fungování ho naopak potřebuje jako zdroj informací.
Kromě Analytics je Data Studio propojitelné i s dalšími systémy – Google Ads, Facebook, Sklik, ale i Criteo nebo s klasickými tabulkami v Google Spreadsheets. Tzv. konektorů, které jsou k propojení potřeba, neustále přibývá, v současné době jich existuje přes dvě stě. Zdatnější jedinci si můžou napsat konektory vlastní a k Data Studiu případně připojí i specifická data. Vytvoření grafu vás bude stát v každém případě jen pár kliků.
Jaké zdroje jsou použitelné?
- Google: Analytics, Ads, YouTube Analytics, Search Console, DoubleClick Manager, Spreadsheets
- SQL databáze: MySQL, PostgreSQL, Cloud SQL, CSV (nahrání souboru)
- Facebook, Sklik
- veřejně dostupné zdroje jako ČNB nebo Brněnský datový portál a spousta dalších
Data srovnávejte z dlouhodobého hlediska
Každé ráno, každé pondělí, každý první den měsíci (anebo kdykoliv budete potřebovat) budete mít (v e-mailu nebo v systému) k dispozici aktuální online report o tom, jak se daří vaší firmě – čitelně a přehledně. Důležité je sledovat data z dlouhodobého hlediska, tedy pracovat se statisticky významným vzorkem – ideálně s meziročním srovnáním.
„Nestačí srovnávat jen dny nebo měsíce. Vývoj trhu je závislý na mnoha faktorech a krátkodobé srovnání nemusí být zrovna relevantní,“ upozorňuje Lukáš Lesovský, náš Performance Marketing Lead. Ostatně sami se v oXyShopu tímto pravidlem řídíme, s Data Studiem pracujeme převážně na měsíční bázi.
Jak nastavit cíle? Kvalita je víc než kvantita
Velkou výhodou Data Studia je možnost sloučení dat z více kanálů do jednoho přehledu. Víc než jinde ale právě tady platí, že kvalita je cennější než kvantita. Je proto důležité vybrat si cíle relevantní pro váš byznys. Pokud byste sklouzli k mikromanagementu, Data Studio by zásadně zpomalilo. Vyhodnocování dat by vás stálo zbytečně moc času a nepřineslo by kýžené výsledky. V oXyShopu proto pomáháme klientům nejen s nastavením cílů, ale i s nastavením Data Studia. Zaměřit byste se měli na takové cíle, které vám pomůžou optimalizovat vaše podnikání, odhalí další možnosti konverzí a sníží PNO (podíl nákladů na obratu).
Pravděpodobně tak budete chtít vidět v reportu tyto informace:
- návratnost investice
- rozpočet
- návštěvy
- tržby či jiné finanční cíle
- přehled kanálů, kde vzniká největší poptávka
- kolik peněz přináší konkrétní kanál
„Další ukazatele, které lze sledovat, jsou například konkrétní typy dopravy či platby, které zákazníci upřednostňují nebo jak často využívají nové výdejní místo. Samozřejmostí jsou i demografické a geografické údaje o zákaznících a je také možné vystopovat kompletní nákupní cestu zákazníka,“ vysvětluje Lukáš Lesovský.
Funguje to!
A na závěr ještě případová studie jako důkaz, jak může Google Data Studio pomoci v konkrétním případě. Pro našeho klienta CEWE, jsme nastavili Google Data Studio na míru. Jeho zákazníci používají pro nákup produktů a služeb mobilní i desktopovou aplikaci. „V obou typech aplikací vznikají konverze. Bylo proto potřeba tyto dvě aplikace napojit na Google Data Studio, díky čemuž klient získal přehledné informace o tom, kdo, kde a jak skutečně nakoupil,“ uzavírá Lukáš Lesovský.
Chcete poradit s nastavením Google Data Studia?
Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz. Rádi s vámi probereme vaši situaci a vymyslíme, jak nastavit konkrétní data či vaše businessové cíle.