Jak začít s reklamní strategií v online prostředí? – Reklamní strategie, cíle
Proč se nad reklamní strategií zamýšlet?
Celá marketingová komunikace vychází z promyšlené strategie. Pokud si ji nastavíte správně, nebudete už přemýšlet kolik a do jakého reklamního kanálu investovat, co zákazníkům říkat, jak s nimi komunikovat. To stejné platí i u zadávání podkladů pro zpracování reklamy zaměstnancům nebo agenturám, které bez správných informací efektivní kampaň nejsou schopni vytvořit. A abychom vám pomohli těmto problémům zamezit, připravili jsme pro vás sérii článků, které vám s nastavením strategie pomůžou.
Dělat reklamu bez strategie je jako vydat se na cestu bez mapy.
Jak postupovat, aby vám reklama opravdu něco přinesla?
V následujících článcích si představíme jednotlivé kroky, které vedou ke kvalitní marketingové komunikaci.
1. Ujasněte si své cíle
Dobrá reklamní strategie může vzniknout až po zodpovězení všech businessových otázek. Bez nich bude celá komunikace vratká a nekonzistentní. Pojďme si tedy před tvorbou strategie ujasnit tyto cíle:
Ekonomické cíle
Na základě znalostí trhu i sortimentu je potřeba si říct:
- Na jaký obrat se během určitého období chcete dostat.
- Jaké ziskovosti potřebujete dosáhnout, abyste v podnikání mohli pokračovat.
- Jakou část tržního podílu máte nyní a jakou chcete vlastnit.
- Je možné naplnit všechny cíle najednou? Je pro to na trhu s vašim sortimentem potenciál?
- Kolik kusů zboží je možné vyexpedovat tak, aby zákazníci byli s kvalitou a rychlostí doručení stále spokojeni.
Brandové cíle
Odpovězte si na následující otázky:
- Jak je v současnosti vnímána konkurence? Čím se snaží zaujmout zákazníka?
- Jak chcete, aby váš e-shop zákazník vnímal - jako odborníka? Partnera? Slevový či luxusní e-shop?
- Jaké máte prostředky pro naplnění stanovených cílů?
- Čím se odlišíte od konkurence?
Odlišení od konkurence vyžaduje dva pohledy:
- Na základě čeho vás má zákazník na první pohled rozpoznat od konkurence?
- Co zákazníkům na rozdíl od konkurence skutečně přinesete?
Od brandových cílů se odvíjí veškerá komunikace směrem k zákazníkům, a to včetně reklamy. Pokud je cílem být vkusný, znalý prodejce luxusního nábytku, nemůže e-shop na svých stránkách inzerovat "vše za 80% slevu". Stanovit si tyto cíle vám zároveň pomůže být konzistentní v komunikaci.
Ekonomické i brandové cíle jsou vnitřním faktorem
Znamená to, že je můžete ve firmě sami ovlivnit. Jsou však dlouhodobé, proto si pořádně rozmyslete, do čeho chcete investovat svůj čas i peníze.
2. Zvolte si cílového zákazníka
Produkt, který chcete prodávat, nakupují různí lidé. Pokuste se alespoň orientačně stanovit, kdo mezi ně patří:
- Jak vypadá typický zákazník, který váš sortiment nakupuje? Pokuste vytvořit 2 - 4 profily tohoto zákazníka.
- Jak se tito zákazníci při výběru daného sortimentu chovají?
- Co je po ně v nákupním procesu důležité?
- Co jim naopak v nákupním procesu vadí?
- Kdo a co tyto zákazníky v nákupním rozhodování nejvíce ovlivňuje?
Pokud si nemůžete dovolit investovat do zákaznických průzkumů či uživatelského testování, zkuste využít všechny další dostupné zdroje. Zeptejte se lidí ve svém okolí, příbuzných či o cílových zákaznících alespoň přemýšlejte. Protože pouze tehdy, až pochopíte hodnoty zákazníka, můžete budovat své konkurenční výhody.
Chování vaší cílové skupiny patří mezi vnější faktory
Znamená to, že je sami prakticky nejste schopni ovlivnit. Vynaložte tedy maximální úsilí, abyste svým zákazníkům porozuměli a přizpůsobili svůj business jejich potřebám.
Čemu se budeme věnovat v dalším díle?
Před začátkem samotné tvorby reklamní strategie nesmíte opomenout kroky související s produktovým portfoliem. O jaké se jedná? To se dozvíte v dalším díle této série.