Jak začít s reklamní strategií v online prostředí? Shrňme si nejdůležitější informace
Proč je reklamní strategie tak důležitá?
Vytvářet (a platit za) reklamy nahodile a bez plánu je něco podobného jako vydat se na cestu po neznámém území bez mapy, bez předpovědi počasí, oblečeni a vybaveni jen tím, co jste jen tak bez přípravy „odhadli“.
Díky správně nastavené reklamní strategii už nebudete muset znova a znova přemýšlet nad tím, kolik a do jakého reklamního kanálu investovat, co přesně zákazníkům říkat ani jak s nimi komunikovat. To vše budete mít vy (nebo vaše reklamní agentura) už dávno definováno. Jak ji tedy vytvořit?
1. krok – Definujte si svůj cíl a svého ideálního zákazníka
Bez jasně zodpovězených businessových otázek bude celá vaše komunikace vždycky tak trochu vratká a nekonzistentní. Před samotnou tvorbou reklamní strategie si proto pořádně ujasněte všechny své ekonomické i brandové cíle.
Uvědomte si, kdo je váš zákazník, na koho chcete cílit. Pouze tehdy, až opravdu pochopíte hodnoty, chování a potřeby zákazníků, můžete definovat (a komunikovat) své konkurenční výhody.
Jaké jsou otázky, na které byste si měli odpovědět? Jejich seznam najdete v prvním článku naší série.
2. krok – Zaměřte se na sortiment
Pokud znáte své cíle i zákazníka, je načase proměnit svá produktová data ve zlato. Jste to vy, kdo toho o svých produktech ví nejvíce, a měli byste toho umět využít. Co všechno se svými produkty můžete v zájmu dobré reklamní strategie udělat? V rukou máte tyto mocné nástroje:
- prioritizace produktů,
- zúžení či rozšíření sortimentu,
- evidence podrobných produktových informací.
Chcete vědět, jak pracovat se sortimentem a jak ho co nejvíce vytěžit v marketingové komunikaci? Čtěte druhý díl naší série.
3. krok – Zjistěte, jak zákazníci nakupují vaše produkty
V dalším kroku směrem k účinné reklamní strategii půjde o nákupní chování zákazníků a o to, jak souvisí s vlastnostmi vašich produktů. V této fázi si pečlivě sepište vše, co by zákazníky mohlo zajímat – např. jaký jejich problém produkt řeší, z čeho mohou mít ve spojení s produktem obavy nebo jak moc je pro ně důležitá vizuální stránka zboží.
Snažte se pak zákazníkům vyjít vstříc – vysvětlete jim parametry zboží i jejich význam. Pro všechny důležité produkty sepište neprůstřelné prodejní argumenty a nezapomeňte ani na to, jakou roli hrají u zákazníků ve spojitosti s vaším zbožím emoce.
Ve třetím článku série vám pomůžeme právě s přizpůsobením prezentace produktů na míru vašim zákazníkům i s tvorbou prodejních argumentů.
4. krok - Namíchejte správný komunikační mix
Nyní, když už máte připravená ta správná sdělení, která chcete přinést těm správným zákazníkům, vám chybí už jen výběr nejvhodnějších kanálů pro komunikaci. Kanálů totiž bude více a formy sdělení se v nich budou různit – tomu se říká komunikační mix.
Vynikající pomůckou v tomto kroku je tzv. marketingový trychtýř SEE – THINK – DO – CARE. Díky němu poznáte, co zákazníci v jednotlivých fázích nákupu řeší a jak na ně vhodně cílit.
Jaké kanály jsou nejvhodnější pro každou jednotlivou fázi trychtýře, na to se podrobněji podívejte do čtvrtého článku série. Najdete tam konkrétní příklady i modelové situace.
5. krok – Pro fázi SEE tvořte kreativu, která zaujme
Tady se už dostáváme k samotné kreativě – tedy k tomu, jakou přesně by měla mít vaše sdělení formu. Účinná kreativa se přímo odvíjí od všeho, co jste dosud zjistili, ale především od kanálu, kterým své sdělení chcete zákazníkům poslat. Každý komunikační kanál totiž slouží k odlišnému cíli, lidé ho využívají různě a mají od něj různá očekávání.
Pátý díl série se věnuje tomu, co to vlastně je kreativa a jak k ní přistupovat. Zabývá se také podrobně tím, jak by měla vypadat dobrá kreativa pro fázi SEE a jaké jsou ideální kanály, které právě v této fázi využít.
6. krok – Nepodceňte landing page
Na pomezí fází SEE a THINK je situace, kdy zákazníka pomocí úspěšného sdělení z fáze SEE dostanete na své území. Landing page neboli vstupní stránka je místo, na které se oslovení potenciální zákazníci prokliknou třeba z Facebooku, z e-mailu nebo z PPC reklamy. Kreativu landing page rozhodně nepodceňujte!
Na landing page máte prostor „doříct“ dané sdělení a hlavně nasměrovat zákazníky k další akci. To vše by dobrá vstupní stránka měla zvládnout nejlépe do 5 vteřin. Když do 5 vteřin zákazník nepochopí, co mu chcete říct a co by měl dál udělat, odchází a bývá (spolu s vašimi doteď vynaloženými prostředky) často nenávratně ztracen.
Jak by měla landing page vypadat a všechny další podrobnosti o její kreativě najdete v šestém článku této série.
7. krok – Přesvědčte zákazníky k nákupu ve fázi THINK
Sedmý článek série představuje, jak by měla vypadat dobrá kreativa pro fázi THINK. Tady už totiž není cílem za každou cenu zaujmout nebo vyniknout, ale poptávku upevnit a zákazníka k nákupu přesvědčit. Proto by kreativa pro tuto fázi měla stát především na podrobných a pro zákazníka přínosných informacích, které mu předáváte co nejvíce srozumitelně a přehledně.
Právě v této fázi využijete všechny nashromážděné informace o produktech a hlavní prodejní argumenty. Jak a jakými kanály sdělení distribuovat? I to se v článku dozvíte.
8. krok – Oslňte své zákazníky ve fázi DO a CARE
Fáze DO se týká zákazníků, kteří jsou připraveni nakupovat, už přesně vědí co, ale ještě nejsou rozhodnutí přímo pro váš e-shop. Proto by kreativa v této fázi měla komunikovat hlavně vaše konkurenční výhody – cenu, akci, záruku nebo třeba rychlé doručení.
Ve fázi CARE je vaším cílem vytvořit si se zákazníkem dlouhodobý vztah. Chcete, aby u vás nakoupil znovu a aby vás doporučil svým známým. K tomu nejlépe slouží kreativa, kterou personalizujete na základě vašich dat.
Jak by měla vypadat dobrá kreativa pro fáze DO a CARE, a jaké jsou v těchto fázích nejlepší komunikační kanály? To vše najdete podrobně vysvětleno v posledním díle série o reklamní strategii.
Pomůžeme vám tvořit strategické a účinné reklamy
Nevíte, jak celou strategii správně uchopit, nebo potřebujete pomoct s kreativou pro některé konkrétní fáze?
Obraťte se na nás na marketing@oxyshop.cz.