Jak začít s reklamní strategií v online prostředí? – Sortiment, produktové vlastnosti
Jak přemýšlet nad svým sortimentem?
1. Určete si priority mezi produkty
Nesnažte se v marketingové komunikaci zaměřit na všechny produkty najednou. Identifikujte si ty, které mají být hlavním zdrojem vašeho zisku, a které mají největší potenciál. Tyto produkty poté zákazníkům komunikujte. Právě na ně by si totiž měli ve spojitosti s vaší značkou vzpomenout.
Náš tip: Zkuste si seřadit všechny produkty od největšího potenciálu po nejnižší do Excelu. Do marketingové komunikace poté investuje 80 % z rozpočtu na prvních 20 % produktů. Zbylé finance vložte na ostatní produkty. Funguje vám tato strategie lépe než ta předtím?
2. Myslete na množství sortimentu na e-shopu
Nabízíte na e-shopu široký sortiment, ale obchodně zajímavé jsou možná jen některé produkty? Pokud vám některé z nich prakticky žádný zisk nepřináší, nevyplatí se je na e-shopu mít.
Příklad: Vyděláváte jen na chytrém osvětlení. To ale tvoří pouze 5 % z celého sortimentu. Nebylo by lepší sortiment zúžit?
3. Dejte si do pořádku produktové vlastnosti
Proč by si měli zákazníci koupit vaše zboží? Na co se ptají na kamenné prodejně? Na zákaznické podpoře? Na co byste se při výběru zeptali vy? Tak právě tyto informace zahrňte do popisu kategorií, produktů a parametrů.
Náš tip: Dejte si veškeré informace o jednotlivých produktech do velké tabulky. S těmito informacemi pak dále pracujte v marketingové komunikaci či při vytváření speciálních kategorií na e-shopu.
Jak taková tabulka může vypadat?
Tabulka představuje ukázku produktových vlastností k sedačkám. Reálně by tabulka měla být mnohem větší a měla by obsahovat mnohem více informací. Za nás doporučujeme ji mít opravdu co nejširší.
Čtěte první díl série, ve kterém vám poradíme, proč se nad reklamní strategií zamýšlet a jak postupovat, aby vám reklama opravdu něco přinesla.
Jak využít produktové vlastnosti v marketingové komunikaci?
- Parametry - Jaké parametry jsou pro zákazníky důležité? Zjistěte si je a využijte je pro marketingovou komunikaci. Příkladem může být článek na 10 nejlehčích notebooků, seřazení krmiva pro psy dle obsažených vitamínů, vytvoření kategorií na základě barev dekorací do domácnosti či doporučení sedaček vhodných do malého bytu.
- Cílová skupina - Zakomponuje svou cílovou skupinu do komunikace. Doporučte zákazníkům autosedačky dle věku dítěte, sluchátka vhodná pro sportovce, oblečení pro těhotné a další.
- Výrobce - U některého sortimentu hraje původ a tradice zboží velký význam. Je tomu tak například u potravin, kávy, čaje. Stojí za vašim zbožím hezký příběh? Podělte se o něj se zákazníky.
- Vztah k jiným produktům - Zboží není jen samostatnou entitou, ale většinou k němu patří i nějaké příslušenství, produkty k údržbě a další. Nabídněte je zákazníkům přímo v košíku či formou personalisovaného e-mailu.
- Vhodnost produktů - Neříkejte zákazníkům, že každý z vašich produktů je nejlepší. Raději jim doporučte ten nejvhodnější právě pro ně. Vysvětlete jim rozdíl mezi nimi a v čem je který vhodný pro koho. Dva typy obdobného zboží můžete také srovnat například v článku na blogu.
- Účel produktu - Prodáváte například cvičební pomůcky, u kterých si zákazník nemusí být jistý k čemu slouží? Vysvětlete mu to třeba formou videa.
Právě e-shopeři toho o svých produktech ví nejvíce. Naučte se s těmito informacemi pracovat.
Čemu se budeme věnovat v dalším díle?
V dalším díle si rozebereme problematiku nákupního chování.
Nezapomeňte sledovat náš blog, ať vám nic neunikne!