Nativní vs. programatická reklama: která má větší efekt a proč byste měli používat obě?
Boj o pozornost zákazníků je pro podnikatele v internetovém obchodě naprostá nutnost. Vedle klasické programatické (bannerové) reklamy můžete svou cílovou skupinu zaujmout také pomocí nativní reklamy. Jaký je mezi nimi rozdíl a kdy použít kterou?
Programatická vs. nativní reklama
Programatická (bannerová) reklama je reklama ve formě bannerů. Ty se zobrazují návštěvníkům libovolných e-shopů/webů na principu aukce. Přestože se celý proces odehrává v reálném čase (a tedy velmi rychle), zasahuje do něj mnoho faktorů. Zjednodušeně ale prostor vyhrává ten inzerent, který nabídne: 1. vyšší částku za zhlédnutí reklamy a 2. kvalitní a relevantní obsah pro konkrétního návštěvníka e-shopu/webu.
Nativní reklama: je reklama, která se snaží splynout s okolním prostředím – tedy s danou webovou stránkou/e-shopem. Typicky jde o jeden z článků ve zpravodajském feedu, který je označený jako „reklama“. Současně je ale psaný tak, že čtenářům může přinést relevantní informace, a proto je z hlediska prokliků úspěšnější než bannery. Podobně se nativní reklama zařazuje jako sponzorovaný příspěvek i do feedu na sociálních sítích.K nativní reklamě patří i placené výsledky vyhledávání (které vypadají jako organické výsledky), promované položky (například na webu S-reality nabídka nemovitosti s označením „TIP“) nebo widgety, které čtenářům doporučují konkrétní obsah (označený třeba štítkem „Mohlo by se vám líbit“).
Kdo vyhrává pozornost podle výzkumů?
Mnohé výzkumy pomocí oční kamery ukazují, že si návštěvníci webů vypěstovali bannerovou slepotu – reklamu, která vypadá jako reklama, jednoduše přeskakují. Nativní reklama splývá s prostředím, ve kterém se nachází, a tím působí věrohodněji. Lidé jí pak ochotněji věnují pozornost. Podle výzkumu Native Advertising Institute se spotřebitelé na nativní reklamy dívají o 53 % více než na bannery – a to přináší i lepší výsledky.V porovnání s bannerovou reklamou mají nativní reklamy 8,8krát vyšší CTR (míru prokliku) a zvyšují nákupní záměr o 18 %. Důvod je jednoduchý: zatímco u bannerové reklamy návštěvníka webu zaujme určitý vizuální podnět, u nativní reklamy si nejprve přečte kontext. Odkaz pak většinou otevírají jen ti, které obsah opravdu zajímá.
Zpráva Asociace online vydavatelů (The Association of Online Publishers) říká, že nativní reklamu skoro dvě třetiny spotřebitelů (59 %) považuje za zajímavou a informativní. Třetina z nich jí důvěřuje víc než tradiční reklamě.
Nativní reklama – jak na ni?
Nejčastější chyba, které se inzerenti dopouštějí, je použití stejného vizuálů a stejných textů v případě nativní a bannerové reklamy. Jednoduché pravidlo proto zní: přistupujte k nim odlišně. Nesnažte se svůj produkt nebo svou značku prodat agresivně už v titulku jako bannerová reklama.Vžijte se do kůže návštěvníka e-shopu/webu a ujasněte si, kde chcete nativní reklamu spustit. Pokud jde například o e-shop, přizpůsobte své sdělení právě tomuto obsahu. Přineste svým čtenářům cennou informaci – váš produkt nebo značka může být šikovně zabalená třeba do případové studie nebo do tipů a triků, jak produkt využít v praxi. Vyšší pak bude nejen míra prokliku, ale i ochota vašich čtenářů věnovat vašemu sdělení pozornost.
Bannerová reklama – jak na ni?
Z výše uvedených čísel by se mohlo zdát, že se vyplatí veškerou pozornost a zdroje směřovat pouze do nativní reklamy. Ve skutečnosti vám ale bude nejlépe fungovat kombinace obojího. Díky nativní reklamě totiž získáte relevantní publikum, na které můžete následně cílit právě prostřednictvím bannerů.Pokud třeba máte e-shop s fototechnikou, nalákejte fotografy na článek o nejnovějších vychytávkách ve světě fotografie. Pokud jim nabídnete kvalitní obsah, upoutáte jejich pozornost a zároveň získáte data o potenciálních nakupujících. Na ty pak pomocí bannerů můžete cílit konkrétní nabídku. Pokud v obou krocích trefíte obsah sdělení, těšte se na vysoké konverze.
Potřebujete pomoct s nastavením reklam?
Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz.
Společně probereme možnosti a vymyslíme pro vás kampaň na míru.