Videa jako nový trend v e-commerce – proč je tvořit a jak na to?

Jak pomocí videí rozšířit povědomí o vaší značce, posílit důvěru ve váš brand, zvýšit prodeje a vybudovat si silnou konkurenční výhodu? Inspirujte se 7 typy videí, které fungují u jiných e-shopů.

Popularita videoobsahu roste - potvrzují to i studie

Trend je jasný – rok od roku roste důležitost sociálních sítí a mezi nimi především těch „vizuálních“ jako je Instagram či YouTube. Průzkum Ami Digital Index ukazuje dominanci sítě YouTube, kterou v roce 2019 použilo 94 % českých uživatelů internetu, ale taky rostoucí popularitu Instagramu.

Instagram jako jediná sociální síť navíc roste stejně dynamicky jako v předešlých letech. Osobní zkušenost s ním potvrzuje 52 % uživatelů internetu, což je o 6 % více než v roce 2018. Velmi oblíbené jsou Instragram Stories a začíná se prosazovat i novinka loňského roku Instagram TV – a tipujete správě, v obou případech se jedná o videoformát.

Ale nejsou to jenom sociální sítě, prudce roste i obliba různých videonávodů, videorecenzí či produktových videí. A koronavirová krize ze začátku letošního roku tento trend ještě umocnila. Češi si zvykli mnohem více věcí řešit z domova, nakupovat online, což je pro e-shopy skvělá příležitost.

Video jako forma komunikace je totiž ve srovnání s psaným textem mnohem rychlejší a názornější. Video sdělí více informací za stejný čas, lépe přenáší emoce, dokáže významně ovlivnit rozhodování a rychleji se šíří.

Ať už chcete rozšiřovat povědomí o vaší značce, posilovat důvěru ve váš brand nebo zvýšit prodeje, videa jsou k tomu skvělým nástrojem. Stačí jen vzít to za správný konec a začít s tvorbou videí ideálně dříve, než to dojde i vaší konkurenci.

Jaký videoobsah je pro vás ten pravý?

Není video jako video. Záleží na tom, co od něj očekáváte. Má video podávat výkony v marketingu, přinést více fanoušků, více nákupů? Má sloužit jako vaše vizitka? Je určené pro zákazníky, kteří o vašem e-shopu vůbec nic neví, nebo pro ty, kteří už u vás nakoupili? Má přesvědčit váhající nebo pomoct s konkrétním problémem?

Než se pustíte do tvorby videa, všechno si dobře promyslete nebo si nechte poradit od našich odborníků na digitální marketing. Zdaleka totiž nejde jen o samotné natočení videa, ale právě o jeho účel, scénář a celkové zasazení do komunikace.

Dobrá zpráva je, že z jednoho profesionálního natáčení může vzniknout spousta videoobsahu, který se následně bude dát použít podle potřeby i v budoucnosti. Bude možné ho upravovat na míru vybraným kanálům, recyklovat ho a dále s ním pracovat.

Ale teď už konkrétně. Jaké typy videí posunou váš e-shop dopředu?

Promo video

Tohle video představuje vaši firmu, její hodnoty, historii, zaměstnance, procesy, klidně i prostory nebo portfolio produktů. Zahrnuje cokoliv, co o sobě chcete zákazníkům sdělit, čím se chcete pochlubit.

Promo video pomáhá budovat váš brand, navazuje vztah, odbourává nedůvěru, láká.

 

promo

Produktové video

Produktová videa jsou výborná možnost, jak aspoň částečně smazat jednu z nevýhod online nakupování – omezenou možnost si kupovaný produkt prohlédnout naživo.

Tenhle typ videa ukazuje detaily vašich produktů, seznamuje zákazníky s tím, jak fungují, ukazuje jejich výhody nebo speciální funkce. Může také srovnávat produkty mezi sebou, může mít pojetí recenze, testu nebo případové studie.

Produktové video velmi dobře funguje ve fázi oslovení potenciálních zákazníků, také dovede přesvědčit ke koupi, pomoct s rozhodováním nebo zvýšit zákazníkův zážitek z produktu.

 

pells (1)

Reklamní spot

Tady jsme si vypůjčili termín známý především z televize, princip je totiž velmi podobný. Jedná se vlastně o akviziční videoreklamu, takže by video mělo být krátké, úderné, zapamatovatelné.

Využije se v PPC kampaních (v Ads Google, Skliku, na sociálních sítích) nebo v různých pop-up oknech. Jeho cílem jsou konverze – prokliky a nákupy.

 

ISOLINE

Zákulisní video

Tohle video má zákazníkům poodhalit oponu vašeho e-shopu. Můžete v něm ukázat vaši výrobu a její hlavní charakteristiky, můžete zákazníkům předvést některé důležité nebo zajímavé procesy, fungování skladu, životní cyklus objednávky nebo cokoliv dalšího ze života vašeho businessu. Zákulisní video pomáhá budovat důvěru, přirozeně ukazuje vaše konkurenční výhody, posiluje brand a pomáhá oslovovat nové zákazníky. Velmi dobře funguje na e-shopu, sociálních sítích nebo v e-mailingu.

 

mushgo

Videopozvánka

Tento typ videa může mít formu osobního pozvání na nějakou akci pro zákazníky nebo je může nalákat do vaší kamenné prodejny (pokud nějakou máte). Videopozvánka je ideální pro budování brandu a taky pro promo konkrétních akcí či eventů.

 

pozvánka na meetup

Náborové video

Jde o speciální odnož promo videa, které je ovšem místo zákazníků cíleno na potenciální zaměstnance. Ty bude nejspíš zajímat hlavně vaše atmosféra, procesy nebo jejich potenciální kolegové.

Můžete jej využít pro posilování brandu ale i pro oslovení většího počtu zájemců o konkrétní pracovní nabídku.

 

czc

Interní video

Jde o video, které objasňuje vaše interní procesy a je určené vašim zaměstnancům. Mohou to být např. různá školicí videa či postupy výroby, programování a další.

Kdo by měl video vytvořit – vy sami nebo profesionálové?

Dnes už nejde jen o profesionální techniku, dobré video můžete klidně natočit i na iPhone. Profesionálové toho ale dokáží mnohem víc – umí třeba kvalitní postprodukci, animaci nebo speciální efekty. My při tvorbě videí spolupracujeme s firmou Kašpardigital, protože tohle oni umí opravdu dobře.

Samotná kreativní stránka videa (nápad, cílení, tonalita, příběh, scénář) a následná práce s videem (kam video vložit nebo publikovat, komu jej zobrazovat a kdy, jestli jej dodatečně propagovat) – to je zase naše doména.

Pokud jsou všechny tyto aspekty správně vybalancované, je téměř zaručeno, že video zaujme a bude mít požadovaný efekt.

Videa natočená svépomocí se pak hodí třeba na stránky sociálních sítí. Instastories nebo Stories na Facebooku jsou k tomu doslova stvořené. Tady se zkrátka hodí rychle natočená videa, která jsou aktuální a „na nic si nehrají“. To potom uživatelům nevadí ani případná nižší kvalita zpracování.

Kam s hotovým videem?

S hotovým videem se dá pracovat v rámci všech komunikačních kanálů. Důležité ale je, mít v této otázce jasno už při samotném procesu tvorby.

Stejně jako jakýkoliv jiný obsah je i u videa výhodné šířit ten stejný obsah v trochu jiné formě napříč různými kanály. Na sociální sítě dejte to nejzábavnější z videa a rozviřte diskuzi, do newsletteru nezapomeňte k videu dát proklik, produktová videa mějte na produktových stránkách a přidejte je na blog i do newsletteru, kde video doplníte psaným textem.

A jeden malý tip na závěr: Věděli jste, že pro šíření videa na sociálních sítích je mnohem lepší nahrát ho přímo na danou platformu? Například takový Facebook odkazy na jiné videoplatformy (YouTube, Vimeo) penalizuje nižším dosahem.

Nebojte se videí. Ať už máte B2C nebo B2B e-shop, už teď je jasné, že videa jsou budoucnost e-commerce. Jde jen o to, kdo si tuto konkurenční výhodu pro sebe utrhne dříve, kdo se rychleji zorientuje a kdo vše okolo videí vezme za správný konec.

Pokud nevíte, kde začít, ozvěte se nám. Naši odborníci na digitální marketing si s vámi rádi sednou nad vašimi „video-plány“ a doporučí vhodný postup.

Tvořte videa i vy!

Zaujal váš některý z video formátů a rádi byste se teď na něj vrhli? Napište nám a my vám poradíme, jak na to!

arrow icon