Dropshipment – trend, který přivede nové zákazníky a zároveň zjednoduší logistický proces

Zisky z e-commerce a dropshippingu dosáhly v roce 2020 více než 4 miliard dolarů, což představuje celosvětový meziroční nárůst o 7 procent za posledních 10 let. Proč tomu tak je? Co je na dropshipment modelu tak zajímavého a proč by pro vás mohl být výhodný?

Malí hráči zanikají, velcí tvoří až 50 % e-commerce obratu

Trend konsolidace e-shopové scény dorazil i do Česka. Podle projektu Reshoper Datablog za rok 2019 v Česku zaniklo přes 4 tisíce malých e-shopů a v roce 2020 trend pokračoval. V drtivé většině přitom šlo o ty nejmenší e-shopy, které nemají dostatek peněz na marketing, doplňkové služby, logistiku, inovace a konkurovat nedokáží ani platově.

Zároveň však platí, že celkový obrat české e-commerce roste, meziroční změna se pohybuje kolem 16-18 % do plusu. Kam tedy odchází všechny peníze? Pokud tipujete, že k největším hráčům, nemýlíte se. TOP 10 velkých jmen (jako jsou Alza.cz, Mall.cz, Notino.cz, Rohlik.cz nebo CZC.cz) má v Česku na svědomí až 50 % e-commerce obratu.

Projevil se zde i efekt probíhající pandemie, kdy do nakupování online byli „dotlačeni“ i lidé, kteří dříve preferovali nákup v kamenných prodejnách. A tito noví zákazníci kladou velký důraz na důvěryhodnost a známost obchodu, kde nakoupí. Velkou výhodu u nich mají také e-shopy, které disponují odběrnými místy.

Co je to dropshipment?

Dropshipment je obchodní model, kdy velký e-shop nabízí zákazníkům ke koupi zboží svého dodavatele. Zboží ale nenakupuje rovnou do svého skladu, objednávky předává na dodavatele, který je pak dopraví rovnou zákazníkovi. Dropshipper za zboží platí předem smluvenou (velkoobchodní) cenu a vydělává na rozdílu mezi touto cenou a cenou, za kterou se mu zboží podaří prodat.

Dropshipment (1)
Dropshipment (1)


Velké e-shopy si už uvědomují, že nelze donekonečna hradit náklady za stále větší sklady a náročnější logistiku. Proto se začaly aktivně snažit o rozšiřování nabídky s minimem těchto nákladů. Model dropshipmentu (nebo marketplace) jim umožňuje zboží prodat a zároveň ho koupit až ve chvíli, kdy se prodá zákazníkovi.

Menší obchody („dodavatelé“) zase díky dropshipmentu mohou využívat výhod infrastruktury a zázemí velkých e-shopů. Dokáží díky tomu oslovit zcela nové zákazníky – navíc bez dodatečných nákladů na marketing.

V Česku se o rozšíření dropshipmentu nejviditelněji snaží Alza.cz, další velcí hráči jako je např. Mall.cz nebo Heureka.cz se pak vydali cestou marketplaces.

Dropshipment vs. Marketplace

Jak se dropshipment liší od modelu online tržitě neboli marketplace? Největší rozdíly jsme shrnuli v tomto článku.

Výhody dropshipmentu

Zkrácení logistických řetězců

Oproti klasickému „dodávání“ do velkých e-shopů se zboží nepřeposílá tam a zpět. Zákazník objedná zboží v obchodě dropshippera, dropshipper nakoupí zboží od menšího obchodu za dohodnutou cenu a menší obchod rovnou odesílá zboží zákazníkovi.

Dropshipper ručí za zboží svým jménem

Jméno zaštiťujícího obchodu je na faktuře a s ním zákazník vyřizuje i např. vratky či reklamace. S dodávajícím obchodem se pak dropshipper vyrovnává dle dohody zvlášť (nejčastěji si vrácené zboží nechává). To zvyšuje důvěryhodnost v očích zákazníka a jeho ochotu nakoupit u „známého“ e-shopu.

Poštovné a balné v režii dropshippera

Menší e-shop si nemusí sjednávat vlastní dopravu, ale většinou využívá logistických služeb, které si sjednává sám dropshipper (v daleko větších objemech). K tomu přidejte síť výdejních míst. Ceny za doručení jsou pro koncového zákazníka nakonec nižší a jeho ochota nakupovat roste.

Koncentrace návštěvnosti a lepší možnosti marketingu

Lidé rádi nakupují vše „na jednom místě“, to znamená, že e-shop dropshippera má mnohem vyšší návštěvnost a taky větší technické a marketingové zdroje pro kampaně, cílení, mobilní nákupy i opravdu vyladěný nákupní proces.

E-commerce v Česku nejenže neustále roste, ale také se neustále vyvíjí a posouvá. Trendy jako dropshipment (nebo marketplaces) posilují. Buďte si jistí, že do budoucna přijdou trendy další a nové – můžeme je pozorovat i ve světě, ať už se rozhlížíme na západ nebo na východ. Uvažujte strategicky a přemýšlejte, jak mohou tyto trendy zahrát do karet právě vašemu e-commerce businessu.

Chcete dobývat e-commerce svět pomocí dropshippingu?

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vás rádi problematikou dropshipmentu provedeme a prozkoumáme vaše možnosti.

arrow icon