3 doporučení, jak využít letošní Black Friday
Jak vlastně vznikl Black Friday?
Pojďme se podívat trošku do historie… 29. října 1929 došlo na newyorské burze k rapidnímu poklesu ceny akciových titulů, tento den je nazýván jako Black Tuesday neboli Černé úterý. Název Black Friday vznikl až o mnoho let později a vypůjčil si právě označení Black, protože právě na Černý pátek je možné zakoupit produkty s výraznou slevou, tudíž stejně jako na Černé úterý padaly ceny akcií, tak na Černý pátek padají ceny produktů.
Jde o marketingově-obchodní akci amerických prodejců zboží, která se opakuje každý rok na konci listopadu a v podstatě tímto dnem oficiálně startuje vánoční nákupní horečka. Lidé jsou pro zlevněné produkty ochotni stát dlouhé fronty, než se obchody otevřou a pak se o ně doslova rvát s ostatními nakupujícími, protože takto zlevněné produkty jsou samozřejmě dostupné pouze v omezeném množství.
Black Friday v ČR
Během několika let je stal tento svátek populární po celém světě, včetně České republiky. Český zákazník tuto akci velice dobře vnímá a očekává ji i u svého oblíbeného eshopu. 93 % Čechů ví, co je to Black Friday a 40 % se letošního nákupního svátku chce zúčastnit. Více než polovina zákazníků (52 %) se nechá zlákat slevami nejen v internetových, ale i v kamenných obchodech, 34 % zvolí nákupy v eshopech z pohodlí domova, a jen 15 % vyrazí do obchodních center.
Češi plánují na letošní Black Friday utratit v průměru 5 615 Kč, čímž se umístili v první desítce analyzovaných států. Největší poptávka je po sortimentu oblečení, favorit v podobě elektroniky je až na druhém místě.
Akce Black Friday je spojena s obrovskými slevami, které sahají až k 80–90 %. Ačkoliv nejvyšší slevy 90 % se ve skutečnosti týkají jen omezeného množství výrobků, účastníci Black Friday výprodejů se můžou těšit na opravdu výhodné ceny. Průměrná výše slev v českých eshopech v roce 2017 činila 63 % a podle předpokladů tak vysoké slevy umožní zákazníkům i letos ušetřit téměř 9 600 Kč.
Tyto i další statistiky naleznete společně se zajímavou infografiku na stránkách Black-Friday.Global.
Black Friday v ČR
3 doporučení, jak využít tento nákupní svátek na maximum
Jak se zrovna v tento den chovat? Jaké produkty nabídnout do akce? Jakou slevu poskytnout? Které kanály budou ke komunikaci nejvhodnější? Tyto i další otázky si provozovatelé eshopů pokládají každoročně.
Univerzální řešení pro tento velký prodejní svátek neexistuje, můžete se ale zaměřit na naše 3 doporučení, co ve spojitosti s touto nákupní horečkou neopomenout.
1. Zaměřte se na email marketing
Zaujměte zákazníka už v předmětu emailu. Průměrný zákazník čte emaily maximálně 11 s a na první dojem mu stačí pouhých 50 ms, proto nepodceňte přípravu a odlište se od ostatních. Předmět emailu a začátek sdělení je naprosto klíčový. Dobře si načasujte zaslání emailu, ideální doba na mailing je začátkem týdne v dopoledních hodinách. Důležité je také správně segmentovat zákazníky do různých emailových kampaní. Stálí zákazníci si více potrpí na loajalitu než slevy, naopak potenciální zákazníky můžete slevovou akcí zaujmout a je vhodné použít časově limitovanou nabídku.
2. Vytvořte si landing page, která bude graficky i funkčně vyladěná
Zlepšete konverzi zákazníků, kteří navštíví váš eshop. Vytvořte si stránku, na které budete mít všechny akční produkty pohromadě, doplňte zajímavou grafikou, přizpůsobte bannery a využijte funkce Countdown. Nezapomeňte na responzivní design webu a umožněte objednat si zboží z jakéhokoliv zařízení (telefon, tablet, PC). Optimalizujte nákupy přes mobilní telefony, je to jeden z nejvíce rostoucích segmentů (54% meziroční růst), nezapomeňte na širokou nabídku platebních metod a pomozte zákazníkům rozhodnout se okamžitě.
Příklad použití CountDown
Provozujete-li eshop od oXyShopu, rádi vám funkci odpočítávání nasadíme.
3. Nezapomeňte na sociální sítě
Dobré načasování příspěvků je klíčem k vašemu úspěchu. Zjistěte, kdy jsou vaši fanoušci nejaktivnější, naplánujte příspěvky a využijte v nich call to action (výzva k akci, např. Navštivte naše stránky, Zjistěte více apod.). Komunikujte s fanoušky, odpovídejte na všechny dotazy a komentáře.
Nepromeškejte Black Friday
Máte jedinečnou příležitost využít tohoto obecného povědomí a přilákat potenciální zákazníky k nákupu, upevnit vztahy s těmi stávajícími a zvýšit počet objednávek i celkový obrat.