5 zásadních změn v nové verzi Google Analytics

30. června 2023: termín, kdy definitivně skončí nástroj Google Universal Analytics (GA 3). Nahradí ho nová verze Google Analytics 4 (GA 4). Abyste nepřišli o cenná data (např. meziroční srovnání výkonnosti), měli byste mít oba nástroje už teď spuštěné současně.

Proč Google nahrazuje starou verzi novou?

Na analytické nástroje spoléhá prakticky většina firem v online světě. Avšak e-commerce se neustále mění, a stejně tak i chování zákazníků společně s požadavky na ochranu osobních údajů. Ty se současnou analytikou již nestíhají držet krok. Proto sám Google uvádí, že aby pomohl firmám dlouhodobě dosahovat lepší návratnosti investic do marketingu, vytvořil novou, inteligentnější službu GA 4. 

Nová verze umožnuje vytváření přehledů napříč platformami (e-shop, web, aplikace a další) a poskytne vám tak lepší data o vašich zákaznících.

Zároveň se na ni můžete spolehnout i v případě legislativních změn, jako je například omezení souborů cookies, které způsobí, že ve vašich datech vzniknou mezery. Nová služba GA 4 vám poskytne všechny základní informace, které potřebujete pro rozvoj svého byznysu.

GA3 vs. GA4: Zásadní změny

  • Hity střídají Události

Zatímco GA 3 pracovalo s tzv. „hity“, tedy konkrétními interakcemi mezi uživatelem a vaším webem, GA 4 tento koncept ruší a sleduje dění v online prostředí pomocí tzv. „událostí“. Pod těmi si můžete představit cokoliv důležitého (v rámci vašeho e-shopu může jít třeba o vložení zboží do košíku či na seznam přání, přihlášení uživatele, odeslání objednávky apod). Podrobný seznam doporučených událostí pro online prodej najdete v Google nápovědě.

Díky sledování relevantních událostí v GA 4 jednodušeji pochopíte uživatelskou cestu, určíte klíčové kroky a místa, která zákazníky zastaví v jejich nákupu. Oproti GA 3 jsou GA 4 více personalizované. Aby tento nástroj dodával správné informace, musíte personalizaci nastavit na míru vašemu zaměření a přesně určit, které události jsou pro váš byznys klíčové.  
  
  • Ochrana osobních údajů

GA 4 (na rozdíl od svého předchůdce GA 3) neukládají IP adresy uživatelů. Ochránci osobních dat se radují a uživatelé nejspíš také. Data je totiž možné sbírat i s vyšší mírou anonymizace – dá se například zcela zrušit párování s uživatelským profilem.
  
  • Analýza webu i aplikace

Zatímco ve starší verzi bylo třeba analyzovat data z webu a aplikace zvlášť, GA 4 zvládá tyto činnosti měřit v jednom účtu. Pokud svůj obchod podporujete i pomocí aplikace, uvidíte, jak se uživatelé chovají i napříč platformami.
  
  • Změna ukládání dat

V GA 4 data ukládáte ve dvou módech – po dobu 2 měsíců nebo 14 měsíců. Oproti GA 3, kde je možné data ukládat od 2 do 50 měsíců se tak jedná o poměrně velký rozdíl.
  
  • Místo Míry okamžitého opuštění Míra zapojení

Bounce Rate je procento lidí, kteří na váš web přišli a hned zase odešli, aniž by provedli jakoukoliv akci. V nové verzi tzv. míru okamžitého opuštění nahrazuje míra zapojení. Nezaměřuje se na to, kolik návštěvníků žádnou akci neprovedlo, ale na to, kolik interakci provedlo. A to v případě, že na webu strávili více než 10 sekund, zobrazili aspoň dvě stránky nebo provedli aspoň jednu konverzi. Nová funkce GA 4 se tak více soustředí na návštěvníky, které váš obsah opravdu zajímá.
 

Nebude to jednoduché, ale bude to stát za to

Na první pohled (a nejspíš i pár dalších) se vám analytika GA 4 bude zdát velmi nepřehledná, a nejspíš vám proto zabere hodně času, než si ji pořádně osaháte a zvyknete si na ni. Tak jako tak, nemáte na výběr.

Google starou verzi dřív (30. 6. 2023) nebo později (30. 9. 2023 u placené služby Universal Analytics 360) odpojí. Buďte připraveni včas, abyste nepřicházeli o cenná data
 

Rádi vám pomůžeme s přechodem na novou analytiku

Ozvěte se nám na e-mail marketing@oxyshop.cz.