7 e-commerce trendů pro rok 2023
Jaké trendy využít v roce 2023 v boji proti inflaci, ekonomické krizi a velké konkurenci?
Přestože online prodeje v roce 2022 klesly o 12 %, u celosvětové e-commerce je predikován růst, a to o 5 miliard dolarů do roku 2026. Jak i v době ekonomické krize provozovat úspěšný online byznys? Pomohou vám následující trendy.1. Chytrý boj s inflací
Do nového roku si světová ekonomika přetahuje z toho starého velké břemeno: rekordní inflaci. Jak jsme psali v článku shrnujícím rok 2022, je třeba neustále analyzovat a optimalizovat svou strategii a aplikovat ji na rychle se měnící trh e-commerce.Nezapomeňte při tom ale na to hlavní: své zákazníky – a především na ty loajální. Podle známého pravidla 80:20 se jedná zhruba o pětinu vaší zákaznické základny. Ti vás totiž podrží i v té největší krizi.
2. Mobile first
Podíl uživatelů, kteří web navštěvují z mobilních zařízení, neustále roste. Dle společnosti Statista za třetí čtvrtletí roku 2022 e-shopy tímto způsobem navštěvovalo celkem 73 % zákazníků. Tyto návštěvy pak generovaly 63% podíl objednávek. Věnujte proto těmto zákazníkům svou pozornost, například takový responzivní design e-shopu je naprostý základ.Mezi další tipy na optimalizaci e-shopu pro telefony patří: mít co nejméně grafických souborů, obrázků, přesměrování a souborů kaskádových stylů. To vše načítání stránky výrazně zpomaluje. Co ho naopak zrychluje a získává na popularitě jsou PWA (progresivní webové aplikace). Usnadňují uživatelské prostředí a jsou také responzivní, takže se přizpůsobí jakékoliv velikosti displeje.
3. Chytré technologie: AR, VR, chatboti, personalizace
Zákazníci nechtějí být jen číslo ve vaší statistice. Mají své individuální potřeby a k jejich uspokojení potřebují personalizované služby. K tomu je již v dnešní době možné využít širokou nabídku technologií. Chatboti jsou vašim zákazníkům k dispozici 24/7, chytré algoritmy zase připraví nákupní zážitek na míru.Umělá inteligence (AI) využívá data o prohlížení z minulosti a segmentuje zákazníky v závislosti na jejich preferencích i chování. Snadněji tak můžete návštěvníkům e-shopu doporučit vhodný produkt. Dalším trendem je rozšířená (AR) nebo virtuální realita (VR), která zákazníkům umožňuje vyzkoušet si zboží bez nutnosti fyzické návštěvy obchodu. AR i VR můžete využít, ať už prodáváte nábytek, kosmetiku nebo barevné tapety.
4. Placení snadno, rychle a bez rizika
Zákazníci vyhledávají rychlé, bezpečné a pohodlné placení. Obecně platí, že čím více možností jim dáte na výběr, tím zásadněji snížíte míru opuštění košíku. Bezpečné služby, jednorázová virtuální platební karta nebo kreditní karta jsou již standardem i nutností každého e-shopu.5. Omnichannel
Vaši zákazníci se pohybují v offline i online prostředí, a to ať už na telefonu, počítači, sociálních sítích, e-mailu, e-shopu, v mobilních aplikacích, ale i na dalších místech. Možností a cest vedoucích k nákupu je spousta, ovšem na všech těchto místech zákazníci očekávají konzistentní zážitek. Je proto důležité nastavit si správnou strategii a komunikovat konzistentně pomocí celého marketingového mixu. Pokud nevíte, jak na to, rádi vám pomůžeme.6. Udržitelnost jako konkurenční výhoda
Zákazníci kladou čím dál větší důraz na udržitelnost – to dokazuje i studie společnosti First Insight a Baker Retailing Center. Dle výsledků stejné společnosti, udržitelnost za důležitou považuje především generace Z, která se stává čím dál více ekonomicky aktivní.Podle statistik společnosti Big Commerce vybírá 77 % příslušníků generace Z pouze značky, které sdílí osobní hodnoty. V opačném případě je skoro čtvrtina (23 %) schopná bojkotovat značku, se kterou má problém. Jak jsme psali v předchozím článku věnovaném generaci Z, jen v Česku jde přitom o velmi silně zastoupenou skupinu (1,5 milionu lidí).
Pokud chcete jít cestou udržitelnosti, pozor na klamavé natírání byznysu nazeleno. V takzvaném greenwashingu nemusí být zlý úmysl, i tak ale vašemu podnikání může spíše ublížit.
Ideální je postavit komunikaci na datech, která vám mohou přinést velkou konkurenční výhodu. Náš tip je například získat certifikát B-Corp, který uděluje mezinárodní nezisková organizace B Lab. Inspirovat se můžete také u našeho zákazníka CEWE a jeho komunikací ekologické zodpovědnosti.
7. Předplatné jako nový standard
Mnoho softwarových společností motivuje své zákazníky k tomu, aby si jejich službu předplatili. To jim přináší, kromě jiného, spolehlivější cash-flow, díky kterému mohou peníze pravidelně investovat do optimalizace dalších služeb. Předplatné také pomáhá zvýšit loajalitu a dosáhnout větší retence zákazníků.O úspěchu vašeho online byznysu rozhoduje nejen strategie, komunikace, kvalita produktů/služeb, ale i celá řada dalších faktorů. Mezi ně patří i schopnost aktivně reagovat na měnící se požadavky trhu a schopnost aplikovat do vašeho byznysu aktuální e-commerce trendy. Rádi vám s tím pomůžeme.
Budujte silný e-commerce byznys
Chcete rozjet nový e-commerce byznys? Vytěžit z něj co nejvíce? Chopit se nových příležitostí?
Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz. Jsme tu pro vás.