Black Friday – povolený doping vašeho eshopu
Co je Black Friday?
29. října 1929 došlo na newyorské burze k rapidnímu poklesu ceny akciových titulů, tento den je nazýván jako Black Tuesday neboli Černé úterý. Název Black Friday vznikl až o mnoho let později a vypůjčil si právě označení Black, protože právě na Černý pátek je možné zakoupit produkty s výraznou slevou, tudíž stejně jako na Černé úterý padaly ceny akcií, tak na Černý pátek padají ceny produktů.
Jde o marketingově-obchodní akci amerických prodejců zboží, která se opakuje každý rok na konci listopadu a v podstatě tímto dnem oficiálně startuje vánoční nákupní horečka. Lidé jsou pro zlevněné produkty ochotni stát dlouhé fronty, než se obchody otevřou a pak se o ně doslova rvát s ostatními nakupujícími, protože takto zlevněné produkty jsou samozřejmě dostupné pouze v omezeném množství. Eshopy, které se na Black Friday opravdu hodně podílejí, jsou pak často pod tlakem návštěvníků nedostupné, protože každý si chce urvat ze zlevněných produktů co největší část.
Black Friday je často kritizován za to, že jde o svátek konzumerismu, na druhou stranu jsou americké obchody schopny v tento den a o následném víkendu pokořit hranici 100 miliard dolarů v tržbách za prodané zboží a to už opravdu nejsou zanedbatelná čísla.
Jen pro zajímavost, i přesto, že to v žádném případě není v USA oficiální státní svátek, tak například stát Kalifornie dává na tento den volno státním zaměstnancům, a to jen proto, aby mohli jít nakupovat. No a zbytek lidí si dovolenou vezme tak jako tak. Podle statistik právě na den, kdy je Black Friday, připadá největší množství dovolených napříč všemi sektory ekonomiky.
Zdroj obrázku: pixabay.com
Black Friday v ČR
A jak je to s tímto svátkem v České republice? Obecně se má za to, že úplně první akci typu Black Friday realizoval Apple v roce 2011 a od té doby se postupně zapojovaly další obchody. Dnes asi nejvíce „řve“ s touto akcí Alza v čele se svým Alzákem. Kromě toho, že si Alza tento motiv často upravuje na celý týden nebo jej spouští v upraveném formátu třeba i v jiné části roku, tak se samozřejmě každým rokem realizuje u dalších eshopů a jejich počet každým rokem rapidně roste.
A to je důležitá zpráva pro vás, protože český zákazník začíná tuto akci více vnímat a nepřímo jí také očekává u svého oblíbeného eshopu.
Akce původně určená především pro velké eshopy se stala komplexní a masovou záležitostí. To je dobře také pro váš eshop a my doporučujeme se do této akce zapojit, protože jednak ovlivňujete potenciální zákazníky k nákupu, ale v druhé rovině svým stávajícím zákazníkům říkáte, že i vy jdete s dobou a tato akce pro vás není lhostejná.
Trocha čísel o Black Friday 2016
Za loňský rok zaznamenaly české eshopy zvýšení obratů v průměru o 55 – 60 %, což je za nás tedy číslo, které by snad nikoho nemělo nechávat chladným. U velké většiny eshopů, které uměly Black Friday komunikovat správně, byl právě 25. listopad 2016 nejúspěšnější den v roce. A například u zmíněné Alzy došlo k vyprodání 90 % kusů zboží, které bylo v rámci akce Black Friday nabízeno!
Jak Black Friday komunikovat?
Cest k tomu, jak se zrovna v tento den chovat, které produkty nabídnout do akce, jakou slevu poskytnout, jít s marží na nulu nebo si něco nechat, které kanály využít ke komunikaci, a spousty dalších otázek, pokládají provozovatelé eshopů každoročně. My musíme podotknout, že univerzální řešení pro tento velký prodejní svátek neexistuje, můžete se ale zaměřit na jednotlivé komunikační kanály a zrevidovat, zdali pro vás na základě dosavadních zkušeností budou mít přínos nebo ne.
Co doporučují specialisté z divize pronajímaných řešení, kteří s klienty pracují na cílené strategii výhradně na tento den?
- Zamyslete se, které produkty a proč do akce pustíte a které naopak vynecháte.
- Zrevidujte svou mailovou komunikaci. Podívejte se, jestli stávajícím klientům dáváte dostatečně vědět, že i vy budete součástí Black Friday.
- Zamyslete se nad grafickým zpracováním eshopu pro tento den, to znamená zvážit tematické grafické ladění, které bude unikátní a použijete jej jen v rámci této akce.
- Zrevidujte zbožové srovnávače a informace v nich obsažené o tom, že jde o akční a jedinečný produkt v rámci této akce.
- Zkuste popřemýšlet, jestli se vám vyplatí akvírovat nové klienty v rámci PPC kampaní pouze s cílem upozornit na tento den.
- A samozřejmě nezapomeňte na vliv sociálních sítí. Dobře cílený příspěvek může být zlomový nejen pro tento jeden den, ale i pro další vývoj vašeho eshopu ve vánoční sezóně.