Content First 2015: Hledejte příběhy v datech
Patero přikázání šťastného autora od Tomáše Baldýnského
Nedegradujte svoje dílo na pouhý obsah, vyzval publikum hned první řečník, Tomáš Baldýnský z České televize. Tvůrce textů podle něj není pouhý plnič contentu, ale umělec (protože něco umí!). Scénáristům, žurnalistům a všem autorům komerčních textů radí:
fotka
Komerční tvorba má svoje mantinely. Nemůžete psát, jak se vám zlíbí, a za každou cenu dělat revoluci. Vždy je tu nějaký zadavatel, rozpočet, zavedený komunikační styl.
Pokud bude vaše práce dobrá, sama si o uvolnění limitů řekne. (Začínající) copywriteři všech zemí – tohle si opište a nastavte jako spořič obrazovky. Pěkný motivák hned na úvod.
(Pod čarou: Jako šéf scénáristického týmu seriálu Comeback přesvědčil Novu přetočit jeden z prvních dílů. Připadal mu totiž hrozný.)
Filip Rožánek: Dobré příběhy se dají najít v datech
Hledejte příběhy, vyzývá Filip Rožánek z vydavatelství Economia. V historii, datech, u konkurence, mezi klienty.
Sociální sítě podle něj nefungují, když na ně sem tam něco dáte. Chce to podrobné plánování – co, kdy, kdo a jak, za kolik. Nedoporučuje předat jejich správu externí agentuře. Měl by se o ně starat někdo z firmy, kdo značkou žije a dokáže se za ní postavit.
Na příkladu facebookové kauzy „Nepřizpůsobivým vstup zakázán“ jedné brněnské kavárny upozorňuje na stále se zvyšující agresivitu na sociálních sítích.
fotka
Adam Fendrych: Vaši návštěvníci nejsou ufoni, baví se stejně rádi jako vy
Z úst Adama Fendrycha (design, Česká televize) zaznívá: Dělejte weby pro lidi – bavte je, snažte se pomocí obsahu vyvolat emoce, zapojujte principy hry, překonávání překážek, osobního rozvoje. Protože "úsměv je konverze".
Fendrych na hlas a přede všemi říká, že málokterá firma je podle něj tak vážná, jak se vnímá. Amen. Kdo souhlasí, tady malá rada do začátku:
fotka
Jak na firemní blog? Inspirujte se u Tchibo
Neprodávejte na něm, bavte svoje čtenáře. A prodejní efekt se dostaví sám. Ale až po čase, tak buďte trpěliví, radí Martin Brixi.
Na Tchibo blogu se každý den objeví jeden zajímavý příspěvek: (produktový nebo tzv. LoveMark = rada, vtip, manuál). Ten pak Tchibo propaguje na facebooku, firemním webu, pomocí PPC, v newsletteru, na blozích, YouTube a v blízké budoucnosti také v tištěné podobě.
Rada č. 1: Nepodceňujte ani reklamní kampaně u blogerů. I ty totiž můžou shodit web. Jako v případě Tchibo, kterému spadl server na 30 minut.
Rada č. 2: Na konec každého článku na blogu přidejte doporučení na další. Snížíte si tak míru opuštění stránky.
Juraj Šlesar z Martinus.sk: „30 % obratu nám robí email“
Jak dosáhnout toho, aby se na vaše emaily uživatelé těšili? Nebo je dokonce vyhledávali mezi ostatními (jako ty od ZOOTu nebo Wooxe)?
Knihomolové a nadšení běžci z Martinusu v tom mají jasno: newslettery neposílají více než 2x týdně, personalizují (v automailech), zapojují oslovení v předmětu mailu, dělají A/B testování, inspirují se u jiných (povinná četba: Kraď jako umělec. Já osobně vyzkouším.)
Čím si návštěvníka získáte?
fotka
Dumáte nad tím, co by mohlo být vaší přidanou hodnotou? Martinus třeba uspořádal Noc v knihkupectví… Nechte se inspirovat a já se jdu rychle přihlásit k odběru jejich newsletterů.
Juraj prozradil i pár čísel, tak jen pro zajímavost:
- Open rate u newsletterů: 15–18 %
- Open rate u automailů a directmailů: 40–50 %
Trollové internetem vládnou, dokážou pohřbít i kampaň Coca-Coly
Češi jsou smějící se bestie. Trolla (provokatéra, škodiče, hejtra, který lozí po diskuzních fórech, blozích, sítích a uráží, zesměšňuje) dnes potkáme na každém kroku. Jak s nimi bojovat, pokud si vezmou na paškál právě vaši značku? Marek Bačo z MediaCom má pár tipů:
- Neponižujte se na jejich úroveň, držte si v komunikaci odstup, řešte to s nadhledem a humorem
- Poznejte rozdíl mezi hejtrem a trollem, odmaskujte ho (na sociálních sítích to mnohdy jde).
- Pokud vás vytrolí oprávněně, nebojte se z kampaně vycouvat a přiznat porážku (jako Coca-Cola v kampani #MakeItHappy, která omylem šířila citáty z Mein Kampf).
Ale abych nekončila tak negativně (o tak báječné konferenci): i na trollování se dají najít světlé stránky: