E-shopy, připravte se. Nová pravidla na ochranu spotřebitele jsou tady
Nová pravidla na ochranu spotřebitele
Nová směrnice na ochranu spotřebitele zahrnuje celou řadu legislativních změn a z velké části se dotýká i e-shoperů. V centru zájmu této směrnice totiž stojí spotřebitel v digitálním světě. To znamená, že ochrana vašeho zákazníka bude vyšší a vy se tomu budete muset přizpůsobit. Co vše se tedy změní?
6 novinek, na které se nachystejte
1. Konec falešných slev
Setkali jste se s praktikou, kdy se cena zboží před slevou uměle navýší, aby výše slevy působila dramatičtěji? Přesně to nová směrnice zakazuje. Nyní budou obchodníci muset jako původní (přeškrtnutou) cenu uvádět nejnižší cenu daného zboží za posledních 30 dní před slevou.
2. Povinnost jasné identifikace prodávajícího
Zákazník musí být vždy jasně informován o tom, od koho zboží kupuje (zda od firmy nebo od soukromé osoby), a o tom, jaké záruky mu tím pádem z uzavření kupní smlouvy plynou. Týká se to hlavně online tržišť, kde je aktuálně pro spotřebitele situace často nejasná.
3. Spotřebitelská práva pro služby zdarma
V současnosti spotřebitelé nemohou uplatňovat některá svá práva v případech, kdy za službu nezaplatili. To se změní. Nově budou muset poskytovatelé bezplatných služeb uvádět jasné informace například o hlavních charakteristikách služby, době trvání smlouvy a podmínkách jejího ukončení. Uživatel také bude moci nově zrušit online smlouvu do 14 dnů bez udání důvodu. Tento bod se více než e-shopů týká spíš některých cloudových služeb, sociálních médií, online seznamek, apod.
4. Transparentní kritéria řazení zboží při vyhledávání
Všechny e-shopy, srovnávače, katalogy a další vyhledávací platformy budou povinné informovat zákazníka o tom, podle jakého klíče vytvořili pořadí zboží nebo nabídek. Placené zobrazení výsledků bude muset být vždy jasně označeno.
5. Konec falešným recenzím
Zakázáno bude jakkoliv manipulovat se spotřebitelským hodnocením. Nebude možné falešné recenze vkládat ani tím pověřovat jiné osoby. Odpovědnost zajistit, aby podobné manipulace nebyly možné, bude právě na obchodnících. Pokud nebude e-shoper schopen prokázat, jak zajistil, aby zobrazované recenze pocházely od skutečných spotřebitelů, nebude je moci zobrazovat.
6. Personalizované naceňování jen s vědomím zákazníka
Kdykoliv bude zákazníkovi předložena cena odvozená z jeho předchozího online chování, bude o tom muset být informován (obchodník si zákazníkovo chování může zjistit z historie prohlížeče nebo z předchozích návštěv a nákupů na jeho platformě). Příkladem je situace, kdy se zákazníkovi zobrazí jiná cena při přímém vstupu na e-shop a jiná cena při přístupu z cenového srovnávače, jako je například Heureka.
Odkdy začne směrnice platit naostro?
Nová směrnice začala v EU platit v lednu 2020, tím začalo dvouleté přechodové období určené pro její implementaci do našeho právního řádu. I když Evropská unie doporučuje členským státům neotálet, nevypadá to, že by u nás vše vešlo v platnost dříve než za ony dva roky.
„Ze zkušenosti se domníváme, že transpozice se může blížit maximálnímu limitu 24 měsíců. Důležitá bude také kvalita provedení transpozice, která se v minulosti ne vždy zdařila,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Času na přípravu je tedy relativně dost. Nejpozději od ledna 2022 ale buďte připraveni. V případě nedodržení nových nařízení hrozí vysoké pokuty. Evropská unie totiž stanovila výši pokuty na 4 % ročního obratu obchodníka v daném členském státě.
Nové evropské regulace toho pro e-shopy sice mění poměrně hodně, ale my v oXyShopu na to hledíme spíše jako na příležitost. Mnozí z vás dostanou díky novým pravidlům šanci vyniknout nad nepoctivou konkurencí. A my jsme jako vždy připraveni vám v tom být partnerem.