Infografika: Jak si vedou e-shopy v době koronavirové – březen 2020
Meziroční srovnání tržeb v e-commerce
E-commerce patří mezi jedno z nejstabilnějších a dlouhodobě rostoucích odvětví obecně. Pandemie Covid-19, která během března začala ovlivňovat řadu podnikání, dopadla i na e-commerce. Nutno říct, že spíše pozitivně.
Globálně se e-shopům ve většině tržních segmentech dařilo. Kromě sportu a auto-moto evidujeme u všech kategorií nárůst a celkově tak e-shopy běžící na naší platformě meziročně za březen navýšily obrat o 37 %.
Nejdůležitější březnové události
- 10. 3. 2020 - Zrušení akcí nad 100 lidí (výuka ve školách, návštěvy soc. zařízení, nemocnic atd.)
- 12. 3. 2020 - Vyhlášení nouzového stavu na celém území ČR
- 14. 3. 2020 - Uzavření veškerých provozoven (kromě hygieny, nafty, potravin, drogerie apod.)
- 16. 3. 2020 - Zákaz volného pohybu osob na celém území ČR
- 19. 3. 2020 - Zákaz pobytu a pohybu osob mimo bydliště bez ochranných prostředků cest dýchacích
Jak tyto nařízení ovlivnily jednotlivé kategorie e-commerce?
Online prodej potravin zažívá raketový růst
Nejvyšší nárůst obratu evidujeme u kategorie potraviny. Skokový růst se projevil nejvíce ve třetím a čtvrtém březnovém týdnu, tzn. od 15. 3. 2020, kdy vešla v platnost nařízení vlády o nouzovém režimu a uzavření veškerých provozoven (kromě hygieny, nafty, potravin, drogerie apod.).
Máme více času na rodinu a hobby aktivity
Co děláme, když nemůžeme cestovat, setkávat se s přáteli, zajít do oblíbené hospůdky či trávit čas kulturními akcemi? Věnujeme se rodině, jezdíme na chaty a chalupy, jsme na zahrádce a můžeme odpočívat. Nebo také nakupovat nejrůznější vybavení a vylepšení pro dům, zahradu, relax a zábavu. Často se věnujeme aktivitám, na které dříve nebyl tolik čas.
O tom svědčí také graf, ze kterého je patrné, že segment hobby v březnu 2020 meziročně rostl téměř dvojnásobně. V druhé polovině jsme sice zaznamenali pokles zájmu, ale i tak e-shopy vymyslely řadu aktivit (akce, slevy), díky kterým nejen vyrovnaly loňské obraty, ale ještě je navýšily. Nepropadejte proto panice a buďte kreativní - vymyslete nějakou pěknou jarní akci, udělejte výhodné balíčky a nezapomínejte na promyšlený marketing. Vyplatí se vám to.
Roušky zatočily s obraty e-shopů s oblečením
E-shopy s oblečením a doplňky na začátku měsíce, oproti loňskému roku, stagnovaly a jejich trend byl klesající. To se ovšem změnilo po vyhlášení nouzového stavu a následného zákazu pobytu a pohybu osob mimo bydliště bez ochranných prostředků cest dýchacích. Mnoho našich e-shopů se velice rychle adaptovalo a od 15. 3. spustily prodej roušek. Na výsledek se podívejte v grafu. Obrat se zvýšil o 2,5 násobek oproti prvním 14 dnům.
Zdraví na prvním místě. I online
Oproti kategorii oblečení bylo v segmentu zdraví, drogerie a léčiva prvních 14 dní klíčových. Češi okamžitě reagovali na informace o prvních nakažených koronavirem v ČR z konce února a v první polovině března zaměřili svoji nákupní pozornost na dezinfekce, léky, doplňky stravy, vitaminy a ochranné prostředky. Druhá polovina měsíce už byla výrazně slabší, ale i tak eviduje kategorie zdraví 43% meziroční růst obratu.
Infografika ke stáhnutí
Stáhněte si celou infografiku v pdf.
Přemýšlíte o vstupu do e-commerce?
Pomůžeme vám vybrat správnou cestu do online prostředí a být v něm dlouhodobě úspěšní