Internetová kriminalita roste
Že nákup na e-shopu nemusí mít vždy podobu radostné a bezproblémové transakce, se v posledních letech přesvědčuje nejeden český zákazník. Existenci nekalých obchodních praktik a podvodů na internetu dokládají i statistiky Policie ČR, podle nichž vzrostl za posledních 7 let počet podvodů v online prostředí o 241 %. Častým případem jsou kromě podvržených internetových stránek (phishingu) také podvodné e-shopy, které inkasují platby od zákazníků, ale zboží nikdy nedodají.
„Naletěl jsem, když jsem si kupoval pračku. Prodejce požadoval platbu předem, kterou jsem odeslal, ale zboží jsem už neobdržel. I když policie viníka později dopadla, peníze už mi nikdo nevrátil,“ popisuje svůj nešťastný nákup pan Roman Šmíd z Brna. V tomto případě vytvořil obchodník iluzi o své důvěryhodnosti dokonalými popisky zboží i fotografiemi. Součástí e-shopu byl – jak se později ukázalo falešný – rovněž certifikát „Ověřeno zákazníky“, který vydává vyhledávač zboží Heureka.cz.
Podezřele nízké ceny napoví
Podvodné e-shopy přitom bývá poměrně těžké na první pohled odhalit a vzhledem se od těch poctivých bohužel příliš neliší. Zákazník se proto u neznámého e-shopu musí zaměřit na drobné indicie, které mohou podvodníka prozradit. „Pokud obchodník vyžaduje jako jedinou možnost platby zaslání částky předem, je na místě jistá ostražitost,“ upozorňuje Tomáš Petrů z firmy oXyShop, která je předním tvůrcem českých e-shopů a dodavatelem e-commerce řešení.
Hlavním lákadlem nečestných obchodníků bývají většinou neobvykle nízké ceny nebo prodej zboží, jež nikdo jiný nemá či už není běžně v nabídce. „Před neznámým e-shopem, který má v nabídce zbrusu nový iPhone za polovinu běžné tržní ceny, by se zákazníci měli mít na pozoru. V takovém případě je vhodné zkontrolovat kontaktní údaje a případně obchodníka oslovit e-mailem nebo ideálně telefonem. Pokud se nikdo neozývá, považoval bych to za podezřelé,“ varuje Petrů.
Kontrolujte údaje o provozovateli
Za signál nedůvěryhodnosti lze podle odborníků považovat i to, že obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje adresu sídla. Jde přitom o údaj, který musí na svém webu uvádět ze zákona. Ověřit si, zda firma, která e-shop provozuje, skutečně existuje, je možné například pomocí aplikace ministerstva financí ARES. Další zdroj, jenž pomůže ověřit důvěryhodnost e-shopu, je Česká obchodní inspekce, která průběžně aktualizuje seznam rizikových e-shopů. „Existenci a totožnost firem, které fungují na naší platformě, si vždy ověřujeme. Podvodníci volí spíš taková e-shopová řešení, u nichž nikdo nezjišťuje, kdo jsou vlastně zač,“ doplňuje Petrů. Na stránkách důvěryhodného e-shopu nesmí chybět ani obchodní podmínky či informace o dopravě, platbě a postupu při vrácení zboží.
„Na nedůvěryhodný e-shop vás může upozornit také internetový prohlížeč Google Chrome, pokud chcete navštívit webovou stránku, která nepoužívá SSL certifikát. Tento typ certifikátu by měl zabezpečovat komunikaci mezi vaším počítačem a cílovým serverem. Důvěryhodné e-shopy SSL certifikát již standardně používají. To, že se nějaký SSL certifikát na e-shopu používá, pozná při brouzdání internetem i laik. Když se v internetovém prohlížeči podívá do adresního řádku, tak adresa navštívené webové stránky začíná zkratkou HTTPS. Pokud je tam uvedeno HTTP, znamená to, že nepoužívá SSL certifikát; takový e-shop nedoporučuji ani navštívit.“ dodává Petrů. Na neexistující nebo neplatný SSL certifikát webu vás kromě zmíněného Google Chrome upozorní všechny moderní internetové prohlížeče.
Odborníci zároveň upozorňují, že ani osvědčeními ověnčené e-shopy nemusejí být nutně poctivé, jak nakonec dokládá také případ pana Šmída z Brna. To, zda e-shop, který uvádí certifikát „Ověřeno zákazníky“ na svém webu, je skutečně pravý, si můžete ověřit na webu Heureka. Heureka i další servery, které sbírají recenze zákazníků, jsou přitom užitečným zdrojem, jenž pomáhá ověřovat důvěryhodnost e-shopu. „Tak jako u běžných nákupů nebo rozhodování o produktu je ideální řídit se vlastními zkušenostmi, radami přátel, recenzemi a v neposlední řadě také tím, co se o e-shopu píše na internetu. Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím lépe eliminujete riziko spojené s nákupy u podvodníků,“ uzavírá Tomáš Petrů.