Jak přesvědčit návštěvníky, aby se k vám vraceli

Dovede váš web zaujmout a přilákat návštěvníky, ale za nic na světě se vám nedaří je udržet? Existuje celá řada osvědčených postupů, které je k tomu přinutí. V zásadě stačí držet se několika tipů.

Jak přimět návštěvníky k návratu na web, je jedna ze tří otázek, které si nejčastěji klademe při vytváření a provozu webu či eshopu. Zajímá vás, jaké jsou zbývající dvě?

  • První: Jak dostat návštěvníky na web?
  • Druhá: Jak je na webu udržet, tedy zajistit, aby tam strávili co nejdelší dobu.

I když obě mohou na první pohled vypadat důležitěji, než otázka třetí, je tomu právě naopak. Zajištění návratnosti publika je pro úspěch webu mnohem důležitější než samotné přivedení lidí na web, a dokonce ještě důležitější než jejich udržení zde. Proč? Jednoduše proto, že vracející se návštěvník má vůči nám vyšší důvěru, a tudíž se spíše stane naším zákazníkem. Vracející se návštěvník nejpravděpodobněji přivede dalšího návštěvníka a potenciálního zákazníka.

Jak zajistit, aby se návštěvníci vraceli

Dobře známé rady pro vytvoření efektivního a hezkého webu jsou základem, ale samy o sobě nestačí. Vaše návštěvníky musíte umět přesvědčit k tomu, aby vás vyhledávali znovu a znovu. Aby si vás umístili do oblíbených stránek. A hlavně, aby vás měli v hlavě. Ne pořád, ale kdykoli myslí na to, co je předmětem vašeho podnikání a obsahem našeho webu. Pojďme jím k tomu připravit pobídky.

Pobídky pasivní

Pravidelně aktualizujte a dávejte najevo, kdy je web aktualizován. Pokud bude už z prvního pohledu zřejmé, zda na webu najdu nové informace denně nebo každé pondělí, lidé se budou chtít vracet. Náhodné nebo chaotické aktualizace jsou neefektivní, i kdybychom nabízeli obsah sebevíce lukrativní. Totéž platí pro „bleskové“ aktualizace, na které nejsou naši návštěvníci připraveni. Pravidelné aktualizace podporují náš úspěch u vyhledávačů a učí naše návštěvníky, aby se stali našimi fanoušky. Stojí velké úsilí. Pokud má být efekt co nejlepší, měli bychom aktualizovat minimálně jednou týdně.

Pokud poskytujete obsah, poskytujte ho v tematických dílech: Jak si uvázat kravatu I. a II.,výhody našich produktů, novinky ze světa oboru I – XIV. Jednotlivé díly vzájemně provazujte a dělejte to tak, aby jejich produkce byla v souladu s předchozím pravidlem. Pokud je váš obsah zajímavý, návštěvníci se na něj budou nejenom vracet, ale dokonce se budou těšit. A to je to nejdůležitější, protože pak ještě pravděpodobněji přivedou další návštěvníky.

Pobídky aktivní

  • Newsletter je velmi výkonný nástroj, který funguje pouze v případě, že není moc častý a vždy obsahuje relevantní informace. Newsletter má vysokou účinnost, ale bohužel poměrně úzké meze únosnosti. To znamená, že je obtížné nastavit jej tak, aby plnil svůj účel a pokud se mineme, může nám spíše ublížit, než pomoci.
  • PPC reklama zacílená na ty návštěvníky, kteří již na našem webu byli (remarketing): velmi efektivní nástroj, jehož efekt se projevuje i (a často až) poté, co její přímá expozice na uživatele skončí. Jinými slovy, důsledkem takové reklamy není pouze to, že na ni dotyčný klikne, ale hlavně, že o několik chvil později zadá naši adresu do prohlížeče, či vybere ze záložek.
  • Sociální sítě – už nejsou jen trendem, ale přímo nutností. Bez přítomnosti na nich prostě nemůžete existovat. Nestačí však na sociálních sítích být. Je potřeba, aby to, co na nich nabízíte, mělo přiměřenou vazbu na váš web a hlavně, abyste udržovali obousměrný provoz návštěvníků mezi webem a sociálními sítěmi. Jedině pak vám budou sloužit. Sociální sítě byste pak měli vašim návštěvníkům nabízet jako přidanou hodnotou k vašemu webu, ne jako jeho náhražku. Uživatele sociálních sítí můžete stimulovat k tomu, aby přicházeli na váš web, platí přitom ale podobné zásady, jako u newsletteru.
  • Podpora z offline světa – reklamní sdělení mimo internet, propagační předměty, drobné dárky, prostě cokoli, co „materializuje“ váš web a nutí své majitele, aby se k vám vraceli. Zkuste se podívat na reklamní hrníček před sebou URL adresou a zamyslete se, kdy jste naposledy dotyčný web navštívili. Cítíte, jak vás to nutí jej otevřít? Přitom stejně efektivně fungují i nástroje, které jsou mnohem levnější, než je právě hrneček. Každá maličkost vám může pomoci, pokud je na očích.

Výše uvedený přehled je samozřejmě pouze ukázka několika z mnoha možností, jak podpořit návratnost vašich návštěvníků. V zásadě ale pro tuto činnost platí jednoduché pravidlo: pokud se budete příliš vnucovat, lidé se nám mnoho vracet nebudou. Pokud ale budete nenápadní, budou chodit sami a nejen to, budou rádi a budou se navás těšit.

Autorem je Vojtěch Bednář