Konec diskriminace zákazníků eshopů
Pravidla, která zakazují tzv. geoblokaci, začnou platit od 3. prosince 2018. Mají zabránit neopodstatněné diskriminaci na základě státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa aktuálního pobytu. Neznamená to však, že by online prodejci museli začít doručovat své zboží do ostatních členských států. Jejich povinností ale bude umožnit nákup všem zákazníkům bez ohledu na to, odkud jsou.
„Hlavní princip je v tom, že obchodník by neměl vůbec řešit z jaké země k němu zákazník přichází. V kamenném obchodě vám taky nikdo nezakáže nakoupit kvůli tomu, že nejste zdejší. Data o zákazníkovi, která v online světě obchodníci snadno zjistí, nesmí zneužívat k jeho diskriminaci,“ vysvětluje za oXyShop Tomáš Petrů, vedoucí marketingu.
Nařízení definuje 3 pravidla, kterými by se měli obchodníci od prosince řídit. První se týká přístupu na stránky a zákazu přesměrování. Pokud si budete chtít prohlédnout zboží v zahraničním eshopu, nesmí vám obchodník blokovat přístup jen proto, že nejste ve stejné zemi. V současnosti se bohužel stává, že vás obchodníci automaticky přesměrují na stránky eshopu ve vašem jazyce. Tady vám ovšem v řadě případů nabídnou také jiné ceny. Stanovení odlišných cen na webech v různých jazykových mutacích nařízení nezakazuje. To, co však povoleno není, je automatické přesměrování. Jestliže chcete navštívit stránky v jejich francouzském znění, musí vám to obchodník umožnit. I když se pak rozhodnete přejít například na anglickou verzi stránek, měli byste mít možnost vrátit se k té původní. Obchodník vám zkrátka nesmí bránit nakoupit tam, kde chcete. Státní příslušnost nemůže automaticky předurčovat cestu ke zboží.
„Automatické přesměrování zákazníka bez jeho souhlasu bude možné jen v případě, že obsah na cílové adrese se zásadně neliší od obsahu zákazníkem původně požadovaného. Podle nařízení se nesmí lišit úpravou, použitím jazyka nebo jinými charakteristikami, které tuto verzi konkretizují pro zákazníky určité státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa usazení. Znamená to, že pokud chcete zákazníkovi nabídnout zobrazení jiné jazykové verze, musí s tím souhlasit,“ upřesňuje advokát Josef Aujezdský z Advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský.
Další 2 pravidla se pak týkají nastavení stejných obchodních a platebních podmínek. Pokud si zákazník ze Slovenska objedná zboží na českou adresu, musí vůči němu český obchodník uplatnit stejné podmínky jako když by si zboží objednával Čech. Stejně tak nesmí online podnikatelé diskriminovat zákazníky kvůli tomu, kde mají svůj bankovní účet nebo odkud pochází jejich platební karta.
„O nařízení víme již od konce února, kdy ho Rada Evropské Unie schválila. Naše řešení používá velké množství eshopů a každý z nich má odlišné obchodní cíle a podmínky. Proto se implementace nového nařízení u jednotlivých eshopů bude více či méně lišit. Řešením může být například vypnutí nebo změna nastavení modulu, který zákazníkům automaticky volí jazykovou mutaci podle toho, odkud na web přichází. V některých případech bude muset dojít ke změně nákupního procesu, aby byl naplněn nediskriminační princip. U řady eshopů nebude třeba muset dojít k žádné změně,“ dodává Tomáš Petrů.
Nařízení se netýká jen zboží. Jeho pravidla budou muset dodržovat také poskytovatelé elektronických služeb jako jsou datové sklady, webhosting nebo cloudové služby. Nevztahuje se zatím pouze na audiovizuální služby jako jsou e-hudba, e-knihy, on-line hry nebo software.
Problémy s geoblokací se snaží Evropská unie řešit už od května 2016, kdy Komise poprvé předložila původní návrh o geoblokace. Nařízení 2018/302, které Geoblocking definitivně zakazuje, odhlasovala Rada 27. února 2018.
Chcete zjistit, jaký vliv na váš eshop bude mít nové nařízení EU týkající se geoblockingu?
Chcete pomoci s nalezením nediskriminačního řešení pro vaše zákazníky?
Kontaktujte některého z našich obchodníků, projektových manažerů, případně zadejte vaši poptávku přímo do HelpDesku.