Legislativní úprava slev a cen v e-commerce od 2023
Jak zní návrh zákona?
§ 12a(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával
a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,
b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo
c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.
Tak zní navrhované znění zákona upravující novou směrnici EU. Zákon je právě před druhým čtením, jeho přijetí se očekává do konce roku 2022. K implementaci změn poté bude muset dojít do 30 dnů.
Co to pro vás znamená?
Povinností e-shopu nově bude vypočítávat a prezentovat slevu z minimální prodejní ceny, za kterou byl produkt nabízen a prodáván v období 30 dnů, před okamžikem zlevnění.
V případě kontroly ze strany ČOI bude také nutné umět doložit konkrétní cenu v dané době, tedy ukládat si ceny v čase.
Na koho se vztahuje nová legislativa?
Na nejen české a slovenské, ale všechny B2C e-shopy:- prodávající jiné, než rychle se kazící, zboží koncovým zákazníkům;
- mající sídlo v i mimo EU s cílovou skupinou evropských nakupujících.
Zde ale platí jedno velké POZOR. Pro e-shopery bude zásadní, jakými kanály slevu komunikují.
Jakými kanály slevu komunikovat?
Povinnost uvádět nejnižší cenu pro vás platí v tom případě, kdy slevu veřejně sdělujete zákazníkům v online i offline prostředí - jedná se i například o banner viditelný na e-shopu se slevou 10 % po zadání kódu "oXyShop".
Nejnižší cenu uvádět nemusíte, pokud ji komunikujete formou newsletteru, tištěnou reklamou v novinách, letáčkem pro věrné zákazníky a další.
E-shoper MUSÍ uvést nejnižší cenu:
E-shoper NEmusí uvést nejnižší cenu:
Jakým způsobem slevu komunikovat?
Příklad: Prodáváte tričko za 100 Kč, které v rámci "Black Friday" zlevníte na dva týdny na částku 80 Kč. Tričko poté vrátíte zpět na běžnou cenu. V rámci vánoční akce dále zlevníte celý sortiment o 50 % pod kódem "Vánoce 50 %".
Slevu můžete komunikovat následovně:
80 Kč
Sleva 37,5 %
Cena 50 Kč
nebo:
100 Kč
Sleva 50 %
Cena 50 Kč
Nejnižší cena za posledních 30 dnů: 80 Kč
nebo:
Sleva 50 %
50 Kč
Nejnižší cena za posledních 30 dnů: 80 Kč
Na koho se NEvztahuje nová legislativa?
- B2B e-shopy
- B2C e-shopy prodávající:
- rychle se kazící zboží - například potraviny, květiny nebo některou kosmetiku
- služby či jiné nehmotné a digitální produkty - například e-booky, fotografie nebo videa
- Marketplaces (online tržiště), affiliate programy, vyhledávače
Implementace legislativy do praxe
Co se pro vás změní? Především to, že od nového roku budete muset více přemýšlet nad různými slevovými akcemi a plánovat je v dostatečném předstihu. Aby např. ty "sezónní" opravdu dávaly smysl.Zároveň nebudete moci dělat změny ceny ze dne na den, ale v delším časovém horizontu (30 dní). Pokud cenu snížíte jen na pár dní, cenu vrátíte na původní a budete poté chtít uplatnit další slevu, budete stejně muset na e-shopu zobrazovat nejnižší cenu produktu minimálně po dobu právě 30 dní.
A hlavně nezapomeňte, že všechny změny cen budete muset ukládat v čase, abyste je mohli doložit v případě kontroly od ČOI.
Jakou strategii zvolit pro váš e-shop?
Nevyužívat žádné slevy? Zobrazovat nejnižší cenu včetně zdražení? Zlevňovat postupně? O kolik %?
Pomůžeme vám zorientovat se v celé problematice i nastavit nejlepší strategii právě pro váš e-shop. Stačí nám napsat na marketing@oxyshop.cz a my se s vámi spojíme.