Mor českých eshopů: všechno zboží vždy „skladem“
Zkuste se inspirovat následujícím seznamem pěti jednoduchých tipů. Nemusíte aplikovat všechny body a ne všechny mohou zrovna ve vašem případě fungovat. Záleží hodně na tom, co a jak prodáváte, jaké máte možnosti a samozřejmě odvahu být jiní (a věřte mi, že lepší) než ona konkurence, které vždy všechno skladem má.
1. Buďte jednoduše a prostě féroví
První rada se pro mnoho z vás jeví jako nejtěžší, ale je také nejdůležitější. Zkusili jste se někdy zamyslet nad tím, co by se stalo, pokud byste prostě napsali o stavu zboží pravdu? Toto zboží mám, toto nemám, toto bude do dvou týdnů. Co by se stalo, kdybyste se přestali bát říkat pravdu? Minimálně získáte velmi cennou věc: důvěru zákazníka.
Dám vám příklad: jste prodejce nábytku a já se rozhoduji mezi dvěma eshopy, které prodávají jednu a tu samou sedací soupravu. Vím o ní, že ji skladem hned tak někdo nemá a konkurence i vy ji máte za stejnou cenu. Tehdy se podívám, co všechno uvádíte dál. Pokud bude mít konkurence desítky dalších sedaček a všechny „skladem“ a vy poctivě uvedete, že tuhle budete mít do týdne, půjdu k vám.
Proč? Protože u vás mám větší míru jistoty, že mluvíte pravdu, že je na vás spoleh. A já vám potřebuji věřit – co když to budu muset reklamovat nebo vracet? Navíc už nemusím nikam volat. Což je druhá morová rána: stále je potřeba někam volat, jestli zboží skutečně v eshopu je nebo ne. To přeci úplně staví na hlavu princip online prodeje. Takže hurá, nemusím volat. Hloupost, samozřejmě že vám ještě zavolám. Ale víte. co je důležité? Zavolám právě vám a konkurenci už ne.
2. Buďte připraveni svou férovost prodat
Pokud máte svůj vlastní sklad a u řady položek jste si jistí, že je v něm skutečně míváte, využijte toho. Rozhodně to udělejte. Připomeňte lidem, že v tomto eshopu se hraje fér. Vylepte si na eshop ohromnou ceduli s nápisem „Za naše stavy skladů ručíme“ nebo „Stav skladu máme vždy aktuální“. A máte třeba fotku vašeho skladu s vrchovatě zaplněnými regály? Na eshop s ní, okamžitě.
Pozor však na to, aby tyto bannery nebyly příliš velké a přitom seznam zboží, které fyzicky máte, příliš krátký. To se trochu tluče s radou „buďte féroví“. A když vám na to chytračení přijdu, tak se té ceduli vysměju. Nebo spíše příště už nepřijdu. Já totiž často chodím tuze rád nakupovat k těm, co jsou féroví.
3. Buďte i malinko mazaní
Češi jsou smějící se bestie, pravil prý kdysi jistý Heydrich, než ho ti usměvaví Češi vyhodili do luftu i s jeho mercedesem. Ponechme teď stranou historii, ale něco na tom bude. A krom toho jsme tak trochu škodolibí. A vy, internetový prodejci, jste naši tak trochu nepřátelé a chcete nás vždy „oškubat“. Toho je třeba využít!
Jste-li si naprosto jisti, že něco skladem máte, co třeba uzavřít se zákazníkem takovou sázku: nedodáme-li označené zboží do druhé dne, něco od nás dostanete. Například pětistovku na další nákup (stačí dárkový poukaz, nemusíte hned otevírat peněženku), místo jednoho kusu dostanete dva nebo poštovné zdarma. Je jedno co, záleží jen na vaší fantazii, odvaze a maržích. Fungujte to. Buďto to bude chtít někdo vyhrát nebo naopak uvidí, že jste si sakra jistí v kramflecích a nastupuje opět ta důvěra.
4. Buďte perfektně informováni
Abyste mohli být féroví nebo i mazaní, potřebujete kvalitní informace. Potřebujete rychle vědět, jaké zboží je rychloobrátkové, jaké máte ležáky, co je skladem, co je na cestě, co a kdy bude a co už nebude. Což se dá poměrně dobře zvládat „z hlavy“, pokud prodáváte vlastnoručně pletené proutěné košíky, ale už těžko to půjde v eshopu s tisícovkami položek. Leda byste zaměstnávali ve skladu Rain Mana. Takže potřebujete nějaký systém.
Tohle ovšem umí málokterý eshop sám o sobě. Ale víte, kdo to umí naprosto perfektně a dělá to už leta letoucí? Externí informační systémy vašich dodavatelů a vaše vlastní účetní popř. informační systémy – od těch menších typu Money a Pohoda za pár tisícovek až po ty větší, jako je například Navision. V takovém případě je dobré mít eshop, který se umí co nejlépe a nejsnadněji napojit na účetní a informační systémy.
5. Buďte pružní v možnostech dopravy
Na první pohled to tak nevypadá, ale i způsoby dopravy či odběru zboží mají jistou souvislost s tím, jak zákazník může vnímat stav vašeho skladu. Mají totiž společného jmenovatele: odpověď na otázku, jak rychle asi budu mít objednané zboží doma. A to se počítá.
A teď dobrý pozor. Zatímco vy máte svého lety prověřeného dodavatele přepravních služeb, zákazník to vidí úplně jinak. Takže vám může být například houby platné, že máte zboží skladem, když používáte jen PPL, když zákazník složil přísahu věrnosti Uložence, kolem které se vrací každý den z práce. S PPL nemá šanci, celý den někde lítá po schůzkách.
Přepravní společnosti dnes fungují zhruba stejně rychle a kvalitně, ale i tak je zde možnost získat konkurenční výhodu. Chápu, že je těžké a složité uzavírat X smluv s Y přepravci, ale za zamyšlení, co s tím jde ještě udělat, to stojí. Podobně jako zvážit, zda mají cenu osobní odběry typu „Jen každý čtvrtek od 11:30 do 14:00, zvoňte dvakrát“, to už jsem také na jednom eshopu zažil.
*** Milí prodejci, výše uvedené prosím neberte jako dogma a receptář 100% zaručených rad. Zkuste si najít to svoje, co by vám mohlo vyhovovat nebo jen tak trochu popřemýšlet. Ostatně kdyby existovaly skutečně zaručené rady, měli bychom teď každý svou jachtu a trochu jiné starosti. Tak nebo tak budu rád, když vás osloví alespoň něco z toho, a přeji, ať vaše prodeje rostou.
autorem je Tomáš Bobek