Obchodní podmínky: Co je důležité?
I když se v poslední době klade čím dál větší důraz na obchodní podmínky, mnohé internetové obchody v nich mají četné nedostatky. Často je jim věnovaná jen malá pozornost a provozovatel je jednoduše zkopíruje z jiného e-shopu, a to i s chybami, které se v textu mohou vyskytovat. Je třeba vycházet z toho, že každý internetový obchod je specifický a specifické by měly být také obchodní podmínky.
Samozřejmě se můžete inspirovat u e-shopů podobného ražení nebo u vaší konkurence. V dnešní době existuje na českém internetu mnoho doporučení, jak by měly obchodní podmínky vypadat a co by měly obsahovat. Profesionální dodavatelé e-shopů, jako je oXy Online, vám souběžně se spuštěním nového e-shopu takový obecný dokument poskytnou, vždy byste jej však měli brát pouze jako určitý vzor, ze kterého vyjdete při sestavování vlastních obchodních podmínek.
Co jsou to obchodní podmínky?
Jde o dokument, ve kterém obchodník informuje spotřebitele o pravidlech nakupování na jeho e-shopu a dovysvětluje mu nákupní a reklamační proces. Tento dokument musí být ze zákona na každém e-shopu.
Zákon také nařizuje, aby byly obchodní podmínky spotřebiteli poskytnuty v takové formě, která umožňuje jejich archivaci a reprodukci. Proto musí jít z internetového obchodu stáhnout a vytisknout. Důležité také je jejich dostatečná viditelnost na webu. Schovat je do kategorie třetího řádu tedy není ideální.
Zkušenější nakupující je nejčastěji hledají v hlavním menu vpravo nahoře nebo alespoň kdekoliv v hlavním menu. V dnešních designech webu se vychází z toho, že by je návštěvník neměl zdlouhavě hledat a že by ideálně měly být přístupné z kterékoliv části e-shopu i během nákupního procesu.
OP - Co je důležité?
Co musí obsahovat?
V obchodních podmínkách musí být tyto náležitosti:
- Obchodní firma či jméno a příjmení provozovatele.
- Identifikační číslo (IČ).
- Sídlo firmy nebo bydliště fyzické osoby.
- Údaj o zápisu do obchodního rejstříku.
- Spisová značka (pokud byla přidělena).
- Kontaktní údaje.
Dále nesmí chybět údaje o kontrolním orgánu, název a charakteristika zboží či služeb, náklady na dodání, způsob zaplacení, náklady na použití komunikačních prostředků na dálku a doba, po kterou bude platit konkrétní nabídka včetně ceny.
Součástí obchodních podmínek je také poučení o právu odstoupení od smlouvy, a to bez uvedených důvodů a sankcí do 14 dnů od převzetí zboží. Tuto dobu nelze obchodními podmínkami zkrátit . Bude-li tento údaj navíc v obchodních podmínkách chybět, doba se automaticky prodlužuje na 3 měsíce. Obchodní podmínky by měly rovněž uvadět, jakým způsobem může spotřebitel tento krok provést.
Při zakládání e-shopu se věnujte pečlivě sestavení obchodních podmínek. Pokud už internetový obchod máte, zkontrolujte, zda je tento dokument v pořádku a nic v něm nechybí.
Autoři: Renáta Vorbová, Luboš Rubáček