Síla onboardingu v e-commerce: Proč je důležitý a jak těžit z jeho výhod

Onboarding v e-commerce není jen technický proces, ale klíčový nástroj, kterým získáte srdce svých zákazníků. Proč mu věnovat pozornost? Správným onboardingem nejen usnadníte svou nákupní cestu, ale otevřete brány i k dalším výhodám, jako je efektivní vnitřní řízení, možnosti upsellingu a budování silného brandu.

Co to je onboarding v e-commerce a proč se mu věnovat?

Onboarding pro zákazníky v e-commerce představuje klíčový proces, skrze který firmy seznamují své zákazníky se svým e-shopem, jeho sortimentem, funkcemi, výhodami a možnostmi svého online obchodu. Cílem je usnadnit zákazníkům nákupní cestu a zároveň otevřít cestu k dalším výhodám, které povedou k dalším nákupům. 

Bez správně navrženého onboarding procesu se ale může stát, že zákazníci nevyužijí plně potenciál vašeho e-shopu a nakoupí u konkurence. To ale není jediný důvod, proč se onboardingem zabývat. Jaké jsou jeho další výhody?

Výhody onboardingu:

  • Podporuje přechod zákazníků od tradičních způsobů objednávání (např. telefonické objednávky) k objednávání přes e-shopy. Ty umožnují lepší personalizaci, zjištování potřeb zákazníků, kvalitnější sběr dat, snazší možnost zacílení i rychlejší reakci na aktuální potřeby zákazníků.
  • Díky onboardingu mohou e-shopy ukázat zákazníkům, jak jsou pro ně důležití. Online průvodce zbožím/objednávkou, personalizované newslettery, nabídky na míru, zkušená zákaznická podpora a další poskytují zákazníkům pocit, že pro firmy nejsou jen číslo v analytikách.
  • Správně provedený onboarding, tedy proces, kdy zákazník chápe nákupní cestu a dokáže využít nabídek, akcí, slev či zopakovat nákup, se kterým byl spokojený, vede ke zvýšení návratnosti investic (ROI).
  • Správný onboarding ulehčuje zákazníkům proces nakupování, což šetří jejich čas a energii.
  • Přechod zákazníků do online světa umožnuje větší míru automatizace. Ta vede ke snížení objemu manuální práce. Výsledkem je nejen úspora času vašich zaměstnanců, ale i jejich spokojenost, která snižuje fluktuaci v týmu.
 

Příležitost pro upselling a vyšší návratnost investic

Správný onboarding zákazníků představuje příležitost nejen jim usnadnit nákup, ale i zvýšit prodej. Zákazníci si díky němu uvědomují nákupní cestu a dokážou se orientovat v produktech, službách, nabídkách i akcích vašeho e-shopu. Jak jim nákup ale usnadnit co nejvíce?

S pomocí přizpůsobených landing pages (vstupních stránek) se mohou zákazníci dostat přímo na akce, novinky, sezónní sortiment nebo na takový, který nakupují opakovaně. Po dokončení objednávky jim doporučujeme nabídnout "podobné produkty" nebo dokonce "produkty zdarma", čímž zvýšíte svou šanci na upselling.

Personalizovaný onboarding jako nástroj pro brandbuilding

Personalizovaný obsah, e-mailing, v případě B2B sektoru i školení či poradenství ukazují zákazníkům, že vám nejsou lhostejní. Zvyšujete tím jejich loajalitu a angažovanost. Pokud pro vás budou vaši zákazníci prioritou, odmění se vám svými nákupy a objednávkami. 

Přestože je obtížné přesně vyčíslit návratnost investic spojených s vytvářením personalizovaného onboardingu, můžete si být jisti, že svým zákazníkům dáváte pocit, že jsou vnímáni a slyšeni. Odvděčí se vám kladnou zpětnou vazbou prostřednictvím recenzí, které fungují jako efektivní forma bezplatné reklamy pro potenciální zákazníky. Posilujete tak své jméno na trhu, podtrhujete kvalitu vašich produktů a služeb a budujete pozitivní povědomí o vaší značce.

Jak na správný onboarding?

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vám pomůžeme.