3 e-commerce oblasti, kterým v roce 2023 věnovat pozornost

Inflace pomalu klesá. Zákazníci ale šetří i nadále – při nákupu zboží denní spotřeby (především potravin), a o to víc pak na zboží občasné potřeby (jako je oblečení, elektronika, nábytek a podobně), které častěji kupují z druhé ruky. Proto je rok 2023 pro internetové obchody nemalou zkouškou. Čemu se vyplatí věnovat pozornost?

E-commerce stále v rostoucím trendu

Hned na úvod jedno malé uklidnění. V roce 2020 pocházelo 17,8 % tržeb z online nákupů. V roce 2023 by toto číslo mělo dosáhnout 20,8 %. A tento růst bude pokračovat i nadále. V roce 2025 se očekává 23% podíl. Záleží jen na tom, nakolik jste připraveni se na tomto růstu podílet.

3 oblasti, na které se zaměřit

Forbes zdůrazňuje tři oblasti, kterým by obchodníci v oblasti e-commerce v roce 2023 měli věnovat pozornost:

1.     Data Labeling – označování dat pro strojové učení lidmi

Strojové učení je při zlepšování zákaznických zkušeností velmi efektivní. Kromě jiného dokáže třeba doporučovat chytře produkty na míru. Machine learning je ale natolik kvalitní, nakolik jsou kvalitní vstupní data – tedy ty, na kterých se trénuje.  
Sbírání vysoce kvalitních dat je pro mnohé obchodníky výzvou. Jednou z možností, které můžou využít, je tzv. data labeling (neboli označování dat) pomocí lidí. Ti totiž v datech dokážou odhalit nejrůznější nuance a souvislosti, které stroje (zatím) neumí rozpoznat. Vstup lidského prvku kvalitu strojového učení zrychluje a v konečném důsledku i zásadně zpřesňuje.

2.     Růst obchodu ze sociálních médií

The Future of Commerce očekává, že v tomto roce vygenerují platformy sociálních médií tržby ve výši 30,73 miliardy dolarů, tedy 20 % celosvětových tržeb z elektronického obchodu.
Stejný zdroj pak uvádí zajímavý trend: zákazníci z generace Z používají TikTok k vyhledávání a doporučení produktů více než Google. Konkrétně TikTok je tak pro firmy, které chtějí oslovit zákazníky z této generace, naprosto zásadní.

3.     Omnichannel strategie jako základní kámen

52 % e-shopů již se strategií omnichannelu pracuje, což znamená, že k nim zákazníci mohou přijít libovolnými dveřmi: přes e-shop, sociální sítě nebo odkudkoliv jinudy. Jako důkaz, že to funguje, nabízíme čísla: společnosti, které omnichannel strategie využívají, si takto udrží 89 % zákazníků. Ty, které ho nemají (nebo je jejich omnichannel strategie příliš slabá), si udrží jen 33 % zákazníků.

Cílem je nejen zlepšení zkušenosti online nakupujících, ale především vyšší zisky. Je to docela jednoduché a dává to smysl: jak totiž uvádí společnost McKinsey, čím více prodejních kanálů firma zákazníkům nabídne, tím větší podíl na trhu získává. Klíč při nastavování správné omnichannel strategie spočívá v pochopení zákazníků a všech kanálů, které využívají (a také jak). Jedině tak totiž zákazníci nenarazí na vaše zavřené dveře. 

Potřebujete radu v některé z e-commerce oblastí?

Ozvěte se nám na e-mail marketing@oxyshop.cz. Rádi vám pomůžeme.

arrow icon