Pro Google je kvalitní ten e-shop, který je kvalitní pro uživatele

Co to znamená? Pokud máte originální a atraktivní popis produktu, obsahující přehledně všechny důležité informace, navíc máte svoji fotku produktu, zachycující právě ty detaily, které jsou pro představení zboží potřebné, jistě je to pro návštěvníka kvalitnější prezentace než obecný, leckdy přeložený text s fotkou, dodaný výrobcem, sdílený s dalšími stovkami e-shopů. Stejně to vnímají i vyhledávače.

Polidštěný Google a jeho snaha nabízet relevantní odpovědi

Google se v posledních letech snaží stále více porozumět přirozenému jazyku. Proč? Aby vám mohl na vaše vyhledávací dotazy poskytnout ještě o něco kvalitnější výsledky. „10 modrých odkazů“ ve výsledcích vyhledávání není cesta, kterou se tento kalifornský gigant ubírá. Zajímá ho především význam vámi zadaných slov (stejně jako význam těch, které se nacházejí na konkrétních webech). Chce lépe pochopit, na co se ptáte, a kromě klasických odkazů ve výsledcích vyhledávání vám nabídnout rovnou i odpověď. A velmi často to dělá. Všimli jste si? Zkuste si vyhledat třeba CZ vs EUR. Víc vám ve svém článku poví Daniel Dočekal.

Blaho uživatelů na prvním místě

Hlavním důvodem, proč takto obšírný úvod, je právě myšlenka užitku (užitečnosti) pro uživatele. V předešlých dílech jsem zmiňoval algoritmy Google (Panda, Penguin), kterými Google bojuje proti nekvalitním webům. S chováním uživatelů také souvisel zmiňovaný díl o sociálních sítích. V něm jsem nastínil jádro oněch „SEO faktorů“, na něž se (u neandrtálců v době SEO pravěké) nemyslelo. Zmiňoval jsem také například problémy s duplicitním obsahem apod. Jsou i věci, které dávno bereme za samozřejmé (např. „čitelnost“ kódu – ale kdo by provozoval web, který se rozpadá, nebo jehož text je nečitelný?).

Co z toho všeho plyne? Je to jednoduché. Pro Google je kvalitní ten web, který je kvalitní pro uživatele.

POČASÍ

POČASÍ V BRNĚ

Na zadaný dotaz vám Google nabídne nejen klasické "modré" odkazy, ale mnohdy už přímo i odpověď.

Kdo návštěvníkovi jámu kopá…

Rozlučme se tedy s naším mini SEO seriálem závěrečnými 4 faktory důležitými z pohledu uživatele (a taky Googlu):

1. Doba načítání stránky

  • Po kolika vteřinách vás přestane bavit čekat, až se stránka načte? (ne náhodou Google poskytuje nástroj PageSpeed Insights).

2. Autorita/důvěryhodnost domény

  • Koupit si doménu, která byla dříve Googlem penalizovaná, nebo si udělat blog o vaření na subdoméně porno serveru by snad nikoho nenapadlo.
  • Budování autority domény není nic lehkého a zahrnuje spoustu faktorů. Podrobně je rozepisuje tento článek. Já je pro vás pro jistotu ještě jednou shrnu do základních 5 bodů:
  • OnPage faktory
  • Obsah
  • Sociální sítě
  • Branding
  • Vztahy s uživateli

3. Bezpečnost

  • Možná už jste narazili na upozornění Google, že stránky mohou obsahovat Malware či uživatele poškozující obsah. A nemusí jít jen o obsah softwarový, ale například také nezákonný (dětskou pornografii nevygooglíte) nebo stránky podezřelé z phishingu.
  • Zde mám dvě rady, ta méně důležitá (alespoň v případě oxyshop.cz) je, abyste si byli vědomí, u koho váš softwar i hardware máte. (Například jaké poskytuje SLA? ) Teď ta důležitější - začněte s bezpečností hlavně u sebe. Není nic horšího, než používat heslo typu „heslo12345“ a oznamovat ho do telefonu v MHD (true story).

4. Chování uživatelů

  • Kliknete občas na nějaký výsledek v SERPu a hned po načtení stránky se vrátíte zpátky do vyhledávání? Na dané slovo jste asi nenašli to, co jste očekávali. A Google o tom ví. Sleduje, po jaké době jste se vrátili do vyhledávání a jakým způsobem jste hledanou frázi upřesnili.

Když se to vezme kolem a kolem, jsme zase zpátky u staré dobré pravdy - na SEO můžete klidně zapomenout, ale na své uživatele (zákazníky) těžko.

Tady seznam minulých SEO dílů:

  • SEO bez sociálních sítí? Dost těžko…
  • Zpětné odkazy, linkbuilding aneb offPage faktory
  • Návod pro tvorbu textu a práci s obsahem nejen pro e-shopy
  • Jak na základní nastavení stránky z pohledu SEO aneb onPage faktory