Rozhovor: Česko je v e-commerce trendsetterem, zahraniční vlivy je potřeba brát s rezervou
Majitelé oXyShopu
Na e-commerce trhu působíte od roku 2005. Co se na něm za tu dobu nejvíc změnilo?
Zdeněk Michálek: Rozhodně vyspělost. Český e-commerce trh je v Evropě jeden z nejvyspělejších, v některých oblastech nejvyspělejší vůbec. A to ve srovnání s konkurencí v západní Evropě jako Francie nebo Německo, ale i s rychle se vyvíjejícími trhy, jako je Polsko. Počet e-shopů, který se uvádí jako hlavní kritérium, je samozřejmě jednou z věcí, kterou se to dá dokumentovat. U nás je přes čtyřicet tisíc e-shopů, v třikrát větším Polsku je jich o čtvrtinu míň. To je vypovídající už samo o sobě. Ale to hlavní, co skutečně vnímám, je vyspělost.
Čím je to podle vás způsobeno?
Zdeněk Michálek: V Česku jsme neměli žádné hegemony typu Amazon, a to umožnilo lokálním e-shopům a celé infrastruktuře rychle se vyvíjet a vytvořit něco, co je v Evropě spíše výjimečné. Z toho vyplývá i další věc – to, co vidíme v jiných zemích, má hodně lidí tendenci přejímat jako něco dobrého nebo správného. V tomto případě to tak ale nemusí být, protože tím trendsetterem může být právě Česká republika. Nemluvím teď ani tak o technologiích, v těch jsou třeba Američané někde jinde.
Na co konkrétně narážíte?
Zdeněk Michálek: Mluvím o celém trhu. Můžete si na e-shopu zboží objednat velice jednoduše s vysokou pravděpodobností, že vás nikdo nepodvede. Můžete si vybrat různé způsoby placení a druhý nebo třetí den zboží budete mít. A na to vše navazuje další spektrum služeb, které nejsou běžné v okolních státech a ani v Americe. Díky tomu je v některých oblastech e-commerce Česko trendsetterem a z toho důvodu je potřeba brát s rezervou vlivy, které jdou směrem k nám.
Je to dáno i právě tak velikou konkurencí e-shopů?
Zdeněk Michálek: Na českém trhu je relativně malý počet zákazníků a strašně záleží na každé chybě, kterou e-shop udělá. To donutilo e-shopy, aby se snažily reagovat co nejlépe. Původně jsme tady neměli tak ideální podmínky jako v Německu nebo Francii, kde byl obrovský polštář vysokého životního standardu. Z nuly se nám je podařilo dohnat a v některých oblastech možná i předehnat. Například typická záležitost, která se dřív nepředvídala, bylo obrovské množství výdejů na výdejnách. Dříve to bylo pro český trh velice specifické a na začátku všichni říkali, že je to blbost a vše půjde směrem jako jinde – doručování, zlepšení logistiky. I přes to všechno tady trend výdejen zůstal, některé e-shopy pořád mají přes 80 procent objednávek na výdejnách – a trend se posouvá i do ostatních zemí.
To je asi i díky tomu, že když si objednám zboží a logistická společnost mi pošle email o doručení mezi osmou ráno a osmou večer, ať jsem v tuto dobu doma, je jednoduší nechat si balíček poslat do výdejny někde při práci.
Zdeněk Michálek: Přesně tak, ale dopad je naprosto stejný. Dnes se výdejny nabalují na multichannel nebo omnichannel přístupy, u nás se tak tomu v minulosti neříkalo. Vyzkoušely se kamenné výdejny a zjistilo se, že fungují, jejich počet rostl. Všimla si toho Alza, CZC i ostatní – a postupně to „objevili“ i v zahraničí. To je jeden z příkladů, kdy byla česká e-commerce výrazně napřed.
V čem se za posledních 15 let změnil trh z vašeho pohledu jako poskytovatele e-commerce řešení?
Zdeněk Michálek: S růstem ceny práce poroste i cena e-shopů na míru. Ta ještě před pěti lety začínala kolem dvou set tisíc korun, dnes je prakticky na dvojnásobku.
Štěpán Mrázek: Oproti době, kdy jsme začínali, se cena běžného e-shopu na míru ztrojnásobila. Je to jednak o vyšší komplexnosti zejména z hlediska napojení na systémy třetích stran, za těch 15 let jsou ale platy specialistů na trojnásobku. To je někdy obtížné vysvětlit zákazníkovi, zejména někomu, kdo s námi dělal e-shop třeba před pěti lety. Pro trh jako celek je tohle největší ohrožení, protože takový obrovský tlak na vstupy ustojí jen ti větší, ať už se bavíme o e-shopech, které prodávají, nebo o nás, kteří poskytují řešení.
Zdeněk Michálek: Já bych to možná nenazval přímo ohrožením. E-shop na cenové úrovni kolem dvou set tisíc korun byl prakticky zdarma. Když se otevře kamenná prodejna, vybaví se kompletní infrastrukturou a podobně, stojí to řekněme milion. Firmy budou muset akceptovat to, že e-shop na míru není zcela zdarma a že jeho cena je srovnatelná s obdobou v kamenném provedení. Jen to narovnávání deformovaného trhu, dřív platila analogie, že internet je levný.
Štěpán Mrázek: Já bych to jako ohrožení vnímal. Zejména v případě malých agentur, které mají třeba pět lidí a dělají zakázky na míru. V situaci, kdy budou lidé tlačit na své mzdy, budou odcházet do větších agentur. Ty mají díky své velikosti lepší postavení na trhu a snáz si u zákazníků obhájí i vyšší ceny, aby mohly své lidi adekvátně zaplatit. To je trend, když k nám přichází lidé, tak často právě z malých agentur. Naopak, když odchází někdo od nás, většinou pak do korporátu, kde je tři sta programátorů. Tam my nejsme schopni konkurovat.
Zajímá vás více?
Přečtěte si celý rozhovor na portálu Tyinternety.cz
Zdeněk Michálek
Spoluzakladatel a spolumajitel oXyShopu. Vystudoval Telecommunication Engineering na Žilinské univerzitě, v průběhu své kariéry působil například jako CEO v internetovém vydavatelství Thomas Taylor, CEO v technologickém startupu Micronic či jako ředitel strategie a rozvoje v CZC.cz. Od roku 2006 do roku 2018 zastával pozici CEO v oXyShopu, nyní je zde ředitelem pro strategii a rozvoj.
Štěpán Mrázek
Spolumajitel oXyShopu. Vystudoval Fakultu strojního inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně, titul MBA získal na Nottingham Trent University. Profesní kariéru začal v roce 1999 jako šéfredaktor v internetovém nakladatelství ProMON a manažer internetových médií v internetovém vydavatelství Thomas Taylor, jenž jsou v podstatě předchůdci oXyShopu. Ve stejné pozici začal pracovat v roce 2005 při vzniku oXyShopu. V roce 2007 se ve firmě stal obchodním ředitelem, v roce 2013 finančním ředitelem a od roku 2018 vykonává pozici CEO.