Seznamte se s weby posuzujícími důvěryhodnost eshopů i firem

Podle průzkumů prozatím jen jednotky procent zákazníků nějakým způsobem ověřují na specializovaných webech, zda je vybraný eshop či web firmy důvěryhodný či nikoli. I přesto si neuškodí ověřit, zda a jak jste na nich zmiňováni.

Doporučit to lze především eshopům novým a začínajícím, kteří si musí důvěru zákazníků teprve získat a vybudovat si vztah. A samozřejmě to lze brát i jako tip, jak si „proklepnout“ i budoucího obchodního partnera.

Místa, kde jsou eshopy popř. firmy hodnoceny

  • APEK.cz – seznam důvěryhodných obchodů, certifikovaných Asociací pro elektronickou komerci
  • Heureka.cz – nejrozsáhlejší a nejdůležitější databáze zákaznických recenzí na eshopy
  • PodvodneFirmy.cz – obecně zkušenosti zákazníků s libovolnou firmou. Názory jsou však těžko ověřitelné.
  • Bloklist.cz – stručná databáze černé listiny partnerů slevomatů.

Místa, kde je možné firmy prověřit

  • Justice.cz – dohledání firmy (a vlastníků) podle názvu nebo IČ
  • NIC.cz – dohledání firmy, která vlastní konkrétní www adresu
  • ISIR.cz – insolvenční rejstřík
  • Lustrátor.cz – „proklepne“ vám firmu podle mnoha finančních a ek. parametrů

Tipy na závěr k zákaznickým hodnocením

  • Co dělat v případě obdržení záporného hodnocení eshopu? Především komunikujte rychle a snažte se věcně a stručně reagovat na stížnost. Častokrát je pravda „někde uprostřed“ a vaše objektivní, zdvořilá a korektní reakce může uvést věci na pravou míru.
  • Co naopak nedoporučujeme, je mlčet, mlžit nebo se dokonce snažit „přebít“ jednu zápornou reakci přehnanou smrští pozitivních reakcí – taková manipulace je často zřejmá a spíš vám ještě více uškodí, než pomůže. A falešné on-line recenze končí občas i u soudu, jak se můžete dočíst v příspěvku na technet.cz.
  • Je-li to vhodné a možné, vyplatí se za pozitivní reakci stručně poděkovat – ne každý server to však umožňuje.
  • Často opomíjená věc, ale je vhodné si ji připomenout – v případě některých serverů je hodnocení uživatelů „jejich majetkem“ a provozovatel se může rozhodnout ponechat je zveřejněné i poté, co spolupráci se serverem ukončíte. Je dobré číst obchodní podmínky – někde už budete „v systému“ napořád.