Trendy v online nákupech dovolené

Nákupy dovolené online stále rostou. V České republice se přes internet díky pohodlí výběru prodá až polovina zájezdů, řada lidí sice jde do kamenné pobočky nebo telefonuje cestovním kancelářím, ale až po důkladném online průzkumu a rešerších. Jaké jsou trendy v online nákupu dovolené?

moře

Letní sezóna je spolu s prvním červencovým týdnem v plném proudu a my jako eshopisti se v dnešním článku podíváme na trendy v online nákupu zájezdů. Tedy nákupu dovolené, která zahrnuje balíček ubytování, stravování, dopravy a doplňkových služeb jako pojištění a dalších.

Zákaznická zkušenost

Spousta českých agentur a kanceláří má uživatelsky přívětivé weby. U kanceláří, které zájezdy samy pořádají, je situace filtrování dat jednodušší, ovšem oproti agenturám mají obvykle menší nabídku. Problémem na českém trhu - v porovnání s německými systémy - je struktura dat. Zákazník začíná hledat pomocí filtrů, vybere si destinaci nebo lokalitu, termín a spoustu dalších parametrů a může rychle listovat v relevantních výsledcích.

Bohužel většina českých cestovních agentur nemá systém napárovaný na přesnou skladbu zájezdu, takže se často stává, že zákazník vyplní nezávaznou objednávku s věky spolucestujících, a teprve později se dozví, že daný zájezd např. pro dva dospělé a dvě děti není možné objednat. Tento problém by odpadl v případě, kdy by bylo možné zadat složení zájezdu hned na začátku hledání.

First nebo Last Minute?

Podle Asociace cestovních kanceláří mají lidé nejvíce zájem o aktivní dovolenou a mezi top destinace tradičně patří Chorvatsko, Itálie, Řecko, Bulharsko nebo Španělsko, které jsou nyní na začátku prázdnin pro enormní poptávku často téměř vyprodané v nejlepší kategorii poměru cena/výkon. Konkrétně do Chorvatska každoročně vycestuje necelý jeden milion Čechů, což je cca každý pátý dovolenkář. Lidé jsou ochotnější cestovat po loňském roce mnohem více, s čímž souvisí částečně i posilování koruny vůči euru. V loňském roce vzrostly ceny zájezdů do nerizikových lokalit až o 30 %, což má letos za následek větší oblibu First Minute. Nejčastější kombinací zájezdů jsou 7-8denní pobyty s all inclusive. Největší zájem je o čtyřhvězdičkové hotely leteckou dopravou a objem ročních tržeb z prodeje zájezdů činí cca 30 miliard Kč.

Zahraniční technologie

Velkým tématem poslední doby jsou tzv. chatboti. Expedia v loňském roce spustila chatbota pro vyhledávání hotelů, který je integrovaný do Facebook Messengeru nebo Skypu a umí spolupracovat i s Alexou od Amazonu.

Mezi další chatboty patří např. ETA. Online svět se tedy začíná pomalu přibližovat mnohem větším možnostem předodletového servisu, protože tyto nové technologie pomohou nejen s doporučením restaurace v okolí, ale zajistí třeba i přeplánování letu.

Na co se zaměřit při prodeji zájezdů

Velkým tématem je a bude online booking, ke kterému je ovšem nutná zmiňovaná struktura dat, dále mobilní verze webu, protože žijeme ve věku mobile first, a do třetice copywriting pro nové rozrůstající se cílové skupiny, jakými jsou např. mileniálové nebo ženy, které cestují samy.