Velké srovnání online tržišť neboli marketplaces 2021

Začít spolupracovat s větším hráčem, online tržištěm, je pro prodejce velkou příležitostí. Pokud e-shop máte, taková spolupráce vám rozšíří možnosti cílení na potenciální zákazníky. Pokud e-shop nemáte, jsou to pro vás ty nejjednodušší dveře do světa online. Oslovili jsme tři česká tržiště: Alza.cz, MALL.cz a ZOOT a připravili pro vás srovnání výhod, které svým partnerům nabízejí.

Partnerství jako symbióza

Na úvod jen krátce k principu fungování takové spolupráce. Pro prodejce všech velikostí je poměrně výhodné chytit se většího hráče. Společná jízda samozřejmě není zdarma, vy jako prodejce ze své marže musíte zaplatit provizi pro provozovatele tržiště. Přesto má pro vás ale působení na online tržišti velkou výhodu, a to, že vznikne velká pravděpodobnost, že k vám nahlédne více zákazníků. A větší zájem může znamenat více objednávek. (Pozn.: i kdyby náhodou ne, za koukání zákazníků na tržišti neplatíte, provize mu jde teprve až z uskutečněné objednávky.)

Jakou motivaci pro spolupráci s prodejci mají naopak tržiště? Provize z prodeje jistě nejsou k zahození, hlavní motivací jsou ale jejich ambice růst. V rámci své velikosti už dosáhly stropu, jejich sklady nejsou nafukovací. Otevření dveří drobným obchodníkům je proto naprosto logickým krokem. Tržiště svým zákazníkům nabídnou širší portfolio produktů a umožní jim nakoupit více produktů na jednom místě. Zároveň provozovatel tržiště nemusí řešit zásoby na skladech. A v neposlední řadě visí ve vzduchu hrozba velkých žraloků ze zahraničí. Je jen otázkou času, kdy do českých vod vpadnou velikáni typu Amazon. Nabírat na síle = zvyšovat konkurenceschopnost i do budoucna.

Znamená vznik marketplaces a rostoucí trend konsolidace trhu konec pro malé e-shopy?
Tomuto tématu se ve své přednášce věnuje Jenda Perla.

Srovnání tržišť: 8 otázek a odpovědí

Abychom vám zjednodušili rozhodování, položili jsme trojce velkých českých tržišť Alza.cz, MALL.cz a ZOOT.cz následujících osm otázek.

1. Je možné napojit na vaši marketplace platformu e-shop i kamennou pobočku?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Možnost napojení online i offline kanálu

Dobrá zpráva na úvod: námi oslovená tři česká tržiště (Alza.cz, MALL.cz, ZOOT) na otázku odpovídají kladně. Klasičtí online hráči se na MALL.cz můžou automaticky napojit přes API nebo přes své e-shopové řešení. Pro obchodníky bez vlastního e-shopu nabízí MALL.cz jednoduchou cestu do online prostředí také. „Máme vlastní administrační rozhraní MALL Partner, kam se obchodník snadno přihlásí a produkty může ručně přidávat,“ vysvětluje Jakub Kováč, ředitel programu MALL Partner.

Alza.cz nabízí partnerům několik možností napojení: napojení přes API, přes E-shop plugin, ERP plugin až po doplněk Expando, který je vhodný zejména pro menší prodejce. „Letos v květnu jsme spustili nové rozhraní Alza.Marketplace, přes které naši partneři mohou snadnou spravovat svou nabídku na Alze, ať už se jedná o zboží, nebo poukazy,“ vysvětluje Lukáš Burda, divizní vedoucí marketingu odpovědný za Alza Marketplace.

V případě ZOOT.cz záleží na systému, který kamenná pobočka používá. „Kromě produktových dat totiž potřebujeme mít stále aktualizovanou dostupnost produktů. Když to zvládne pobočkový systém, můžeme se pustit do napojování,“ říká mediální zástupce ZOOTu, Veronika Drdáková.

2. Jaké jsou vstupní/provozní poplatky a provize?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Vstupní poplatky
Měsíční poplatky 290-990 Kč
Provize Dle konkrétního produktu 9 Kč + provize dle konkrétního produktu Dle konkrétního produktu

Co se týče vstupních a provozních poplatků, má MALL.cz v případě API intergrace, e-shop pluginu nebo napojení přes XML stanovený měsíční paušál 990 Kč. V případě manuálního vstupu jde o částku 290 Kč měsíčně. Za každou doručenou objednávku si pak MALL.cz účtuje ještě 9 Kč.V rámci prodejního procesu na sebe bereme zhruba polovinu provozních nákladů, protože za partnera řešíme zalistování, fakturaci zboží či třeba vratné procesy a zákaznický servis. Zhruba tomu pak odpovídají i poplatky, které partnerům účtujeme. Zároveň pak partnerům nabízíme například podporu v rámci marketingových akcí,“ vysvětluje Jakub Kováč. První tři měsíce spolupráce nabízí MALL.cz nyní v akci zdarma. Konkrétní ceník MALL.cz najdete zde.

Stejnou nabídku má pro potenciální nové partnery také Alza.cz. Na rozdíl od MALL.cz nevyžaduje žádné měsíční poplatky. „Jediné, co nám obchodníci platí, je provize, která zahrnuje základní marketingovou podporu, správu sortimentů na webu a v aplikacích, náklady za dopravné u zboží a zákaznický servis,“ upřesňuje marketingový šéf Alza.cz, Lukáš Burda. Výše provizí závisí na konkrétních produktech, u obou hráčů se pohybuje velmi podobně – namátkou: provize u MALL.cz i u Alza.cz je u fotografických produktů 12 %, u hraček 20 % a u mobilních telefonů 8 %. Konkrétní ceník Alza.cz najdete zde.

Ani v ZOOT.cz nehradí marketplace partner žádné poplatky, a to ani vstupní ani provozní. Výši provizí marketplace reguluje podle konkrétních kategorií. „Naše provize zahrnuje kompletní handling s produkty na našem skladu při konsolidaci objednávek, expedici objednávky k zákazníkovi, obalový materiál na balení, vystavení produktů na našem webu a zařazení do kategorií a částečně i propagaci produktů v plošných marketingových akcích,“ vysvětluje Veronika Drdáková.

3. Může e-shoper využít vaše dopravce?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Možnost využít dopravce od marketplace

V případě MALL.cz a Alza.cz ano. Obě tržiště mají propracovanou e-commerce infrastrukturu. Partner má vždy na výběr, jakou dopravu bude zákazníkům nabízet. Zařídit si ji může i po vlastní ose. „Zajišťujeme dopravce, který zboží doručuje přímo koncovému zákazníkovi, na pobočku nebo do Zásilkovny. Objednávání svozů, komunikaci s dopravcem a generování expedičních štítků zajišťuje Alze.cz,“ říká Lukáš Burda. A dodává, že veškeré náklady spojené s dopravcem hradí právě Alza.cz.

Nabízíme kvalitní a efektivní dopravu MALL Delivery. Většina partnerů ji využívá, přístup ke kvalitnímu řešení door-to-door logistiky, možnost doručení do MALL Shopů a MALL Pointů je jednou z výhod programu MALL Partner,“ upozorňuje Jakub Kováč. MALL.cz už dnes zboží doručuje nejen po České republice, ale také na Slovensko. A seznam zemí chce nadále rozšiřovat. V ZOOTu platí pravidla trochu jiná. Prodejce zasílá veškeré zboží do skladu ZOOTu. „Ve skladu objednávky konsolidujeme a k zákazníkovi poté expedujeme my. Ideálně tedy zasílá všechno objednané zboží za jeden den v jedné zásilce,“ vysvětluje Veronika Drdáková. Dodává přitom, že s výběrem vhodného dopravce svým partnerům ZOOT rád poradí.

4. Jakým způsobem řešíte fakturaci?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Způsob fakturace Self-billing (samofakturace)/EDI E-shop/partner vystavuje fakturu marketplace Self-billing (samofakturace)

Velmi častým způsobem fakturace je v oblasti online tržišť tzv. self-billing neboli samofakturace. Spočívá v tom, že odběratel (v tomto případě marketplace) vystaví fakturu jménem dodavatele (v tomto případě partnera) a okamžitě ji uhradí. „Self-billing je způsob fakturace, kterou našim dodavatelům nabízíme jako jednu ze dvou možností. V druhém případě vše probíhá přes EDI,“ říká Lukáš Burda. Samofakturaci momentálně připravují také v ZOOTu. „To znamená, že za partnery vystavujeme nejen podklady, ale také faktury, aby s fakturací neměli žádnou práci. Běžně nám fakturují marketplace partneři za každou dodanou várku produktů, jak je na B2B trhu běžné,“ upřesňuje Veronika Drdáková. V MALL.cz mají systém nastavený ještě trochu jinak. „Aktuálně jsme v rámci prodeje prostředníkem, takže cenu zboží fakturujeme zákazníkovi a partner naopak nám poníženou o provizi odpovídající dané kategorii zboží,“ vysvětluje Jakub Kováč.

5. Jakým způsobem se řeší reklamace, vratky?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Reklamace/vratky vyřízeny za partnera

V ceně provize, kterou partneři online tržištím platí, je péče o zákazníky. Je bezesporu v zájmu samotného tržiště, aby byla zákaznická zkušenost konzistentní – ať už zákazník nakupuje přímo od daného marketplace nebo od jeho partnera. V tomto případě fungují všechny marketplace navlas stejně a pro veškerou komunikaci se zákazníkem přebírají funkci styčného důstojníka. Teprve v druhé fázi pak problém řeší s dodavatelem. „Vratky zasíláme v předem nastavených intervalech a individuálně s nimi pracujeme i s ohledem na plánované marketingové akce tak, aby zboží zbytečně nejezdilo tam i zpět. Reklamace řešíme obratem. Pokud má partner zájem, dokážeme je řešit i za něj,“ říká za ZOOT Veronika Drdáková.

6. Umožňujete prodej do zahraničí?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Prodej do zahraničí Ne, ale plánuje se Ano (3 země) Ano (7 zemí)

Tržiště jsou pro prodejce velkým lákadlem také díky jejich prošlapaným cestám do zahraničí. Alza.cz v současné době vstup na zahraniční trhy chystá. Zbylé dvě tržiště už za hranicemi působí. Přes ZOOT.cz se může zboží dostat až do sedmi zemí. „Od marketplace partnera potřebujeme pouze popisky produktů v daných jazykových mutacích,“ říká Veronika Drdáková. MALL.cz v tomto ohledu nabízí partnerům nástroj, který popisky produktů do cílového jazyka přeloží. MALL Partneři prodávají skrze MALL.cz především na Slovensku, kde je dlouhodobě silný trh. „Bleskově roste také slovinský trh. MALL.cz zde působí pod značkou Mimovrste a je jedničkou na trhu, na e-shopu nakupuje celá čtvrtina slovinské populace,“ upozorňuje Jakub Kováč. Kromě toho se daří prodávat také do Polska, Maďarska a v plánu je rozšíření partnerského prodeje také do Chorvatska.

Nabízíte zkušební dobu na vyzkoušení marketplace zdarma?

Služby/Marketplaces Alza.cz Mall.cz ZOOT.cz
Možnost zkušební doby na 3 měsíce

MALL.cz i Alza.cz odpovídají shodně ano. „Nově připojeným partnerům nyní nabízíme tříměsíční poplatkové prázdniny, během kterých za své napojení do Alza Marketplace neplatí ani provizi z prodaného zboží,“ doplňuje Lukáš Burda. V ZOOT.cz to možné není. „Spuštění marketplace vyžaduje práci na obou stranách a tak raději věnujeme energii počátečním konzultacím, při kterých společně zjistíme, jestli je spouštění marketplace u nás pro marketplace partnera výhodné. Pokud ano, pak se do spolupráce pustíme naplno,“ vysvětluje Veronika Drdáková.

8. Jaké další služby nabízíte v rámci marketingu, zapojení do akcí typu Black Friday apod.?

Kromě možnosti prodeje na zahraničních trzích je velkou přidanou hodnotou také zastřešení marketingových akcí ze strany tržiště. Produkty prodejců se tak objevují na místech, kam by se bez tržiště nejspíš nikdy nedostaly – třeba do televizní reklamy v hlavním vysílacím čase. MALL.cz kromě toho nabízí také pokročilou IT infrastrukturu s vlastním administračním rozhraním pro partnery. „Rozhraní se snažíme dělat maximálně uživatelsky přívětivé a usilovně pracujeme i na technologických integracích, aby mohli partneři se svým partnerským portálem synchronizovat vlastní e-shopové rozhraní, své účetní systémy a podobně,“ upřesňuje Jakub Kováč. V neposlední řadě MALL.cz svým partnerům poskytuje snadný přístup k růstovému financování. Skrze službu MALL Financing si může marketplace partner zažádat o rychlou půjčku. Finance může využít na urychlení expanze, nákup produktů na sklad nebo na další marketingovou podporu produktů.

Prodej zboží partnerů v Alza Marketplace Alza.cz podporuje jednak osvědčenými nástroji svého webu se všemi funkcionalitami (např. kvalitní parametrizace a popisky) a také využívá nejnovější marketingové nástroje, které menší e-shopy nemívají k dispozici, jako je datová analýza, personalizace nabídky, doporučené zboží. „Partneři zároveň těží z práce našeho interního online marketingového týmu, který na základě ověřeného know-how využívá standardní nástroje jako PPC nebo SEM,“ vysvětluje Lukáš Burda.

Sečteno, podtrženo: nemáte co ztratit

Kdo není online, jako by nebyl. Dá se očekávat, že minimálně v následujících měsících/letech to bude platit i pro marketplace: Kdo není na marketplace, jako by nebyl. Možná máte strach z potopení vlastní značky. Pokud nevsadíte všechno na jednu kartu (na marketplace) a budete brát prodej přes tržiště jen jako další prodejní kanál, nemáte co ztratit. Naopak.

Není novinkou, že spousta marketplaces přebírá roli vyhledávače. Tento trend lze sledovat i v zahraničí, kde lidé při nakupování využívají marketplace Amazon stejně, jako využívají Google. Jen na Amazonu je zboží lépe vidět, zákazníci zde můžou využít lepší filtraci, při nákupu mají větší garanci a další výhody plynoucí z tohoto obchodního modelu," upozorňuje Lukáš Lesovský, Performance Marketing Lead oXyShopu. Ať už svůj prodej rozšíříte o jeden nebo více tržišť, budete na tomto kroku pravděpodobně jen profitovat.

Chcete dobývat e-commerce svět pomocí marketplaces?

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vás rádi problematikou online tržišť provedeme a prozkoumáme vaše možnosti.