Otevřít

Jak na základní nastavení stránky z pohledu SEO aneb onPage faktory

Marek Walder
20. listopad 2014

„Děláte to SEO? Tak nám to SEO zapněte!“ slyším já a mí kolegové dnes a denně. A jelikož se takové dotazy objevují opravdu často, rozhodli jsme se sepsat článek o základním SEO nastavení jakékoliv stránky, ať už produktové kategorie eshopu, úvodní stránky nebo webového článku.

Jen doplňuji, že takovéto nastavení považujeme u našich eshopů za nezbytné u úvodní stránky a všech produktových kategorií.

Vše se točí kolem klíčových slov

V úvodu si je třeba uvědomit jednu jedinou věc:

  • Každá stránka vašeho webu nebo eshopu by se měla zaměřovat na určitá slova a sousloví (ideálně jedno jediné), na která by se měla zobrazovat ve vyhledávání.

Tato slova/sousloví označujeme jako tzv. klíčová slova.

Co by na stránce nemělo chybět – nejdůležitější prvky

Podívejme se na nejdůležitější prvky stránky podle jejich důležitosti.

Strukturovaný text - popisek

Obsah je opravdu to nejdůležitější, co na stránce máte. „Obsah je král“ – to slyšíme na každém rohu. A je to tak! Bez textů se vaše stránky na předních pozicích na Googlu či Seznamu nikdy neobjeví. Obsah webu sice netvoří pouze text, ale právě text je pro vyhledávače stále nejsnáze analyzovatelným prvkem.

Samozřejmě se teď bude každý ptát, kolik textu je třeba. Většinou rád říkám, že čím více, tím lépe, protože nepředpokládám, že by klient napsal více než odstavec. A proto druhým dechem dodávám:

  • Text musí být čitelný pro uživatele

Nepište texty pro vyhledávače, ale pro lidi. S tím souvisí i slovíčko „strukturovaný“ – používejte nadpisy, odrážky, zarovnání, zvýraznění a nesimulujte tyto typografické prvky všemožným šíleným formátováním písma skrze velikost, barvu, tloušťku atd.

Poznámka: Nebo nedej bože abyste odsazení textu řešili použitím desítek pevných mezer – to neprospívá ani mezerníku vaší klávesnice, ani našim nervům.

Text by měl sice obsahovat klíčová slova, ale v přirozeném rozsahu a podobě. Tzn. nezvýrazňujte a nevkládejte klíčové slovo uměle do textu jen proto, „aby tam bylo“ nebo (to snad ne!) „aby tam bylo co nejvíckrát“. Existují dokonce názory, že v určitých případech by se klíčové slovo v textu nemuselo nebo dokonce nemělo vyskytovat vůbec! Když vytváříte své texty, nemyslete na žádná klíčová slova, žádné SEO, žádné vyhledávače. Myslete na uživatele/zákazníky, kterým je text určen.

  • Text musí být pro každou stránku unikátní a trvalý

Titulek

Tento prvek je sice ukryt ve zdrojovém kódu stránky, ale oXyShopy a většina CMS systémů jej umožňují snadno editovat, a co více, většina internetových prohlížečů jej zobrazuje v záložce – viz obrázek níže.

  • Titulek by měl obsahovat klíčové slovo co nejblíže počátku (tzn. určitě ne až na konci titulku). A jen tak mimochodem: klíčové slovo, resp. titulek by měl jasně vystihovat (ze svého principu), o čem daná stránka pojednává.
  • Délka titulku by neměla přesáhnout 60–80 znaků.
  • Každá stránka webu by měla mít unikátní a trvalý titulek.

Ideální a běžný titulek tedy například u eshopů vypadá takto: Název kategorie/produktu – značka/doména.

URL adresa

URL adresa je také jedním z prvků, kde mají vyhledávače rády klíčová slova. Ale i tady je důležitější si uvědomiti, že jasná (tzn. přehledná, pokud možno krátká) URL adresa je příjemná i pro samotné uživatele.

  • URL adresa by měla obsahovat klíčové slovo co nejblíže počátku.
  • URL adresa by měla mít trvalou podobu.

Nadpis H1

Nadpis H1 je poněkud přeceňovaný prvek. Ale přece jen určitý vliv má, a navíc správný, výrazný nadpis H1 představuje první krok k přehledné stránce a strukturovanému textu.

  • Nadpis H1 by měl být pro každou stránku unikátní a trvalý.
  • Měl by obsahovat klíčové slovo.
  • Měl by uživatelům na první pohled jasně sdělovat, o čem stránka je. Pokud tedy tuto základní funkci neřešíte na webu jinak.

Poznámka: Avšak zejména v českém prostředí musíme stále brát v potaz (díky existenci Seznam.cz) nejen věci, jako je nadpis H1, ale i prvky ve světě již nepoužívané (např. odkazy v nadpisech atd.). Tímto nechci Seznam.cz vůbec nijak hanit – jsem hrdý, že ČR je jednou z mála zemí, ve které díky Seznam.cz nemá Google dominantní postavení ve fulltextovém vyhledávání. Lidem v Seznam.cz fandím. Mimochodem nápověda od Seznamu také poskytuje celkem pěkný a přehledný souhrn onPage faktorů.

Obrázky a multimediální obsah

Videa, pěkné obrázky, grafy, infografiky, kalkulačky, hry a podobně uživatelé milují, a proto vám za ně nějaký ten plusový bod dá i Google. Pamatujte však na jedno pravidlo:

  • Obrázky by měly mít vždy vyplněn popisek – ve zdrojovém kódu atribut “alt”, který jasně říká, co na obrázku je. V případě jiného obsahu lze obdobně využít atribut “title”.

obr.1

H1
H1_2
H1_2

Description aneb popisek stránky ve zdrojovém kódu

Tzv. meta tag description (<meta name="Description" content="…" />) je prvek (v oXyShopech v záložce SEO je označován jako „SEO popisek”), který sice sám o sobě nemá vliv na vaše pozice ve vyhledávání, ale má vliv na to, kolik lidí klikne ve výsledcích vyhledávání na váš odkaz. Také se mu někdy říká „reklama zdarma“, protože právě tento skrytý popisek zobrazují vyhledávače pod odkazy ve vyhledávání v případě, že nenaleznou k zadanému dotazu relevantnější text přímo v obsahu stránky.

obr3

seznam
  • Neměl by přesahovat 150–160 znaků.
  • Měl by být unikátní pro každou stránku.
  • Měl by uživatele „donutit“ kliknout na váš odkaz. Používáme takovou už zažitou frázi, že by měl mít „marketingový styl“.

Klíčové slovo v popisku má jediný vliv: většina vyhledávačů jej v popisku u výsledků zvýrazní tučně, tudíž prostor s vaším odkazem uživatele upoutá více.

Tak, to by mohlo být vše. Pokud chcete vědět o onPage faktorech čili „faktorech na stránce“ více, doporučuji článek o onPage faktorech od profíků z moz.org.

Rady na závěr

Vše dělejte pro uživatele. S nějakým SEO a klíčovými slovy si nelamte hlavu. Texty odnikud nekopírujte.

SEO nastavení v oXyShopech

Kromě hlavního nastavení tvorby titulků má každá kategorie či produkt záložku SEO, v níž naleznete možnost vytvářet odkazy, titulky a description. Před několika měsíci jsme vyvinuli modul „Pokročilé SEO nastavení“, který dokáže s názvy a titulky kategorií i produktů pracovat ještě sofistikovaněji. A co víc, pomocí tohoto modulu dokážeme automaticky generovat – dle šablony – meta prvky (description, případně keywords) u kategorií a produktů, jež nemají tyto prvky nastaveny individuálně.

A co odkazy, behaviorální faktory, vliv sociálních sítí?

Ano, v SEO dnes už skoro vůbec nejde o klíčová slova. Jde spíše o obsah a spoustu dalších vlivů, které už tak snadno neovlivníte. Ale o tom někdy příště.