Univerzální recept na úspěšný komunikační mix neexistuje. STDC trychtýř představuje jen pomůcku pro tvorbu strategie, nikoliv pevně danou strukturu. Záleží na typu produktu, cílové skupině, vašem cíli i na konkurenci na trhu.
Při tvorbě komunikačního mixu se nespoléhejte na intuici a nechte si poradit od expertů. Jednotlivé kanály jsou provázané a vzájemně se ovlivňují. Bezhlavé investování peněz jen do jednoho kanálu nefunguje.
Příklad: I ve fotbalovém týmu si hráči musí přihrávat, aby zvítězili. A stejně to funguje i s kanály – využívání pouze jednoho z nich konverzi a úspěšný chod e-shopu nezajistí.
Záleží na povědomí o produktu na trhu
Komunikační mix budete přizpůsobovat také tomu, jaké je povědomí o vašem produktu mezi zákazníky. Nabízíte unikátní produkt, který nikdo na trhu nemá? Nebo je naopak vaše konkurence obrovská? Každá situace má výhody i nevýhody. Zjistěte, jak na tom jste, a usnadněte si sestavování komunikačního mixu.
Situace 1: Nabízím produkt, který ale zákazníci najdou u dalších mnoha konkurentů:
- + Nemusíte zákazníky seznamovat s produktem, protože ho už znají.
- + Zákazníci již produkt hledají, proto má šanci uspět ve výkonnostních reklamách.
- − Kvůli velké konkurenci musíte zákazníka natolik zaujmout, aby chtěl nakoupit u vás - komunikujte takový prodejní argument, který vás od konkurence odliší.
V této situaci jsou důležité zejména výkonnostní kanály ve fázi THINK a DO. Díky jejich správnému nastavení nemusíte tolik investovat do tvorby poptávky po produktu.
Situace 2: Nabízím produkt, který nikdo jiný neprodává:
- + Máte jistotu, že když vznikne po produktu poptávka, zákazníci ho nakoupí u vás.
- + O produktu toho víte ze všech nejvíc, čehož můžete využít jako svou výhodu.
- − Musíte vytvořit povědomí o produktu. A to stojí peníze i čas.
Tato situace je složitější, zároveň ale představuje výzvu. Zákazník vaše produkty nezná, nepotřebuje a nevyhledává. Stěžejní je tedy fáze SEE, kdy musíte zákazníka zaujmout zajímavým a užitečným obsahem.