Otevřít

Je krize vhodná doba pro digitalizaci a vstup do online prostředí?

7. duben 2020

Digitalizace. Děje se, nebo o ní spíš hodně mluvíme? V době před pandemií jsme o ní více mluvili. Pro řadu firem to byl moc velký a často odkládaný krok, zásah do interních procesů a celého fungování firmy. A firmy jsou jako lidé, nemají rády změny. Pandemie COVID-19 rozdala nové karty, zavřela řadu kamenných prodejen a přesunula Čechy na internet. Digitalizace se děje. Teď!

Zákazníci se přesunuli do online prostředí. A zůstanou v něm

Internet zažívá vysoký nárůst. Potvrzují to i data společnosti T-mobile nebo Glimps, podle kterých užívání mobilních dat v České republice stouplo o 23 % a celosvětově využívá internet o 140 % více lidí. Zákazníci se ještě více přesunuli do online prostředí. I ti, kteří byli dříve zarytí odpůrci nebo méně zdatní v ovládání moderních technologií. A těží z toho firmy, které jsou online už nyní. To dokazuje nárůst obratů nejen u našich oXyShopů, ale i v e-commerce jako takovém.

obratyuprava
obratyuprava

Meziroční srovnání obratu v e-commerce, zdroj: Ecomvid19, MonkeyData

srovnánifinal
srovnánifinal

Meziroční srovnání obratu v jednotlivých segmentech za březen, zdroj: oxyshop.cz

Raketový růst některých segmentů v e-commerce sebou nese i raketový propad kamenných prodejen. Zákazníci se adaptovali na nastalou situaci. Naučili se nakupovat i nemyslitelné komodity přes internet. Zjistili, že nakupování online není nic složitého a své nově nabyté zvyklosti si osvojí i do budoucna. Do stejného stavu jako před pandemií se zcela jistě nevrátíme.

Proč budou zákazníci i po ústupu pandemie nakupovat online?

  • Zvykli si na komfort a pohodlí nakupování online
  • Internet nabízí širší nabídku i výběr obchodů
  • Sortiment lze snadno porovnat a přečíst si recenze
  • Zboží vám dopravci přivezou až domů
  • Kamenné prodejny budou potenciálně „nebezpečné" a bude v nich hrozit nakažení

Pandemie urychlí rozhodování o vstupu do online prostředí

Okolnosti se změnily. Firmy, které do e-commerce řešení investovaly už dříve, teď mají trumfy, které můžou využít. Dokáží přesunout jejich podnikání tam, kde je poptávka. Na internet. Ale co ti, kteří takovou možnost nemají?

Současná situace manažerům jasně ukázala potřebu umožnit zákazníkům nakoupit online. Otázkou už dávno není, jestli přesunout své podnikání na internet, ale kdy? Řada firem shodně digitalizaci oddalovala z důvodů vysoké investice finanční, časové nebo nedostatečné připravenosti firmy na změnu. Možná proto je řada projektů schovaná v šuplíku na později. Ovšem nastalá situace nám ukazuje, že realizovat ji dnes je pozdě. Odkládat ji na zítra nedává smysl vůbec.

Rozhodujte se rychle. Nad čím uvažovat?

  • Je možné vaše produkty nebo služby prodávat online?
  • Je vaše konkurence online?
  • Je vaše logistika připravená odbavovat objednávky z internetu?
  • Máte volné kapacity, které můžete vytížit a využít ve svůj prospěch?

Digitalizace není jednorázová záchrana, ale investice do budoucnosti

Neberte online prodejní kanál jako rychlou náplast na aktuální situaci. Růst e-commerce se totiž očekával i bez pandemie a situace kolem koronaviru růst ještě navýší.

Screenshot 2020-04-08 at 14.44.30
Screenshot 2020-04-08 at 14.44.30

Očekávaný růst e-commerce bez pandemie, zdroj: Statista

Řada firem, v B2C i B2B, které se do digitalizace pustily, vnímají online prostředí jako jeden z prodejních kanálů, který kontinuálně rozvíjí a prohlubují jeho důležitost v rámci svého podnikání. Mnoho z nich dokázalo díky digitalizaci zefektivnit chod své firmy.

Jaké jsou výhody digitalizace?

  • Vytvoření nového prodejního kanálu
  • Oslovení a získání nových zákazníků
  • Zjednodušení a zefektivnění nákupních, logistických i akvizičních procesů
  • Budování značky v online světě
  • Zviditelnění vašich produktů a služeb
  • Rychlejší reakce na nenadálé situace

Začněte s málem. Hlavně začněte!

První e-shop nebo první digitální řešení nemusí být dokonalé, ale funkční. V budoucnu jej pak můžete postupně rozvíjet a zdokonalovat tak, aby bylo podle vašich představ a řešilo mnoho nedostatků ve firmě.

Společně s našimi klienty jsme prošli řadou postupných transformací. Náš klient decoDoma.cz začínal své podnikání a první krůčky v online prostředí opatrně. Zvolil řešení ve formě pronajímaného e-shopu, který je možné rychle upravit a nasadit do provozu. Postupem času jsme e-shop decoDoma.cz přesunuli na e-shop na míru, o který se dnes stará samostatný tým vývojářů. Zdánlivý pokus otevřít nový prodejní kanál v podobě e-shopu dnes pro decoDoma.cz představuje 80 % tržeb.

Nestavte hned od počátku Formuli 1, když nevíte, jak by měla vypadat a jezdit. Začněte s motokárou a postupně ji rozvíjejte tím směrem, který je pro vás nejlepší. Iterujte. Buďte agilní.

Výhody postupného vývoje v online prostředí:

  • Rychlá úprava i nasazení (e-shop můžete nasadit i během několika dní)
  • Nízké počáteční náklady
  • Postupné zjišťování a hledání cest
  • Rychlá reakce na problémy a zavádění nových funkcí
  • Efektivita a možnost prioritizace

Pomůžeme vám v začátcích i dlouhodobě:

  • Konzultace vstupu do online prostředí
  • Vytvoření, nastavení a spuštění e-shopu
  • Napojení na ekonomické a jiné firemní systémy
  • Dlouhodobý rozvoj do budoucna

Nejste v tom sami. Pomůžeme vám vybrat správnou cestu do online prostředí a být v něm dlouhodobě úspěšní.

Vstupte se svým podnikáním do online prostředí

Pomůžeme vám nastavit, spustit a dlouhodobě rozvíjet váš business online.

Chci nový oXyShop