Otevřít

Když se doopravdy rozhoduje: Stránka produktu (1. část)

Jak může obsah eshopu rozhodovat o pocitech zákazníka

Radek Šauer
19. červenec 2016

Jsme v situaci, kdy (stále ještě potenciální) zákazník našel náš eshop, zorientoval se v něm a nyní se konečně proklikl na konkrétní produkt. Pokud si myslíte, že celý proces automaticky spěje ke konverzi, musíme vás zklamat. Zákazník je totiž čím dál náročnější a vy můžete udělat až nepříjemné množství chyb. Na co byste se proto měli zaměřit?

1. Dejte si práci s popiskem

Neměli jste čas k produktu cokoliv napsat? Je to špatně pro SEO. Je to špatně pro zákazníka. A proto je to špatně i pro vás. Tady asi nemá smysl nic dalšího rozebírat. Pokud to myslíte s eshopem vážně, jsou kvalitní popisky nutnost. S tím souvisí i následující bod.

2. Opravdu si dejte práci s popiskem

Pokud prodáváte například elektroniku, výrobce ke svému produktu většinou připraví nějaký popisek. Jestli se rozhodnete ho přejmout, počítejte automaticky s tím, že se tak rozhodnou i další obchody. Když si pak zákazník vyhledává daný produkt, musíte si být jisti silou své značky nebo nejlepší cenou, protože popisek bude stejný. O něco lepší varianta než předchozí, ale pořád žádná výhra.

3. Jak tedy na správný text?

Pouze technické parametry nesmí suplovat popisek, ale určitě by neměly chybět. Např. v rozbalovacím boxu nebo v nějaké oddělené sekci. Popisujte především přínos, který z produktu bude zákazník mít. Nemusí pochopit obnovovací frekvenci u televizoru, ale rozhodně mu dojde, pokud zdůrazníte plynulost fotbalistových kliček. Pokud bude psát popisek externí copywriter – nemusí být absolutní odborník na konkrétní oblast. Nicméně by měl umět komunikovat např. s produktovým manažerem, aby alespoň zevrubně pochopil jednotlivé technologie a jejich reálný přínos. Právě od „produkťáka“ dostane ideální zpětnou vazbu a dozví se, co zdůraznit, na co zákazníci slyší a v čem je naopak lepší konkurenční produkt. Konkrétní délku popisku vám neporadíme – bude totiž jiná pro digitální fotoaparát, frisbee nebo outdoorovou mikinu. Nicméně pokud už přemýšlíte půl hodiny, co ještě vypíchnout, máte pravděpodobně splněno.

good_idea

dreamstime_xl_34387471_obr

4. Dopřejte zákazníkovi lásku na první pohled

Pokud nemáte žádné fotky, je to samozřejmě průšvih. Nepodceňujte vizuální dojem a snažte se získat co nejvíce fotografií. Tady jen jedna důležitá věc – nezapomínejte na autorské právo a ke všem uvedeným obrazovým materiálům mějte souhlas k užívání. Kromě klasických „produktovek“ můžete zákazníkům nabídnout i obrázky, jak je produkt přímo užívaný (obojek přímo na psovi, mobilní telefon v ruce, komoda v interiéru atd.).

5. Ukažte mu cenu, kterou bude skutečně platit

Vždycky hrajte se zákazníkem na rovinu. V tomto případě máme na mysli například zveřejňování ceny bez DPH v honbě za co „nejlevnějším“ produktem. Stejně tak do té velké a zvýrazněné cenovky započítejte různé autorské a recyklační poplatky. Pokud je začnete připočítávat kdekoliv jinde, pouze zákazníka naštvete a sobě tak ublížíte. Zvláštním případem je cena za dopravu, které se ale budeme věnovat příště.


To ale zdaleka není vše. Co nás čeká v dalším dílu?
• Doporučování souvisejících produktů (cross-selling) a jejich porovnávání
• Jak a kam uvádět informace o dopravě
• Zákaznické hodnocení produktu
• Diskuse, komentáře a případné moderování
• Pluginy pro sociální sítě