Marketplaces – co jsou zač a proč dobývají svět e-commerce?

Na největších světových marketplaces se v roce 2020 prodalo zboží v přepočtu za 59,5 bilionů korun. Prodeje na těchto tržištích představovaly podle analýzy Digital Commerce 360 přesně 62 % veškerého světového online prodeje. O rok předtím to přitom bylo 50 % a výhledově se minimálně na příštích 5 let předpovídá podobně prudký nárůst.

Co jsou to marketplaces?

Nakupovali nebo prodávali jste někdy na Amazonu, na eBay nebo na Aliexpressu? Tak to už marketplaces (neboli online tržiště) znáte. Jedná se o platformy, které na jednom místě sdružují produkty jiných obchodů a e-shopů. Přitom samotné tržiště od obchodníků toto zboží nenakupuje ani nepřeprodává, nejedná se o klasický dodavatelský vztah. Marketplaces slouží spíše jako výkladní skříň, která zprostředkovává kontakt mezi nakupujícím a prodávajícím.

Online tržiště definují především dvě vlastnosti:

  • působí na něm mnoho prodávajících i nakupujících, kteří přes danou stránku obchodují,
  • nakupující mohou celý nákup dokončit, aniž by opustili stránku (či aplikaci).

To znamená, že za marketplaces nemůžeme označit zbožové srovnávače, které sice „vystavují“ produkty mnoha různých prodávajících, ale samotný obchod se na těchto stránkách neuskutečňuje. Některé srovnávače už ale k trendu online tržiště také směřují – u nás například Heureka. V Česku do modelu markeplaces investují ale už i další hráči jako Alza.cz, Mall.cz, ZOOT nebo Pilulka.cz.

Ve srovnání se světem jsme v online tržištích v začátcích po stránce prodeje i nákupů na nich. Tam mezi největší marketplaces patří, kromě výše zmiňovaných, také Wish, Rakuten, čínský TaoBao, JD.com, Etsy, americký Walmart a Target, polské Allegro, z oblasti módy i Zalando nebo ASOS.

Marketplace jako další stupeň vývoje největších e-shopů

Prudký růst marketplaces byl trendem už v roce 2020, kdy jsme se o něm zmiňovali v článku o nejvýraznějších e-commerce trendech pro rok 2020. Uvádíme v něm i nejběžnější proces jejich vzniku, kdy online tržiště často vznikají z největších a nejznámějších e-shopů v lokalitě.

Ty totiž dokáží využít silného brandu a poptávky svých stávajících zákazníků k tomu, aby jim nabídli nové produktové portfolio bez obvyklých nákladů. Nelze totiž donekonečna vkládat více peněz do skladu a logistiky, přesto je pro velké hráče nutné rozšiřovat nabídku. Model marketplace jim umožňuje zboží prodat a zároveň ho nekoupit, případně ho koupit, ale zaplatit až ve chvíli, kdy se prodá.

Znamená vznik marketplaces a rostoucí trend konsolidace trhu konec pro malé e-shopy?
Tomuto tématu se ve své přednášce věnuje Jenda Perla.

Marketplace vs. Dropshipment

Na tomto místě je dobré poukázat na to, co u nás zavádí Alza.cz – na model „dropshipmentu“ – nikoliv klasický model marketplace. Jaké jsou jeho hlavní rozdíly oproti marketplace?

Marketplace Dropshipment
Prodejce zboží dodá zákazníkovi svým jménem Prodejce zboží dodá zákazníkovi jménem zaštiťujícího obchodu  
Zboží je označeno vlastním brandem a návratovým štítkem Zboží je označeno brandem a návratovým štítkem zaštiťujícího obchodu
Koncová cena zboží je ve vlastní režii, s marketplace je smluvená pouze provize Koncová cena zboží je v režii zaštiťujícího obchodu, s prodejcem je cena smluvně sjednaná
Dopravu zajišťuje prodejce po své ose Zaštiťující obchodu může mít sjednanou vlastní dopravu

Proč prodávat přes marketplace?

Zákazníci rádi nakoupí vše na jednom místě

Čím více zboží a kategorií na marketplace je, tím více se stává „supermarketem“ – místem, kam zákazníci míří prostě pro všechno (včetně inspirace).

Personalizace a pohodlný nákupní proces

Velcí hráči a jejich marketplaces dokáží mnohem lépe držet krok s dobou. Responzivnost, uložená dodací adresa, mobilní aplikace – nic z toho nebudete muset vyvíjet nebo udržovat po vlastní ose.

Marketing, kampaně, zákaznický servis

I v těchto ohledech mají velcí hráči před malými náskok a pro prodejce na marketplace může být pomoc se zviditelněním a podporou velmi zajímavou přidanou hodnotou.

Expanze nanečisto

Marketplace může být také bezpečným způsobem vstupu na nové trhy – s nulovou investicí do e-shopového řešení, nových bankovních účtů či lokální zákaznické podpory.

E-commerce v Česku nejenže neustále roste, ale také se neustále vyvíjí a posouvá. A marketplaces jsou jedním z nejvýraznějších trendů nejen letošního roku, který byste rozhodně neměli přehlížet. Protože jak je dobře známo, nejhorší strategií v oblasti nových trendů, je vůbec o nich nepřemýšlet a nemít k nim připravenou strategii žádnou.

Chcete dobývat e-commerce svět pomocí marketplaces?

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vás rádi problematikou online tržišť provedeme a prozkoumáme vaše možnosti.

arrow icon