Otevřít

Mluvte řečí zákazníků

Aneb jak vydělat peníze změnou jediného slova

Tomáš Londa
11. duben 2016

Zákazníci často nazývají váš produkt jinak než vy. Spočítali jsme pro vás, o kolik peněz tím můžete přijít.

Víte co je šidítko?

Já to ještě donedávna nevěděl. Dokud jsem nezabloudil na jeden z našich eshopů www.detske-kocarky.cz. Hledal jsem totiž dudlík a překvapilo mne, že tam nic takového není.

Šidítko je označení od výrobce, které spousta eshopů přejímá bez hlubšího zamyšlení. Pro uživatele (zákazníky) to je ale velmi zavádějící, protože šidítka se vyrábějí i pro dospělé – ostatně tvrdí to i druhý odkaz na Google, článek z roku 2011 na tn.nova.cz (viz obrázek) I z toho si můžeme udělat představu, jak vysoká konkurence je v oboru a kolik lidí toto spojení vyhledává. Považte – slovo je tak nezajímavé, že na něj aktuálně na Google neběží ani jedna PPC reklama v organickém vyhledávání!

Každý samozřejmě hledá dudlík.

A cože chtějí zákazníci?

dudlik vs siditko
Víte jak vaši zákazníci nazývají své produkty? A nebo přebíráte popisy od výrobce, protože je to jednodušší?

Toto najdete pod "šidítky"

siditko

A toto pod "dudlíky"

dudlik

Abychom předešli takovýmto přešlapům, doporučujeme našim eshoperům analýzu klíčových slov před samotným spuštěním webu.

Pojďme se blíže podívat na příklad šidítek a spočítat, o kolik peněz detske-kocarky.cz přišly tím, že jej nepřejmenovaly.

Z Google Adwords zjistíme, že průměrná hledanost na Google je 590 oproti 140 u šidítka. Seznam je pak 155 vs 43. To znamená, že dudlík je v průměru 4x hledanější. Nehledě na to, že nevíme, jak velké procento z hledajících má na mysli erotická šidítka.

Možná si řeknete – 590 měsíčně, co to je? Ale s každým klíčovým slovem jsou provázány desítky takzvaných "longtailových výrazů", které dohromady složí často několikanásobně vyšší hledanost než má samotné klíčové slovo.

V tomto konkrétním případě jsem vyhledal všechny dvouslovné výrazy obsahující "dudlík" nebo "šidítko" a sečetl jejich hledanost. U dvouslovných výrazů s dudlíkem to bylo za poslední měsíc 1916 vyhledávání. U šidítek rovných 100. Pro vyhledávání hledanosti jsem použil nástroj SEMOR.

Sečteno a podtrženo: Samotné klíčové slovo: 590 Dvouslovné fráze: 1900 Tříslovné fráze + dvouslovné fráze s nezachyceným objemem vyhledávání (odhad): 2000 Celkem odhad měsíčně: 4500 Ročně: 54 000 Pouze pro Google. Za Seznam přičteme cca 1/4 (podle základního vyhledávání), tzn. 13 500. Ročně za oba vyhledávače: 67 500

Pokud by eshop byl schopný zachytit 5% této hledanosti, je to ročně 3375 návštěvníků, kteří na eshopu mohli nakoupit. Dosaďte si konverzní poměr eshopu v tomto oboru a vyjde vám přibližné množství objednávek, o které eshop přišel. Zároveň také o možnost dalšího šíření (lidé se zmíní, kde koupili výbavu pro dítě), upsell, případně alespoň odběratele newsletteru

Závěr? Konkrétně v tomto případě jsem si jistý, že by se investice do analýzy klíčových slov vrátila za jediný rok i jen v případě tohoto slova. A zcela jistě by se našlo několik dalších podobných problémů. Žádná velká věda, ani drahá marketingová kouzla, jen správné pojmenování produktu. Tak jednoduché to je.