Otevřít

Nová verze vyhledávacího algoritmu Seznam.cz hýbe pozicemi

Marek Walder
27. srpen 2014

Seznam.cz změnil algoritmus svého fulltextu a hlavně česká SEO komunita má o čem debatovat. Avizuje změny výsledků kolem 28 procent. Lze to přibližně interpretovat tak, že se mezi deseti výsledky na první stránce objeví tři jiné. Takové je oficiální vyjádření. A co na to eshopy? Dotkne se jich nějak tato změna?

Aktualizace a emoce – Seznam, jak ho neznám

Seznam své fulltextové algoritmy nemění tak často, jak tomu bylo před lety. Dušan Janovský, (vedoucí týmu vyhledávacích služeb společnosti Seznam.cz), sice tvrdí, že „drobné změny pouští každou chvíli“, ale je pravdou, že ve srovnání s počtem letošních aktualizací Googlu ztrácí Seznam.cz dech.

Nynější změna zvaná „Nová verze přepisu dotazu“, která nastala 28. července 2014, je opravdu velká. SEO komunitou zmítá řada emocí. Ale nejen jí. Více změn se objevilo samozřejmě v komerčních dotazech, protože ty jsou konkurenčnější a každá větší úprava algoritmů udělá v SERPu (stránka výsledků zobrazená internetovým vyhledávačem jako odpověď na vyhledávací dotaz) takových dotazů velké divy. Emoce tedy zákonitě zmítají i majiteli a správci eshopů a komerčních webů.

Změna pohledem fulltextového týmu Seznam.cz

„Jako přepis dotazu označujeme soustavu algoritmů, která dotaz zadaný uživatelem upraví do formy, se kterou umí pracovat vyhledávač procházející index. Během přepisu dotazu se například provádí oháčkování, skloňování slov, expanze zkratek a zapojuje se mnoho dalších modulů. Tyto moduly sice necháváme stejné, ale měníme formát jejich komunikace a následné procházení indexu. Interně tuto změnu označujeme jako „grafy a varianty“.“ (Více zde)

Tolik k technické stránce věci. Důležitá je ale pohnutka, která vedla Seznam.cz ke změně přepisu dotazu. Tou je právě vytvoření prostoru pro budoucí rozvoj a zlepšení vyhledávání. Dosavadní verze byla na limitu svých možností..

Co „Nová verze přepisu dotazu“ znamená pro uživatele?

Pro běžné hledající uživatele by prý změna neměla být nijak zásadně patrná. Já k nim ale nepatřím a na výsledky vyhledávání se dívám trochu jinak. Takže si teď dovolím krátkou subjektivní polemiku.

Nové výsledky mi připadají oproti předešlému stavu mnohem více nerelevantní a nevhodné. Tečka. Na druhou stranu je zde případová studie, ze které vyplývá, že i přes velké propady na hodně konkurenční spojení, návštěvnosti u řady webů celkově spíše rostou, a to skrze zlepšení longtailových pozic.

Tento vývoj bude asi různý web od webu. Z fulltextových výsledků je patrné, že často vítězí weby s klíčovými slovy v URL adrese, ale bohužel bez ohledu na jejich obsah – což krásně demonstruje například výsledek na klíčové slovo „moderní boty“.

"nové boty"

nove boty

Na vyhledávací dotaz „moderní boty“ se mezi výsledky na první stránce objevil odkaz na nefunkční web jenom proto, že obsahoval zmiňované klíčové slovo v URL názvu domény.

Čeho se bát na co se těšit?

Bát se můžeme propadů. Z vyhledávání se dost často vytratily i velmi dobré weby nebo e-shopy se skvělým obsahem. Ale celkové propady návštěvnosti z fulltextu Seznam.cz by rozhodně neměly být vyšší než jednotky procent. Výsledky se stále ještě ustalují. Dle Dušana Janovského se pár dnů až týdnů budou dopočítávat nějaké méně důležité signály, takže posuny ještě nastanou.

Rozhodně se nepřidávám k zástupu rozhořčených stěžovatelů v diskuzi na blogu fulltextového teamu Seznam.cz. Působí mi škodolibou radost představa, jaké to asi muselo být překvapení pro ty SEO machry, kteří svým klientům garantují první pozice v SERPu. A taky se pousmívám nad představou všech komerčních webů, kteří se spoléhali na Seznam.cz fulltext prakticky jako na jediný zdroj návštěvnosti. I tací jsou. I když ne všem samozřejmě změny ublížily.

A nač se těšit? Já osobně se moc těším na avizovaný budoucí rozvoj seznamáckého fulltextu. A vy se těšte taky. Věřím, že je na co.

Kdo využívá maximum propagačních kanálů, je v suchu

Způsobů propagace vašeho eshopu je spousta. Levnější, dražší, některé zadarmo. Na internetu, ale i mimo něj. Byla by škoda jich nevyužít. Ujistěte se, že je znáte a ty nejefektivnější z nich využíváte. Více rad, jak ještě jinak zviditelnit svůj eshop, najdete v článku „Nespoléháte se v propagaci eshopu na příliš málo zdrojů?“.