Otevřít

Pozor na záhadný nárůst návštěvnosti webu

26. listopad 2012

Zaznamenal váš server výraznou anomálii v návštěvnosti, a to pozitivním směrem? Místo stovek návštěvníků jsou tisíce, nebo desetitisíce a pak vše ustane. Jak s tím naložit?

Vašemu serveru se daří. Návštěvníci chodí ze správných stránek, zdrží se správnou dobu, dělají správné věci, nakupují u vás. Zaznamenáváte relativně konstantní návštěvnost, která přiměřeně odpovídá velikosti vaší cílové skupiny a vedlejším skupinám a která podléhá předvídatelným, nepříliš velikým výkyvům. Pokud právě toto platí pro vás, máte štěstí, publikum vašeho serveru je, zdá se, stabilizováno. Jednoho dne se vše změní – vaše stránky navštíví mnohem více lidí než obvykle. Z pohledu dlouhodobé návštěvnosti to vypadá nějak takto:

Nárůst návštěvnosti

graf_narust

Gratulujeme, právě jste zaznamenali spike – neboli návštěvnostní špici. Pokud nebyla vyvolána vámi, může být docela náhodná a nemusí znamenat vůbec nic. Může být počátkem trendu, ale také může být signálem, že něco není v pořádku. Jakkoli nás může prudký nárůst potěšit (a nejen proto, že v nás vzbudí zvědavost), rozhodně bychom jej neměli ignorovat. Právě proto, že za ním mohou být nemalé problémy.

Příčina a důsledky

V prvé řadě bychom měli pátrat po tom, co je zdrojem oné anomálie. Může to být například mimořádně dobře navštěvovaná stránka, která na nás odkázala. Může to být zmínka v médiích, na prestižním blogu, v agregátoru nebo nečekaný (a nepodnícený) úspěch v hlasovacím systému. V prvé řadě bychom měli pátrat po tom, odkud naši návštěvníci přicházejí.

Jestliže to zjistíme, a příčina nezavdává ke krizové komunikaci (mimořádně špatná recenze našeho obchodu či služby), je dobré položit si otázku, co nás dostalo právě sem a společně s ní otázku, zda by to nešlo zopakovat. Dokonce i v případě, že nečekaný nárůst návštěvnosti představuje lidi, o které nemáme zájem, protože jím nemáme co nabídnout, zájem potěší a hlavně, zájem může přivést ty, které potřebujeme.

Ne vždy se ale příčinu podaří zjistit. Může to být proto, že nelze identifikovat odkazující stránku, protože se návštěvníci tváří jako přímá návštěvnost, nebo proto, že přichází z vyhledávače. Pokud přichází z vyhledávače, měli bychom rozhodně znát klíčové slovo, které je k nám přivedlo. Někdy se stává, že se staneme „obětí“ kolaterální návštěvnosti. To je důležité vědět, protože taková návštěvnost pro nás znamená, že musíme reagovat.

Příklad

Firma poskytující odborné služby zaznamenala prudký nárůst zájmu o svůj web, po kterém následoval výpadek v poptávkách. Ukázalo se, že její obchodní název odpovídá jménu, pod kterým inzerovala své produkty jiná, podvodná společnost. O podvodné společnosti referovala veřejnoprávní média, a lidé jí pak hledali v Google. Našli naši firmu. Než vedení stačilo zareagovat a dát na web upozornění, že nejsou podvodníky, uplynuly dva dny…

Kolaterální návštěvnost nemusí být jen zlá, ale každopádně bychom se měli snažit izolovat její příčinu, než bude pozdě (a zle).

Publikum

Kromě příčiny spike je dobré znát i publikum, které přivedl. Obrovské množství návštěv z celého světa může znamenat, že se stáváme globální společností, ale také „pouze“ to, že si nás někdo otestoval programem, jako je tento browsershots.org. Že nás navštívilo hodně lidí také neznamená, že nám tito lidé porozuměli, a už vůbec ne, že mají zájem o naše služby. I to je možné identifikovat. Naše publikum bychom se proto měli snažit poznat. V některých případech (název společnosti se shoduje se zahraničním výrobcem erotických pomůcek, který právě zahájil velký výprodej) můžeme uvažovat o dočasném teritoriálním omezení přístupu k webu. To je ale krajní věc.

TIP: Do našich eshopů nabízíme modul Google Analytics eCommerce, který dokáže detailně analyzovat chování návštěvníků webu.

Čekáme nával

Spike ale nemusí být jen náhodný. Kdy jej čekat? Prakticky kdykoli se naše jméno objeví v mainstreamových médiích, i kdyby šlo o vedlejší roli. Počítejte s tím, že čím hůře se o vás píše, tím více se vás hledá. Váš web by tomu měl být uzpůsoben a připraven. Každá reklama je reklama, a i ta negativní může dobře posloužit. Spike přichází a odchází. Když jej poznáme a dovedeme rozebrat, můžeme ho využít ve svůj prospěch. A s trochou dovednosti přetavit právě takovéto návštěvníky na klienty: Viděli jste nás v televizi? Získáváte slevu 10% na vše!

Autorem je Vojtěch Bednář