Otevřít

Jaká data lze vyčíst z Google Analytics a proč je dobré jim rozumět?

Naučte se číst v metrikách a využijte získaná data v praxi

18. duben 2019

Umíte číst klíčové informace pro váš byznys? Víte, jak zjistit, co je na vašem e-shopu dobře či špatně, která forma reklamy funguje a co zákazník nejčastěji hledá?

Co všechno lze zjistit z Google Analytics?

Google Analytics
Google Analytics

Poznáte své zákazníky, díky čemuž můžete svou reklamu lépe zacílit

Publikum2
Publikum2

Spousta e-shoperů zakládá svá rozhodnutí na domněnkách a hypotézách, které ale nemají podložené žádnými reálnými daty. Předpokládají tak, že se o jejich produkty/služby zajímá určitá skupina lidí a na ně taky míří svou reklamou. Co když ale ve skutečnosti je cílová skupina trošku jiná? Víte, jak zjistit, kdo váš e-shop navštěvuje?

V Google Analytics si můžete v záložce Publikum jednoduše zjistit všechny informace o vašich zákaznících. Jaký je jejich věk, pohlaví, kolik zákazníků je nových nebo vracejících se i kolik času na vašich stránkách jednotliví uživatelé tráví. Při vytváření reklamy tak budete vědět, kdo jsou vaši zákazníci a na jakou cílovou skupinu se zaměřit.

Vyhodnotíte efektivnost reklamních kanálů i jednotlivých kampaní

návštěvnost
návštěvnost

Víte, odkud se k vám zákazníci nejčastěji dostávají? Zda funguje vaše SEO či zda máte silnou značku a zákazníci k vám chodí přímo? Všechny tyhle informace snadno zjistíte v záložce Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Zdroj/médium.

Zároveň v záložce Kampaně zjistíte, jak efektivní je daná kampaň. Můžete snadno zjistit, která z nich vám přináší nejvíce peněz, a jaká je tedy návratnost investice. Důležité je sledovat také míru okamžitého opuštění, která vám říká, kolik lidí se k vám z vaší reklamy dostalo a ihned váš e-shop zase opustilo. Tato metrika je důležitá například u bannerové reklamy, kdy váš banner může být pro zákazníky poutavý a prokliknou se skrz něj na váš e-shop. Tam ale na první pohled zjistí, že hledají něco jiného, než co jste v nich pomocí banneru vyvolali a zase ho okamžitě opustí. Za proklik tak platíte peníze, ale výsledek je nulový.

poznámka
poznámka

Naučte se pozorovat, jak se vyvíjí vámi provedené zásadnější změny na e-shopu. Jednoduše si do Google Analytics vložit poznámku, ke kterému dni jste změnu provedli. Poté už jen sledujte, jestli se trend vyvíjí pozitivně nebo negativně od data, kdy jste změnu provedli. Nemusíte si tak nic pamatovat a vše máte vložené přímo v analytickém nástroji.

Chcete porozumět i dalším metrikám a vysvětlení aplikovat přímo na váš e-shop?

Není problém! Přijďte na workshop, kde vám náš tým specialistů vše vysvětlí detailně a na míru.

Rozšiřte svou nabídku o zboží, které zákazníci často hledají

Chování
Chování

Podívejte se na klíčová slova, která vaši zákazníci na e-shopu často hledají. Není mezi nimi nějaké zboží, které vám v sortimentu chybí? Zařaďte ho tam! Sledujte, co vaši zákazníci chtějí a přizpůsobte jim svou nabídku.

Sledujte také rychlost vašeho webu. Dlouhé načítání stránek zapříčiní to, že zákazníci půjdou raději na konkurenční a rychlejší e-shop. V dnešní rychlé době nikdo nemá čas čekat na něco dlouho a u nákupů to platí také.

Kromě konverzí sledujte i asistované konverze

Může se stát, že hodnota konverzí po posledním prokliku bude nízká. To však neznamená, že daný kanál nefunguje vůbec. Některé reklamní formáty nemají sloužit k okamžitému prodeji, ale pouze ke zvýšení zájmu či podpoře značky.

Pokud tedy některý kanál má nízkou hodnotu konverzí, podívejte se také na hodnotu asistovaných konverzí. Ty totiž ukazují, zda kanál přispěl k realizaci prodeje. Je tato hodnota vysoká? Pak kanál přispívá k prodeji, jen sám k finální konverzi neslouží. Je pak důležité najít důvody, proč tomu tak je a zda se tak děje účelně.

Konverze
Konverze

Pár vychytávek navíc

Věděli jste, že si v Google Analytics můžete nastavit personalizovaná upozornění např. když vám poklesne návštěvnost? Tato funkce je skvělá proto, že ne každý e-shoper se dívá do Google Analytics denně a tak mu může nějaká rapidní změna uniknout. Nastavit si můžete také zasílání např. týdenního přehledu. Budete tak neustále vědět, zda vaše kampaně fungují a investice do marketingu se vyplácí.

A pokud vám nějaká metrika v Google Analytics chybí (nejčastěji PNO) a vy byste ji rádi měli na očích hned, co nástroj otevřete, není problém. Nastavit si můžete vlastní přehled a metriky si libovolně nakombinovat tak, jak bude vyhovovat právě vám.

V datech z Google Analytics by měl umět číst každý e-shoper. Protože kdo jiný by měl mít přehled o vašich datech a o tom, zda nastavené kampaně přináší výsledky a váš e-shop prosperuje.