Otevřít

SEO restart 2016

Poznámky z konference

Tomáš Londa
24. červen 2016

Největší konference v ČR zaměřená na SEO. 10 řečníků, 10 témat a největší koncentrace profesionálů z oboru v jednom sále.

Eshop, se kterým vyrostete. Takové je naše motto a abychom mu mohli dostát, musíme se držet na špičce. I proto jsme nechyběli na jedné z nejdůležitějších SEO konferencí v ČR – SEO RESTARTU. Setkání pořádá agentura Medio v čele s vynikajícím analytikem Honzou Tichým. Mezi řečníky jsou ti nejlepší z nejlepších, špičky v oboru, za všechny třeba Marek Prokop.

Z konference již tradičně neexistuje videozáznam, ale můžete do ní zpětně nahlédnout skrze poznámky našeho SEO konzultanta Tomáše:

Úvod - Jan tichý

Honza uvádí celou konferenci – a jde mu to. Zdůrazňuje význam frameworku see-think-do-care a zvláště to, že SEO není primárně určeno pro fázi "do". Přeloženo: nesnažte se skrze seo prodávat. A neděste se, pokud konverze z přirozeného vyhledávání nejsou nijak vysoké. Skrze vyhledávač mají přicházet zákazníci, kteří o koupi teprve uvažují.

SEO se v poslední době velmi změnilo – ne ze strany vyhledávačů, ale ze strany chování uživatelů. Zadávají jiné dotazy, jinak se chovají po jejich zodpovězení. A ano, vyhledávače jsou dnes více o dialogu než o "nerdovském" zadávání dotazů.

SEO je čím dál více o brandu, silné značky bodují.

Roste význam hlasového vyhledávání (to znamená jinak formulované dotazy a nutnost jinak optimalizovaných vstupních stránek)

Marek prokop

Personalizované vyhledávání není strašák, ale příležitost

Markova přednáška udržuje jeho vysoký standard – spousta zajímavých informací a rozvinutí úvodu Honzy.

Lidé raději změní dotaz, než by prozkoumali další stranu výsledků – změna oproti minulým letem.

Personalizace pomocí navštívených stránek – přiveďte uživatele na vaši stránku ještě než začne hledat to, co prodáváte. Marek uvádí příklad s trajekty na Korsiku – jeho web by oproti jiným silným brandům neměl šanci a zobrazoval by se třeba na 30. straně, ale díky tomu že lidé jej nachází na dotazy ohledně pěších tůr na Korsice, jídla či zajímavostí, objeví se jim pak na první straně i na konkurenční dotazy jako trajekt korsika – a konverze je na světě.

Mějte celý obsah na jedné doméně – neoddělujte diskusní forum či blog od vašeho hlavního webu.

Google už umí cross-device-tracking. To znamená, že ví, že podle polohy například konkrétní telefon a notebook pravděpodobně používá stejný uživatel. Je jen otázka času, než s tím začne pracovat.

Seznam zatím personalizovat neumí a v dohledné době se k tomu ani nechystá. Prezentace

Pavel Ungr

Přechod na HTTPS bez prodpadu u Seznamu

Převážně technicky zaměřená přednáška, na které jsem si ověřil, že přechody v oxyshopu realizujeme správně. Ale pár užitečných tipů pro naše vývojáře přesto mám. Prezentace

Jan Tichý

Analýza klíčových slov ve světě not provided

Honza mluvil o tom, proč not-provided (úprava kdy Google přestal zobrazovat klíčová slova přes která uživatelé přišli) není problém ale příležitost.

SEO konzultanti by neměli hledět na klíčová slova, ale na témata – tematické shluky klíčových slov (například "notebook acer" – a vše s ním spojené, notebooky acer, acery, počítače acer, laptop acer... atd...) téma může být užší (samostatné dotazy na cenu, kvalitu, recenze...), nebo širší – vše zmíněné v jednom. Přináší to nový pohled na anlýzy klíčových slov a optimalizace vstupních stránek.

Michal Krutiš

Případová studie: Zvýšení návštěvnosti z organic o třetinu

Michal mluvil o konkrétním projektu, kde aplikoval právě zmíněná témata a zvýšil tak výrazně konverze z obou vyhledávačů – bez přidání nového obsahu, pouze úpravou už existujícího a vhodným sdružením do vstupních stránek. Funguje to.

Michal Voják

AMP – Accelerated Mobile Pages

Michal byl nemocný a zastupoval jej kolega z firmy. AMP jsou stránky přizpůsobené speciálně pro mobily, se speciálními javascripty a optimalizované pro maximální rychlost načítání. Dle mého názoru je to ale mrtvá vývojová větev, protože jediné, co dnešní mobiní weby limituje je rychlost připojení, která se s každým rokem zvyšuje. Prezentacea doplňující článek

Adam Ježek

Rankbrain – dostaňte se do hlavy Google

Adam Ježek měl zajímavé povídání o strojovém učení Google, o tom, jak skládá a kategorizuje dotazy. Mimo jiné stojí RankBrain za masivním rozšířením nalezených výsledků ve vyhledávání a je jedním z faktorů ovlivňující řazení výsledků na stránce vyhledávání. Články o rankbrain mi asi vystačí na pár hezkých letních večerů. Prezentace

Jiří Koutný

Svlékněte konkurenci do naha!

Za mne asi nejslabší přednáška celé konference – promo nového nástroje SERPO, který mne už dříve poměrně nemile překvapil nedokonalými výsledky. Rozhodně se zdaleka neblíží kvalitě třeba Marketing Mineru od Filipa Podstavce Prezentace

Martin Kůra

Geografické cílení vícejazyčných webů

Zajímavý vhled do problematiky jak řešit například umístění jazykových mutací, či geolokace. Většinu věcí jsem znal/tušil, ale nikdy není na škodu si je připomenout. Prezentace

Karel Lyčka

SEO mobilních aplikací a jiné taškařice

Karel je poslední dobou hodně vidět. A nedivím se – mobilní aplikace jsou budoucnost mobilního nakupování a čísla, která Karel zmiňoval byla hodně zajímavá. Prezentace

Roman Dušek

Vyhledávání na Seznam.cz

Poměrně nezajímavá prezentace Seznamu o Seznamu. Ale to hlavní, na co jsme se těšili mělo teprve přijít.

Tady je alespoň pár zajímavých čísel:

Na Seznamu probíhá průměrně 15 milionů hledání denně

To je 600 dotazů za sekundu

V indexu mají 1,6 miliardy dokumentů

Nedávno si pořídili novou serverovnu a chtějí počet odkazů v indexu znatelně rozšířit

Seznam bude (podobně jako Google) dávat důraz na brand, v rámci strojového učení a rozpoznávání dotazů. Příkladem může být například "notebook na Alze". Pokud člověk zadá takovýto dotaz, znamená to, že chce hledat notebooky jen na stránkách Alzy. "Nerdsky" správný dotaz by byl: notebook inurl:alza.cz ...právě pochopení účelu dotazů se Seznam v poslední době věnuje.

Prezentace

Zeptejte se Seznamu!

Ano, je to tak. Po několik týdnů před konferencí mohli účastníci zasílat Seznamu otázky "na tělo". Sám jsem také dvě položil – zajímalo mne, jak ideálně řešit stránkování na eshopech aby nevznikaly duplicity, ale přesto člověk mohl ve vyhledávači najít i produkty utopenější na vzdálenější stránce vyhledávání (Google má pro tyto situace tag rel=prev a rel=next). A dále mne zajímalo jak řešit situaci, kdy nechceme indexovat část obsahu na stránce (opět kvůli vzniku duplicit, například různé carousely nebo textové bannery).

Nutno říci, že jsem se na ani jednu otázku nedozvěděl přínosnou odpověď. Stránkováním se Seznam zatím příliš nezabýval a funkci pro znepřístupnění části obsahu prozatím neplánuje. Podobně na tom byli i ostatní tazatelé – Seznam mlžil a mlžil a mlžil.

Tady jsou útržky, které jsem za mlhou zahlédl:

Https je jedním z faktorů ranku na Seznamu (tedy stejně jako u Google).

Na podzim plánuje Seznam spuštění nové funkce v pravém sloupci – tam, kde jsou nyní ppc reklamy, směřuje možná podobným směrem jako Google, který pravý reklamní soupec zrušil. Pokud se ptáte na můj odhad co se v pravém sloupci objeví, budou to dle mého názoru nějaké geolokační elementy – možná přesunutí mapky z levého sloupce

Seznam plánuje více využívat obrázky – možná to znamená spuštění obrázkového vyhledávání, každopádně je jasné, že mít správně otagované obrázky bude čím dál důležitější.

Na konference si nejezdíme jen sedět a poslouchat. Už teď intenzivně pracujeme na myšlenkách, které nás na letošním SEO restartu napadly.

Těšte se - "již brzy ve vašich eshopech".