Otevřít

Systém řízení skladů (WMS) - 10 praktických rad, proč a jak zakomponovat WMS do svých procesů

Odpovědi na nejčastější otázky o řízení systému skladů

19. srpen 2021

Co to je systém řízení skladů nebo-li Warehouse Management System (WMS), a jak se liší od ERP modulu pro sklad? Komu se vyplatí? Proč do něj investovat? Na 10 nejčastějších otázek e-shoperů v oblasti systému řízení skladů odpovídal odborník na logistiku Petr Litavec, Project & Marketing Manager společnosti Fulfillment by Authentica.

Co to je systém řízení skladů (WMS)?

Warehouse Management System nebo-li WMS je software, který řídí chod skladu a stará se o to, aby vyspecifikované úkoly byly splněny včas a správně. Říká nám, kam má skladník jít, jaké zboží má kde vzít a kam ho má donést. Dále řídí samotný proces balení, kdy dle preferencí našeho zákazníka WMS určí způsob balení zásilky. Další nepostradatelnou součástí WMS je komunikace s dopravci, tisk štítků a předávání zásilek dopravcům.

Jak se liší WMS pro řízení skladů od běžného ERP modulu pro sklad?

Modul pro řízení skladu v rámci ERP nabízí oproti plnohodnotnému WMS zpravidla omezené množství funkcí a není koncipováno na takový provoz jako WMS. Pro podnik, který nemá složité logistické procesy, zpravidla stačí právě modul do jejich aktuálního ERP.

Pro koho je Warehouse Management System vhodný?

Pro firmy, které mají složitější logistické procesy, složité vychystávání objednávek a velký provoz. Typickým procesem, který WMS může řídit, je např. multi-picking objednávek za účelem zvýšení efektivity vychystávání objednávek. WMS je taktéž vhodný pro podniky, které uvažují o robotizaci logistických procesů.

Proč systém řízení skladů řešit?

Protože podniková logistika se v určitém stádiu dostane do fáze, kdy modul v ERP nebude stačit a nebude efektivní. V takovém případě se již vyplatí řešit možnost integrování WMS, což je zpravidla vcelku velká investice, která se ale díky zefektivnění vnitřních procesů hodně rychle vrátí.

Proč k WMS využít fulfillment centrum? Kdy se to vyplatí?

Integrace systému pro řízení skladu je opravdu velký projekt, kdy při jeho nezvládnutí podstupujete velké riziko, že objednávky nebudou zpracovány včas.

Je náročné řešit si WMS po vlastní ose? Co vše to obnáší?

Vývoj vlastního WMS pro vnitropodnikové potřeby dnes prakticky nemá smysl s ohledem na ceny IT pracovníků. Pokud se tedy podnik rozhodne pro integraci WMS, zpravidla levněji vyjde WMS od dodavatele, který nabízí i servis a budoucí vývoj. Alternativou je samozřejmě outsourcing logistiky, díky čemuž si podnik zpravidla vystačí s aktuálním ERP a nemusí tak do vlastního WMS investovat.

Co se osvědčilo klientům Fulfillment by Authentica při integraci WMS?

Pro naše klienty není až tak podstatné, jak řízení skladů opravdu funguje. Je pro ně důležitější, aby zásilky byly vychystány v co nejrychlejším čase a s minimální chybovostí, což právě zajistí dobře nastavené WMS. Pro nás, jako fulfillment centrum, je tedy životně důležité, aby Warehouse Management System, který běží na pozadí skladu, byl stabilní a dostatečně inteligentní na to, aby dokázal uřídit logistiku všech našich klientů s maximálním důrazem na efektivitu.

Může se stát, že systém řízení skladů nefunguje? Kdy?

U systému řízení skladů lze obecně říci, že je citlivý na validnost dat. To znamená, že pokud do WMS proudí informace o vychystávání objednávek, kdy tyto informace nejsou pravdivé nebo validní, WMS daný úkol nemůže zpracovat. Při práci s klienty tedy tohle vždy bereme v potaz a snažíme se jim s nastavením správného toku dat pomoci. Řešíme s nimi kompletní nastavení směrem z jejich e-shopu do našeho WMS. Ten se následně stará o zpracovávání objednávek.

Jak přesně je systém řízení skladů řešen u fulfillment centra?

Warehouse Management System u fulfillment centra se oproti vnitropodnikovým WMS liší tím, že pracuje s více klienty v rámci jednoho skladu. Těm může WMS např. vydedikovat separátní lokaci ve skladu apod. Jednou z klíčových funkcí je potom schopnost WMS reportovat data ven k zákazníkovi pomoci jednoduchého uživatelského rozhraní, kdy přes toto uživatelské rozhraní je samozřejmě možné objednávky i zadávat směrem dovnitř.

Nějaké další praktické tipy, zkušenosti?

Při výběru fulfillment partnera je dobré informovat se na software vybavenost, která zajistí hladké a efektivní zpracovávání objednávek, a to i v průběhu vánoční sezóny. Pouze fulfillment centrum s kvalitním WMS řídícím veškeré operace je schopno během vánoční sezóny uspět a uspokojit poptávku klientů.


FF by Authentica (1)
FF by Authentica (1)

Fulfillment by Authentica


Authentica není jen fulfillment. Vytváří POS/POP média, prémiový obalový design, dekorace do výloh a interiérů i komplexní in-store design. Poctivě, kreativně, a hlavně s nadšením. Má za sebou tisíce úspěšných realizací a každé získané ocenění je pro ně důkazem, že svou práci dělají dobře.