Otevřít

Online marketing, technologie a dostatek kapitálu. Tři ingredience, bez kterých letos české e-shopy neporostou

Výsledky národního průzkumu, který se uskutečnil od 29. 3. 2019 do 15. 4. 2019

30. květen 2019

Tržby českých e-shopů mohou letos vyrůst o desítky procent. Má to ale několik podmínek – obchodníci musí zvládnout online marketing, nasadit správné technologie a uřídit vlastní finance. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 % do ní plánuje letos investovat. Vyplývá to z národního průzkumu mezi českými e-shopy, který letos provedla společnost oXyShop ve spolupráci s konzultační společností Acomware a portálem Tyinternety.cz.

Jaké jsou výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy?

tržby graf
tržby graf

Více než čtvrtině tuzemským e-shopům vzrostly loni meziročně tržby o více než 40 procent.A podobně optimističtí jsou prodejci i s výhledem na letošní rok. S růstem tržeb počítá 85 procent z nich a přinejhorším stagnaci si připouští zbývajících 15 procent,“ komentuje výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy Tomáš Petrů ze společnosti oXyShop.

tržby2019
tržby2019

Klíčem k růstu byla i nadále sílící poptávka ze strany zákazníků o nakupování online. Loni podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun, což bylo v meziročním srovnání o 17 % více.

Velký národní průzkum
Velký národní průzkum

Mezi nejčastěji zmiňované problémy, se kterými se loni internetoví prodejci potýkali, patří marketing, reklama a e-shopová platforma. „Přibližně každého třetího prodejce také tížil nedostatek kapitálu. Je to pro ně dokonce závažnější problém než nízký počet pracovníků, který tíží většinu jiných oborů,“ vysvětluje Tomáš Petrů. Ten současně upozorňuje, na co se musí majitelé e-shopů zaměřit: „Úspěšné e-shopy se od těch méně úspěšných zpravidla odlišují propracovanější strategií prodeje a marketingu. Díky tomu neinzerují zboží s nízkou rentabilitou a prostřednictvím nevhodných reklamních kanálů. Jde také o zacílení na konkrétní zákazníky, a tomu je nezbytné přizpůsobit komunikaci, péči o zákazníky, strukturu celého e-shopu, jednotlivých kategorií, včetně popisků produktů, aby byl nákup pro zákazníky maximálně pohodlný a odrážel specifika jejich nákupního chování,“ popisuje správnou cestu.

plánované investice
plánované investice

Průzkum naznačuje, že si majitelé e-shopů uvědomují ušlé příležitosti a v letošním roce nenechají nic náhodě. Sedm z deseti oslovených plánuje investovat nejvíce peněz do online marketingu a více než třetina do e-shopové platformy. „E-shopy se stále více začínají vedle klasických výkonnostních kanálů zaměřovat na budování vlastní značky a vztahu se zákazníkem. To je jednoznačně správný směr,“ říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware.

příležitosti
příležitosti

Hojně diskutovaná je také problematika expanze do zahraničí. Pro 25 % e-shopů je zahraničí klíčové pro budoucnost, jen 15 % ale bude letos do expanze investovat. „Je to poměrně nízké číslo v kontextu toho, jak ideální podmínky má díky své poloze Česká republika,“ doplňuje Vurma, podle kterého menší ochota investovat do expanze souvisí právě s nedostatkem kapitálu. „Jak ukazují příklady Kulina.cz nebo Zoot.cz, spousta e-shopů nemá finance v pořádku. Často nemají finančního ředitele, což u firem se stamilionovými obraty není úplně obvyklé. A mnohem více se řeší inovace než zdravé fungování firmy,“ uzavírá Vurma.

Zajímají vás detailnější výsledky nebo máte k průzkumu dotazy?

Nebojte se na nás obrátit, my vám rádi vše podrobněji vysvětlíme.