Minule jsme si řekli něco o základním nastavení stránky a onPage faktorech. Nyní přichází na řadu krátká polemika nad SEO faktory, které jsou mimo stránku tzv. offPage faktory. Dozvíte se nemálo nejen o důležitosti odkazů, ale i tom jakým praktikám se vyhnout a hlavně jaké způsoby získávání odkazů využívat.
Bylo nebylo v pradávné době vzniku fulltextových vyhledávačů, se sešlo pár chytrých hlav, které začaly vymýšlet, jak by mohly vyhledávací algoritmy fungovat.
Kromě parametrů samotné stránky se začali zabývat postavením stránky v kontextu celého internetu. Celkem jasnou premisou: je-li webová stránka kvalitní, budou na ni uživatelé odkazovat, vznikl ve dvou chytrých hlavách (Larry Page, Sergey Brin – zakladatelé Google) PageRank…
Ale nebudeme mluvit o PageRanku a jeho tvorbě. Stačí jen vědět, že PageRank je číslo, které Google přiřazuje ke každé stránce a vyjadřuje něco jako hodnotu, věrohodnost nebo důležitost stránky z pohledu zpětných odkazů.
Důležité je zamyslet se nad původní myšlenkou a tedy i fungováním Pageranku, který je tím vyšší, čím více stránek a čím důležitější stránky na danou počítanou stránku odkazují
Po krátkém zamyšlení napadlo řadu vykuků (rozuměj „SEO profíků“), že přece odkazy nemusí vznikat přirozeně. Předpokládaný přirozený vznik odkazů – tedy předpoklad, že uživatelé sami z čisté lásky budou odkazovat na své oblíbené stránky - vzal za své.
Nastala doba temna, kdy weby soupeřily nakupováním tisíce odkazů, stovek PR článků…
Samozřejmě nikdy nešlo jen o kvantitu odkazů, ale také o kvalitu, kterou se mimo jiné rozumí, že odkaz vede z relevantní stránky s kvalitním a relevantním obsahem (rozuměj obsahem, který má k odkazované stránce nějaký vztah). Avšak vytvořit, nakoupit či jinak získat kvalitní odkaz je (a bylo) tak tuze náročné, že cesta obrovských kvant pochybných odkazů byla snazší.
Příchod algoritmu Google Penguin v dubnu 2012 (a zejména Google Penguin 2.0. v březnu 2013) vše (konečně?) změnil. Google Penguin, zjednodušeně řečeno, dělá (mimo jiné!) to, že snižuje hodnocení těch stránek, které využívají tzv. black-hat SEO techniky – umělého zvyšování pozic webových stránek ve fulltextu manipulací s počtem zpětných odkazů. A ejhle! Kvalita nyní vítězí nad kvantitou. Dobro zvítězilo.
Těžko. Anebo lehce – jak se to vezme. Nejlepší technikou je tzv. content marketing. Přeloženo: jít cestou původní myšlenky, že na kvalitní web (obsah) budou uživatelé ale i webmasteři sami odkazovat. Je třeba tvořit kvalitní obsah a tedy i kvalitní web. Vy jen zvyšujete informační hodnotu svého webu a odkazy přijdou samy. Krásné, že? Proto jsme nedávno pro vás vydali návod na práci s obsahem .
Ale i tak se dají odkazy nakupovat a vytvářet „uměle“ – byť práce je to časově náročná. Je třeba dbát na přirozenost odkazu, ať už vede odkudkoliv: rozpoutat na nějakém oborovém fóru diskuzi, vytvořit kvalitní informační web, domluvit se s dobrým a čteným blogem…možností je spousta. Platí obecné pravidlo dělat věci pro lidi, nikoliv „pro SEO“.
Na druhou stranu, je tu stále ta možnost využít služeb některých „SEO kouzelníků“ a koupit si „2 milióny a 42 odkazů“ – takových nabídek najdete na internetu spousty.
Google Penguin 2.0 je totiž ostrej týpek a může Váš web za nakupování nekvalitních odkazů jednoduše penalizovat, tzn. ve výsledcích vyhledávání pohřbít až na samé dno. Což samozřejmě také využila řada vykuků, kteří začali na konkurenci odkazovat z všemožných pornostránek a jiných „špičkových“ webů. Nejen proto Google nabízí nástroj na distancování se od odkazů: www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main .
Poctivá práce s webem: jeho budování a provoz zaměřený na přínos hodnoty pro uživatele je tou správnou cestou.
První zásada, kterou našim klientům vštěpujeme do hlav je:
Je i cesta bez odkazů, jak o svém webu můžete fulltextovým vyhledávačům dát vědět:
A pak můžete přejít na ošemetný krok:
Na závěr se můžete věnovat tzv. linkbuildingu :