Legislativní úprava slev a cen v e-commerce od 2023

Od nového roku vstoupí v platnost směrnice EU upravující legislativu v oblasti zobrazování slev i cen v e-commerce. Co to pro vás znamená? Koho se legislativa dotkne? Na koho se prozatím nevztahuje? Jaké slevy/ceny budete muset na e-shopu uvádět?

Jak zní návrh zákona?

§ 12a

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,
b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo
c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.


Tak zní navrhované znění zákona upravující novou směrnici EU. Zákon je právě před druhým čtením, jeho přijetí se očekává do konce roku 2022. K implementaci změn poté bude muset dojít do 30 dnů.

Co to pro vás znamená?

Povinností e-shopu nově bude vypočítávat a prezentovat slevu z minimální prodejní ceny, za kterou byl produkt nabízen a prodáván v období 30 dnů, před okamžikem zlevnění.

V případě kontroly ze strany ČOI bude také nutné umět doložit konkrétní cenu v dané době, tedy ukládat si ceny v čase.

Na koho se vztahuje nová legislativa?

Na nejen české a slovenské, ale všechny B2C e-shopy: 
  • prodávající jiné, než rychle se kazící, zboží koncovým zákazníkům;
  • mající sídlo v i mimo EU s cílovou skupinou evropských nakupujících.
Pravidla se vztahují na slevy, kterých může využít každý zákazník. Výjimku tvoří slevy poskytnuté zákazníkům individuálně. Jedná se o cashback, sleva za odběr newsletteru, kód k narozeninám/svátkům, věrnostní slevy (např. za nasbírané body) a další.

Zde ale platí jedno velké POZOR. Pro e-shopery bude zásadní, jakými kanály slevu komunikují.


Jakými kanály slevu komunikovat?

Povinnost uvádět nejnižší cenu pro vás platí v tom případě, kdy slevu veřejně sdělujete zákazníkům v online i offline prostředí - jedná se i například o banner viditelný na e-shopu se slevou 10 % po zadání kódu "oXyShop".

Nejnižší cenu uvádět nemusíte, pokud ji komunikujete formou newsletteru, tištěnou reklamou v novinách, letáčkem pro věrné zákazníky a další. 
 

E-shoper MUSÍ uvést nejnižší cenu:
 

E-shoper NEmusí uvést nejnižší cenu:
 

 
Jakým způsobem slevu komunikovat?

Příklad: Prodáváte tričko za 100 Kč, které v rámci "Black Friday" zlevníte na dva týdny na částku 80 Kč. Tričko poté vrátíte zpět na běžnou cenu. V rámci vánoční akce dále zlevníte celý sortiment o 50 % pod kódem "Vánoce 50 %".

Slevu můžete komunikovat následovně:
80 Kč
Sleva 37,5 %
Cena 50 Kč

nebo:
100 Kč
Sleva 50 %
Cena 50 Kč
Nejnižší cena za posledních 30 dnů: 80 Kč

nebo:
Sleva 50 %
50 Kč
Nejnižší cena za posledních 30 dnů: 80 Kč

Na koho se NEvztahuje nová legislativa?

  • B2B e-shopy
  • B2C e-shopy prodávající:
    • rychle se kazící zboží - například potraviny, květiny nebo některou kosmetiku
    • služby či jiné nehmotné a digitální produkty - například e-booky, fotografie nebo videa
  • Marketplaces (online tržiště), affiliate programy, vyhledávače

 
Implementace legislativy do praxe

Co se pro vás změní? Především to, že od nového roku budete muset více přemýšlet nad různými slevovými akcemi a plánovat je v dostatečném předstihu. Aby např. ty "sezónní" opravdu dávaly smysl.

Zároveň nebudete moci dělat změny ceny ze dne na den, ale v delším časovém horizontu (30 dní). Pokud cenu snížíte jen na pár dní, cenu vrátíte na původní a budete poté chtít uplatnit další slevu, budete stejně muset na e-shopu zobrazovat nejnižší cenu produktu minimálně po dobu právě 30 dní.

A hlavně nezapomeňte, že všechny změny cen budete muset ukládat v čase, abyste je mohli doložit v případě kontroly od ČOI.

Jakou strategii zvolit pro váš e-shop?

Nevyužívat žádné slevy? Zobrazovat nejnižší cenu včetně zdražení? Zlevňovat postupně? O kolik %?

Pomůžeme vám zorientovat se v celé problematice i nastavit nejlepší strategii právě pro váš e-shop. Stačí nám napsat na marketing@oxyshop.cz a my se s vámi spojíme.

arrow icon