Domovská stránka Přehledy Přizpůsobení Správce

Začínáme s Google Analytics

 

 

Jak pracovat s tímto e-bookem

Na začátek jen pár slov proč, a jak vlastně vzniknul.

V lednu 2016 jsme oslavili (my v oXyShopu) 10 let tvorby eshopů. Ke správnému obchodování patří analytika a tak každý z vás dříve či později narazí na Google Analytics. První myšlenka byla dát dohromady souhrn nejčastějších dotazů a několik užitečných tipů. Přišlo nám to ale málo – chtěli bychom, abyste v Google Analytics netápali, abyste všechny základní funkce ovládli sami.

Jistě, vše najdete v nápovědě, ale často těžko stravitelné, příliš technické a bez konkrétních příkladů.

Napadlo nás vytvořit e-book, který bude věrně simulovat rozhraní analytics a vy si tak můžete 1 : 1 otevřít GA a ke každé sekci, která vás zajímá, přečíst článek.

 

Jak funguje navigace

Navigace je téměř identická s Google Analytics. Klikněte na kteroukoli aktivní položku v GA a buďte si jisti, že v e-booku na stejném místě najdete přínosný článek o této problematice. Některé články sdružují více záložek, jinde jedna záložka odpovídá obsáhlému článku.

 

Proč něco chybí?

Chtěli jsme se vyhnout obšírnému teoretizování. E-book je určen pro začátečníky, kteří se chtějí v Analytics orientovat.

Proto v něm články na některá témata chybí, ale vše důležité je popsáno jasně, stručně a s příklady. Snažili jsme se vybrat o opravdu důležité, co každý den využijete a upozadit méně používané a užitečné funkce. Nejsložitější problémy jsme zjednodušili a předkládáme je v lehce stravitelném mixu, který pochopí úplně každý.

 

Chcete víc?

Podrobnější  informace a práci s GA se naučíte třeba na našich školeních, na blog budeme postupně přidávat články z e-booku obohacené o příklady a tipy navíc. Připravujeme e-book další a tak budeme za zpětnou vazbu jen rádi. Napište nám.

 

 

Za tým oXyShop

Tomáš Londa

SEO konzultant

Začínáme (a nekončíme) s Google Analytics

 

 

Jistě to znáte. „Součástí našeho řešení je i analytika“. Skvělé! A co já s tím? Pokud si do svého analytického nástroje nechcete chodit jen pro měsíční přehled návštěvnosti, začtěte se do našeho e-booku. Klade si za cíl naučit kohokoli základy práce s Google Analytics. Stručně, přehledně, na příkladech, bez technické hatmatilky.

Celý seriál najdete postupně i na našem blogu, kde budeme přidávat tipy navíc.

 

 

 

Google Analytics je nejpoužívanější free nástroj pro webovou analytiku. I když zdarma, nabízí možnosti, které většině menších/středních webů a eshopů naprosto dostačují. Z Analytics se dá vyčíst spousta hodnotných informací, stačí vědět, „kam sáhnout“.

 

Pár příkladů, co můžete letmým pohledem do GA zjistit

-        Nejnavštěvovanější stránky vašeho webu a jejich výkonnost (jejich konverzní poměr oproti zbytku webu),

-        konkrétní dny a hodiny, kdy lidé na váš web chodí nejčastěji,

-        to, zda vám víc peněz přináší návštěvníci z PPC, odkazujících stránek nebo organického vyhledávání,

-        ve kterém kroku objednávkového procesu návštěvníci odchází nejčastěji,

-        zda klikají na vaše upoutávky na akční zboží,

-        kolik času na vašich stránkách stráví stálí návštěvníci a jak se chovají ti noví,

-        které stránky se návštěvníkům nelíbí a které naopak ano.

 

 

Pojďme si společně projít Google Analytics. Položku po položce. Tak abyste po přečtení následujících řádků dokázali sami vyvozovat závěry, kontrolovat, jak funguje váš byznys – a také připomínkovat nedostatky vašemu dodavateli webu/eshopu.

 

Upozornění:

V tomto návodu rozhodně nenajdete všechno. Účelem je poskytnout vám rychlý a srozumitelný přehled nad vašimi daty. Některé funkce a možnosti tedy zcela vynecháme, u některých naopak přidáme možnosti konkrétního využití. Kompletní informace najdete v Nápovědě Google Analytics.

 

Stručné technické informace:

Google Analytics (GA) funguje na principu jednoduchého skriptu vloženého do kódu vašich stránek. Tento kód musí být umístěn na každé stránce webu, kterou chcete měřit. Osobně doporučuji nasadit ho do všech stránek potencionálně přístupných veřejnosti. O toto se postará váš webmaster či dodavatel eshopového řešení. Některé systémy umožňují Analytics vložit prostřednictvím administrace – v takovém případě si potřebujete kód nejprve vygenerovat. Další možností vložení skriptu je přes Google Tag Manager. Pak je ale nutné mít na stránkách připraveny „kontejnery“ (skutečně se jim tak oficiálně říká), do kterých svůj kód „nasypete“. Pro tentokrát předpokládejme, že kód již na stránkách je a vy potřebujete jen číst a interpretovat data (nejčastější případ).

 

 

 

Úvodní obrazovka

 

 

Po přihlášení do vašich Google Analytics (za předpokladu, že je už máte aktivní), uvidíte něco podobného:


 

Legenda:

 

  1. Hlavní panel, který odkazuje na Domovskou stránku (tam se aktuálně nacházíme), Přehledy (přesune vás do prvního profilu ze všech nabízených), Přizpůsobení (umožní vytváření vlastních přehledů s přednastavenými hodnotami), Správce (důležitá položka, spravuje nastavení na všech úrovních – účty, služby i přehledy)
  2. Oznámení GA o nových funkcích
  3. Výpis jednotlivých služeb, po rozbalení složky se rozpadá na jednotlivé přehledy
  4. Pomocí šipky vedle emailu můžete rozbalit možnost rychlého hledání v GA či přidání dalších účtů (abyste se nemuseli odhlašovat v případě, že ke svým Google Analytics přistupujete z Google účtu, který momentálně není přihlášený). Ozubené kolečko obsahuje uživatelská nastavení, zejména výběr jazyka. Zvonek v pravém horním rohu je aktivní až pro jednotlivé přehledy a upozorňuje na chyby či možnosti zlepšení
  5. Nastavení časového období – bude aktivní pro všechny přehledy
  6. Hledání – slouží k rychlé orientaci, pokud máte velké množství přehledů a účtů

 

Vlevo na stejné liště jako hledání si můžete zobrazit pouze položky označené hvězdičkou nebo přepnout Režim. Při podrobném režimu se všechny služby rozbalí na jednotlivé přehledy. Při více účtech je takové zobrazení zbytečně matoucí.

 

Předpokládám, že spousta z vás se dnes nedozvěděla nic nového. Na druhou stranu znám několik majitelů velkých eshopů, kteří se do GA dívají hodiny denně, a přesto nikdy neklikli na některou ze zmíněných položek.

Technická část

 

Jeden z méně záživných článků – ale o to důležitější. Předtím, než začnete vyvozovat závěry ze svých nasbíraných dat a upravovat své obchodní modely, musíte mít data správně změřená. Jak na to, se dozvíte hned teď.

 

 

Začínáme. Otevřete si v GA kartu Správce.

 

Uvidíte tři sloupce, rozdělení do úrovní Účet, Služba a Výběr dat.

 

Pod Účtem najdete veškeré vaše projekty vztahující se k tomuto účtu Google (emailové adrese).

Pod Službou najdete všechny weby vztahující se k tomuto měřícímu kódu.

Pod Výběrem dat najdete konkrétní výběry dat, například vyfiltrovaný blog.

 

Účet

 

Úroveň účtu prozatím ponecháme stranou – kromě přidávání uživatelů tam toho příliš mnoho nevyužijete – a i tak budete uživatele přidávat spíše ke konkrétním projektům než k celému účtu.

 

Služba

 

Služba už je zajímavější. Pokud si budete chtít zkontrolovat svůj měřící kód, půjdete právě do služby, konkrétně záložky Údaje o měření. Pod ní najdete váš měřící kód tak, jak byste ho měli nahrát na každou stránku svého webu.

 

Další zajímavá položka ve výběru Údaje o měření je User-ID. Zjednodušeně řečeno slouží k tomu, abyste byli schopni identifikovat jednoho návštěvníka, i když přijde z různých zařízení. Zajímá-li vás více, velmi přehledně o tom mluví nápověda Google.

 

Nastavení relace určuje, jak dlouho se bude uchovávat informace o návštěvě.

Příklad:

Ruprecht přišel na eshop s čajovými konvičkami. Vybral si, kterou si koupí, a pak odešel na oběd. Vrátil se za hodinu a konvičku koupil. V GA toto bude interpretováno jako dvě návštěvy, přičemž z druhé vzešla konverze. A to proto, že délka relace je nastavena na 30 minut.

 

Zbylé možnosti vám buďto nastaví váš správce Adwords (propojení s účetem Adwords), případně doporučuji jejich nastavení pokročilejším uživatelům (Seznam vyloučených vyhledávacích dotazů).

 

Výběr dat

 

Ve sloupci Výběr dat se budete pohybovat nejčastěji.

Je tu několik velmi důležitých záložek:

 

Nastavení výběru dat:

-        nastavte si správnou měnu

-        podívejte se, zda je správně nastavena URL adresa webu

-        zapněte si vyhledávání na webu, máte-li jaké. (též sitesearch).

Jak?

Běžte na svůj web a zadejte cokoli do pole vyhledávání.

Zadejte jakoukoli frázi a odešlete. Třeba "cokoli".

V URL pak uvidíte něco jako http://www.vasweb.cz/vyhledat?query=cokoli

Parametr v URL je to, co bude mezi otazníkem a rovnítkem. Jednoduše jej přepište do analytics a otestujte několik dotazů – po čase by se v Analytics měly objevit.

V přehledech tyto parametry můžete nechat automaticky odstranit zaškrtnutím boxu níže.

 

 

 

Nastavení cílů:

-        nastavení cílů je kapitola sama pro sebe, budeme se jí více věnovat později. Zapamatujte si ale, kde je najdete.

Seskupení obsahu:

-        seskupení obsahu je spíše pokročilá funkce a umožní vám přehledně rozdělovat obsah, který by jinak třeba rozdělen nebyl. Typicky více výrobků ve více kategoriích. Představit si to můžete na tomto příkladu:

Ruprecht je starosta města. Město je rozděleno do několika městských částí a Ruprecht má statistiky pro každou část. Teď by jej ale zajímaly statistiky pro všechny, kdo žijí kolem břehu řeky, která městem protéká. Pomocí seskupení obsahu by to dokázal.

Více o seskupení obsahu si můžete přečíst tady.

 

Nastavení filtrů:

Nastavení filtrů vám umožní vytvořit si zjednodušený přehled s daty, která nechcete vidět. Odfiltrovaná data jsou navždy ztracena. Proto byste jako první věc, kterou uděláte v Analytics, měli vytvořit záložní, nefiltrovaný profil. V případě, že nastavíte filtr špatně, nepřijdete o ně.

 

Filtry použijete zejména v těchto případech:

-        odfiltrování návštěvnosti z vlastní firmy (odfiltrujete IP adresy, které používáte z vaší lokace, abyste nezkreslovali data),

-        vyfiltrování subdomény – budete chtít mít rychlý přehled například nad blogem, umístěným na adrese blog.vasedomena.cz. Filtr je nejjednodušší řešení.

-        budete chtít odfiltrovat nežádoucí odkazující weby – v současnosti je celosvětový problém se spamboty navštěvujícím stránky z různých refferalů (darodar.ru). Vyfiltrovat tyto domény je jedna z možností, jak mít svá data čistá.

 

Nastavení kanálu je opět spíše pro pokročilejší uživatele, budeme se jím zabývat později.

Poslední důležitá věc je nastavení elektronického obchodu. Pakliže máte eshop, nezapomeňte jej zapnout. Ano, tak jednoduché to je.

 

Tip na závěr


Cestujete hodně? A rádi byste odfiltrovali svou návštěvnost z Analytics?

Použijte add-on Ghostery.

Umožňuje blokovat nejen Analytics, ale také spoustu dalších služeb, které mohou sledovat váš pohyb na webu.

Widgety

 

V tomto článku si představíme hned první, ale přesto často opomíjenou položku v GA. Protože vám může ušetřit spoustu času při kontrole základních statistik, měli byste jí věnovat pozornost.

 

Panely

Widgety neboli Panely jsou zjednodušená seskupení charakteristik, které si sami zvolíte. Slouží ke snadnému zjištění, zda vše funguje jak má, protože pomocí nich můžete zároveň vidět několik charakteristik, které byste na jednotlivých přehledech obtížně filtrovali.

 

Zajímalo by vás, který den v týdnu na web chodí nejvíce lidí, kdy jich nejvíce nakupuje, které kampaně mají nejlepší konverzní poměr a jaké stránky se načítají nejpomaleji?

A chtěli byste to vše (a mnohem více) vidět najednou?

 

Panely si můžete sami vytvářet, určovat jejich vzhled (tabulka, graf...), rozmístění (prostým přetažením panelu na jiné místo) a jednoduše sdílet – podobně jako filtry.

 

Dělí se na soukromé a veřejné, protože jiné nastavení využije obchodní ředitel, jiné analytik a další webmaster.

 

Nevýhodou panelů je jejich zkratkovitost. Zobrazuje se totiž vždy jen výpis několika prvních údajů (maximálně 10). U většina panelů je ale možné se prokliknout na detailní přehled. Tyto poznáte podle modrého nadpisu přehledu.

 

Připravil jsem pro vás několik ukázkových panelů, které si můžete stáhnout a ihned použít. Pro stažení se přihlašte do svého Google účtu, klikněte na odkaz a pak vyberte, pro které zobrazení se panel má použít.

 

Šablony ke stažení:

 

Co zajímá návštěvníky

Přehled o návštěvnících

Výkon produktů

 

Pokud se vám panely zalíbily a chtěli byste se naučit vytvářet vlastní a složitější, navštivte některé z našich školení Google Analytics, rádi vám poradíme.

Informační události

 

Klesla vám návštěvnost na nulu? A všimli jste si toho ihned? Předpokládám, že ne – protože jste neměli nastaveny informační události. Věnujte tři minuty tomuto článku a ušetříte si celé dny problémů.

 

 

Minule jsme si řekli, jak jednoduše zobrazovat nejčastěji používané přehledy (Widgety). Jejich o něco složitější podoba jsou Zkratky – konkrétní vyfiltrované a upravené přehledy, které často používáte, ale pro Widgety se buď nehodí, nebo jsou příliš komplikované. Tuto funkci využijí pravděpodobně jen pokročilí uživatelé – jak na ně, sepsal dobře třeba Martin Šimko.

 

My si povíme více o Informačních událostech. Najdete je pod Zkratkami a slouží k upozornění na důležité změny na webu.

Použití je intuitivní – klikněte na události, v záložce nahoře přepněte z "Automatická upozornění" na "Vlastní upozornění" a poté „Správa vlastních upozornění“.

Google vám pak při dosažení nastavených podmínek zašle upozornění.

Například: Upozornění, když průměrná týdenní návštěvnost je o 50 % nižší než minulý týden.

 

V jakých situacích vám upozornění pomohou?

-        Technické problémy s webem, web není dostupný (dlouhodobý výpadek serveru),

-        omyl či nešťastná náhoda, díky kterým někdo smaže či pozmění měřící kód (toto je třeba odhalit co nejdříve, protože ztracená data už vám nikdo nevrátí),

-        opravdu velká penalizace webu ze strany vyhledávačů,

-        technický problém s nákupním procesem (například nekompatibilita některé z používaných technologií s novou verzí prohlížeče – projeví se na konverzích).

 

 

Teď už můžete vytvářet vlastní upozornění, tady je pár tipů

-        Nevytvářejte si upozornění příliš podrobná – časem si na ně vypěstujete "slepotu" a pak ztrácí svůj účel. Upozornění by mělo přijít jen v případě, že se něco opravdu děje.

-        To, že klesla návštěvnost, nemusí ještě nic znamenat – o víkendu se to děje běžně. Porovnávejte vždy oproti stejnému období (tedy například den oproti stejnému dni minulý měsíc).

-        Čím menší vzorek, tím hrubší síto. Platí jednak pro časové období (den vs. den se projeví určitě extrémněji než měsíc vs. měsíc), ale i pro celkové ukazatele. Pokud má váš web řádově desítky návštěvníků, může padesátiprocentní pokles způsobit i státní svátek v kombinaci se slunečným počasím. Vy se pak zbytečně stresujete a díky častým falešným upozorněním si nevšimnete toho důležitého.

-        Pokud některé upozornění dostáváte příliš často, je to signál, že je nastaveno příliš citlivě.

 

V reálném čase, Cílové publikum

 

Cítíte se sami? Podívejte se, kolik návštěvníků je právě teď na vašem webu...

 

V reálném čase

Přehled V reálném čase vám ukáže právě probíhající návštěvy. Uvidíte stránky, které si prohlíží, uvidíte odkud přišli fyzicky i v rámci internetu.

 

Cílové publikum

Obecně se v marketingu cílové publikum označuje jako množina návštěvníků s možností konverze (nebo ještě lépe: množina potencionálních návštěvníků s možností konverze). Cílové publikum si musíte definovat sami – a pomoci k tomu vám mají právě některé údaje v GA.

 

Aktivní uživatelé

Přehled uvádí počty uživatelů, kteří započali svou návštěvu webu před 1 dnem, týdnem, dvěma týdny, či měsícem.

 

 

Skupinová analýza, demografické údaje, zájmy

 

Mají vaši zákazníci charakteristické cykly? Možná je ideální doba k jejich oslovení dva týdny po akvizici, jen to nevíte.

 

Skupinová analýza

Přehled Skupinová analýza je (zatím) také v beta verzi (stejně jako Aktivní uživatelé). Umožní vám identifikovat typické chování návštěvníků – například zda se vrací provést konverzi po týdnu či dvou, kam cílit remarketingové kampaně a jak jsou vám zákazníci věrní.

 

Obecně se tento trend nazývá Kohorty. Můžete je nastavit na dimenze dnů, týdnů či měsíců, ale prozatím Google Analytics nenabízí možnost zvolit si datum historicky – máte dostupné vždy maximálně poslední tři měsíce. Proto je nutné data ukládat.

 

Vaše data pak budou vypadat třeba takto:


Nelekejte se toho úvodního propadu, je přece logické, že většina lidí, kteří na váš web přijdou, nakoupí ještě ten samý týden nebo ten samý den. Můžete ale zjistit, že vaši zákazníci se na web vrací v pravidelných intervalech po nákupu, případně že jejich návštěvnost koresponduje s určitým dnem v týdnu. I ve skupinové analýze můžeme používat segmenty a podívat se tak na úzkou skupinu, která nás zajímá.

 

Demografické údaje

Chodí na váš web spíše muži nebo ženy? Staří nebo mladí? To vše se dozvíte pod záložkou demografické údaje – v přehledných grafech. Návštěvnost ovšem není všechno. Důležité je dívat se na konverzní poměr, tak třeba zjistíte, že více tržeb vám přinesla skupina, která je co do počtu až třetí největší.

 

Zájmy

O této záložce se zmiňuji jen krátce a okrajově, protože její dimenze jsou stavěny spíše na světové publikum a lokálně nepodává přesvědčivé informace. Přesto. V zájmech najdete to, co Google o vašich návštěvnících ví třeba prostřednictvím vyplněných Google+ profilů a podobně.

Geografické údaje, Chování, Technologie

 

Dá se z online nástroje zjistit, zda by měla smysl offline kampaň? A co dělají uživatelé na vašich stránkách? To vše se dozvíte práve teď.

 

Geografické údaje

V záložce s geografickými údaji vás bude zajímat zejména lokalita – s přibližnou přesností tak můžete například zjistit, z kterého města pochází nejvyšší konverzní poměr, a dát si to do souvislosti s další propagací. Vyplatila by se letáčková kampaň v Plzni? Nebylo by vhodné vytvořit samostanou Adwords kampaň jen pro Prahu?

 

Chování

Prozradí nám podíl nových a vracejících se návštěvníků. Jen pozor na důležitou věc, návštěvy se vztahují vždy ke zvolenému období. Pokud si vybereme kupříkladu měsíc září v roce 2015, bude nám kolonka New Visitor říkat, kteří uživatelé navštívili web poprvé v září. Ovšem reálně to nemusí být pravda (mohl přijít z jiného počítače, nebo mít smazané/vypršené cookies)

 

Frekvence a aktuálnost nám říká, kolik uplynulo dní od poslední návštěvy. Bez použití dalších segmentů ale není tento přehled příliš vypovídající.

 

Interakce jsou graficky znázorněné statistiky, které najdeme i v jiném přehledu. Slouží tedy opět k segmentaci a další práci s daty. Samy o sobě nenesou příliš zajímavé informace.

 

Technologie

I když využití je přednostně technické, slouží pro ladění webu pro tu či onu variantu prohlížeče. Využít je ale mohou i obchodníci a marketéři. Z přehledu se například dozvíte, že většina vašich návštěvníků používá prohlížeč Chrome. V souvislosti s tímto můžete ve svých článcích demonstrovat příklady v tomto prohlížeči či nabízet ke stažení doplňky – a to na prvním místě pro Chrome.

Mobilní zařízení, metrika vlastní

 

Říká se, že mobilní zařízení jsou čím dál důležitější. Ale nakupují lidé z mobilů a tabletů?

 

 

Málo. U většiny segmentů nedosahují návštěvy z mobilů a tabletů ani poloviny konverze desktopů. Přesto má optimalizace pro ně smysl – takový mobilní návštěvník se často posléze vrátí a nakoupí přes desktop. Co to pro nás znamená?

 

Pokud návštěvník přes mobil nechce nakupovat, usnadněme mu cestu k následné konverzi z desktopového zařízení. Udělejte web přehledný a příjemný pro prohlížení. Metrika, kterou bychom měli u mobilních zařízení sledovat, je například bounce rate (míra opuštění). Se snižující se mírou opuštění často koresponduje zvýšení konverzí na desktopech.

Naučte se nebrat mobilní návštěvnost jako samostatnou statistiku, ale srovnávejte ji s ostatními – budete překvapeni.

 

Vlastní

Záložka, které doporučuji věnovat pozornost až později. Slouží primárně k reportingu či nastavení některých specializovaných přehledů. Je určena už spíše pro analytiky nebo specializované marketéry. Většina z čtenářů si vystačí se základními přehledy GA.

 

Srovnávání

Jak si vedete oproti ostatním v oboru?

Porovnává váš výkon absolutně oproti takzvané srovnávací metrice (tedy pravděpodobně nějaký průměr z ostatních metrik). Na výběr máte z různých segmentů, přičemž se ale může stát, že ani jeden vám nebude sedět. Osobně tento přehled nepovažuji za nijak zvlášť užitečný.


 

Tok uživatelů

Toto je naopak jedna z velmi zajímavých metrik, snadno pochopitelných i pro laika. Podívejte se, ze kterých stránek vám návštěvníci nejčastěji utíkají (a zároveň, na které nejčastěji chodí). Na první pohled tady uvidíte slabé stránky nebo zjistíte, že se vaši návštěvníci motají v kruhu.

 

 

 

Akvizice

 

Kolik vám přináší který návštěvník – a jak navýšit tržby? Toto vám poví možná nejdůležitější záložka v GA – Akvizice.

 

Přehled

V této záložce uvidíte graficky znázorněné nejrůznější statistiky. Nahoře můžete přepínat mezi kanály, zdroji a médii. Tento obecný přehled obecně považuji spíše za orientační a mnoho času nad ním netrávím.

 

Krátce k pojmům:

Kanály jsou například Display, Referral, Direct a podobně. Vyjadřují nejobecnějším způsobem cestu, po které se k vám návštěvník dostal.

Zdroj může být kupříkladu Google, Seznam či konkrétní web. Identifikuje podrobnější rozdělení kanálů na konkrétní zdroje návštěvníků.

Médium je pak forma, skrze kterou se návštěvník na web dostal, kupříkladu e-mail, banner, organická návštěvnost (pozor, médium není podmnožinou zdroje, ani zdroj podmnožinou média – vyjadřují dvě odlišné věci).

 

Veškerá návštěvnost

Jedna z nejpoužívanějších záložek. Pokud chcete vidět, jak si vaše produkty vedou výkonově,

půjdete právě sem.

 

Kanály

Jeden z přehledů záložky Akvizice – ve své podstatě téměř stejný jako přehled "zdroj/médium".

V prvních několika sloupcích uvidíte informace o návštěvách – absolutní počet (vedle procento z celku), % nových návštěv a nové uživatele.


O něco zajímavější jsou další tři sloupce – míra okamžitého opuštění u jednotlivých kanálů. Ta ukazuje na výkon kanálu: představuje lidi, kteří web opustili bez další interakce. A takové ve většině případů nechcete.

 

Dalšími ukazateli kvality je počet stránek a doba trvání návštěvy, přičemž neplatí vždy, že čím více, tím lépe. Pokud máte web příliš složitý, návštěvník se na něm může dlouho motat, projít desítky stránek, strávit spoustu času a ke konverzi to nevede. Sledujte proto míru opuštění a dobu trvání návštěvy v korelaci s konverzním poměrem.

 

Konverzní poměr elektronického obchodu – ano, toto je pravděpodobně to hlavní, co budete sledovat. Konverzní poměr je velmi přímočará a jednoduše srovnatelná statistika. Nehledě na objem návštěv konverzní poměr zůstává stejný.

Konverzní poměr eshopů bývá většinou kolem 1 % - 2 % (záleží na sortimentu). Pokud jej máte pod 0,5 % a nemáte zároveň nějaký velmi specifický produkt, měli byste si začít dělat starosti.
Navazuje pak absolutní počet transakcí a absolutní součet tržeb, oba údaje jsou vhodné zejména pro reporting výkonů eshopu.

 

Stromové mapy

Umožňují podívat se podrobněji na návštěvnost z hlediska úspěšnosti a identifikovat tak rychle neúspěšné zdroje. Můžete tak například zjistit, ze kterých odkazujících stránek vám chodí platící návštěvníci, a ze kterých ne. Zelená barva označuje (relativně) úspěšný zdroj a červená je pochopitelně negativní.

Aby byly stromové mapy kompletní, je nutné mít GA propojeny s Adwords (ale mapy fungují i bez toho).

 

Zdroj/médium


Přehled velmi podobný přehledu "Kanály", rozdíl je pouze v identifikaci návštěvníků. Nad lištou přehledu si můžete pohledy přepínat, v záložce zdroj/médium máte na výběr: Zdroj/médium, zdroj, klíčové slovo, další (volitelné).

 

Odkazy

Další z velmi užitečných přehledů – ukazuje, které odkazující stránky vám vydělávají nejvíc – můžete si tak mimo jiné ověřit efektivitu linkubildingu nebo se rozhodnout, zda publikovat PR článek (podle podobných stránek můžete přibližně určit konverzní poměr a z toho odvodit, zda se vyplatí, či nevyplatí placená reklama).

Akvizice a AdWords

 

Všechna data na jednom místě – aneb proč chodit do AdWords, když vše je i v Google Analytics?

 

 

Pod záložkou Akvizice najdeme souhrn přehledů nazvaný AdWords. Pojďme si probrat jednotlivé záložky v něm.

 

Účty

Výkon podle nejvyšší hiearchické jednotky – účtu. Vhodné v případě, že máte více účtů. Opět stejně jako u Kanál – Zdroj/Médium si lze jednotlivé účty rozpadnout na kampaně či reklamní sestavy. Stačí na ně kliknout nebo zvolit ve výběru nad lištou.


 

Kampaně

Zcela identický přehled, ke kterému se dostaneme, pokud v účtech přepneme na kampaně.

 

Stromové mapy

Už jsem je zmiňoval o několik článků dříve – tyto fungují stejně s tím rozdílem, že jsou v nich vyfiltrovány pouze kampaně (a nižší jednotky) AdWords – opět platí, že zelená = dobré výsledky (nebo alespoň nějaké), červená = špatné.

 

Úpravy nabídek

Slouží pro přehled vašich upravených nabídek. Pokud v AdWords například cílíte na pondělní publikum, v tomto přehledu to na první pohled uvidíte. Předpokladem je alespoň základní znalost funkcí AdWords.

 

Hodina dne

Nakupují lidé v práci nebo až přijdou večer domů? To zjistíte v tomto přehledu, který se může hodit například pro inzerci konkrétních výrobků, bidování nabídek v konkrétní čas... Upřímně, málokdy půjdete ve svých analýzách takto hluboko.

 

Cílové adresy URL

Kam směřují vaše kampaně a jak jsou úspěšné podle takzvaných landing pages (cílových stránek)? Tento přehled vám napoví.

 

Cílení v Obsahové síti

Jak si vedou jednotlivá klíčová slova vašich PPC kampaní? Tady je odpověď.

 

Videokampaně

Jak už název napovídá, pokud máte/měli jste spuštěny nějaké videokampaně, tady se dozvíte jejich výkon.

 

Kampaně v Nákupech Google

A obdobně tady. Je vůbec třeba komentář?

 

Sociální sítě

 

 

Nevíte, zda má význam uržovat profil na Facebooku? Podívejte se sociálním sítím na zoubek.

 

Optimalizace pro vyhledávače

Pod touto záložkou najdete položky, které by měly sloužit optimalizaci pro vyhledávače. Všechna tato data najdete i v jiných záložkách, o kterých si řekneme později. Snad jen – u přehledu Dotazy se nenechte příliš unést ani zmást – „non provided“, nebo „(hodnota není nastavena)“ vévodí tomuto listu už nějaký ten pátek. Znamená to jen to, že Google už o svých uživatelích neposkytuje údaje, přes jaké klíčové slovo na vaše stránky přišli.

Sociální sítě

Poměrně užitečný je už úvodní Přehled. Dá vám jasný a rychlý obrázek o tom, jak velkou roli hrají sociální sítě ve vašem obsahu. Pod grafickým znázorněním ve Sdílených adresách url uvidíte stránky, které jste na sociálních sítích sdíleli, a zjistíte, kolik měly návštěv.

 

Odkazy ze sociálních sítí ukazují dva grafy: vyčtete z nich, nakolik sociání sítě ovlivňují vaši návštěvnost (zejména trendy).

 

Aktivita v centru pro sociální sítě integruje sociální sítě do jednoho přehledu (Google nabízí tuto možnost přes volně dostupné API). Pokud ovšem neplánujete být sociální guru a sociální sítě jsou pro vás spíše menšinový doplněk, tímto přehledem se zabývat nejspíše nebudete.

 

Vstupní stránky zobrazují stejné grafy jako Odkazy ze sociálních sítí, ale tentokrát je přehled tříděn podle vstupních stránek, přes které návštěvníci ze sociálních sítí přicházeli. Využijete jej zejména pro zjištění jejich kvality a porovnání, zda pro vás pro konkrétní stránku byla zajímavější návštěvnost ze sociální sítě, nebo z organického vyhledávání (či odkazujících stránek).

 

Sledování odkazů vám řekne, kdo odkazuje na vaši stránku v sociální síti (pakliže nějakou máte).

 

Konverze zobrazuje počty konverzí ze sociálních sítí.

 

Pluginy slouží k identifikaci tlačítek sociálních sítí, například Google+ nebo Facebook. Přehled "Zdrojová sociální síť" vám napoví, o co se jedná.

 

Tok uživatelů ukazuje, jak se pohybují webem návštěvníci ze sociálních sítí. Opět je vhodné tento tok srovnat s tokem uživatelů z organického vyhledávání a všímat si rozdílů. Víte pak například, že na Facebooku nemá smysl cílit na homepage, na Twitteru je nutno cílit na jednotlivé produkty a návštěvnost z odkazů je nejlépe přivést na hlavní stránku (pouze ilustrační příklad).

Kampaně

 

AdWords, QR kódy na letáčcích, jarní slevová akce: to vše jsou kampaně, jejichž úspěch se dá exaktně změřit.

 

Podíváme se do záložky Kampaně (patří do skupiny Akvizice).

V přehledu Všechny kampaně najdete kampaně rozdělené podle jejich názvu, v liště pod grafem si pak můžete přepínat i podle zdroje, média či vlastního kriteria.

 

Krátce o kampaních:

Každá kampaň, kterou chcete sledovat, musí mít takzvaný UTM parametr. To jsou textové řetězce, které identifikují, že jde právě o tuto kampaň. Proto když pak návštěvník přijde třeba přes PPC, přichází na stránku s unitkáním identifikátorem kampaně umístěné v URL. Například pokud by přišel přes brandovou kampaň oXyShopu, dostane se na tuto URL: http://www.oxyshop.cz/?gclid=CNDNmfH0kccCFYvKtAodzqkMUg, kde v query části (za otazníkem) je právě onen zmiňovaný parametr UTM, který po dešifrování Google Analytics řekne, že je to právě kampaň AdWords a která konkrétně.

Teď jste o něco moudřejší a slang „chybí ti tam útéemka“ už vás nezaskočí.

 

Placená klíčová slova zobrazují přehled klíčových slov AdWords, tedy PPC ve vyhledávací síti.

 

Pro srovnání tady máme i Organická klíčová slova. Které z nich mají lepší konverzní poměr? Pokud najdete značný rozdíl v konvezním poměru, měli byste danému klíčovému slovu věnovat zvýšenou pozornost, pravděpodobně vám zde uniká část jeho potenciálu. Sledujte ale pouze relativní statistiky. Absolutní čísla nebudou nikdy sedět díky vysokému počtu tzv. non-provided slov. (Google už cca rok neposkytuje u většiny hledání údaj, přes jaké klíčové slovo člověk z jeho vyhledávání přišel).

 

Analýza nákladů uvádí statistiky (včetně ceny za proklik a kompletní proklikané částky) u všech kampaní, které Google Analytics dokáže identifikovat. Takže kromě AdWords je to například i Sklik či kampaně na Facebooku.

Chování

 

Co vaši návštěvníci na webu dělají? Rozumí tomu, co jim chcete říct? Chodí jen po vyznačených stezkách?

 

Přehled

Přehled Chování vám ukáže základní statistiky týkající se návštěvníků – z pohledu kvantity i kvality návštěvnosti. Statistiky jako Průměrná doba na stránce či Míra okamžitého opuštění jsou měřítkem kvality (ovšem neplatí vždy lineárně), Zobrazení stránek a Unikátní zobrazení stránek pak měřítkem kvantity.

Zobrazení stránek udává celkový počet zobrazených stránek (i stejných opakovaně).

Unikátní zobrazení stránek udává počet stránek zobrazených během návštěvy alespoň jedenkrát (dvojí zobrazení stejné stránky se nezapočítává za dvě).

Kromě toho si můžete přepnout ještě zjednodušené přehledy podle názvů stránek či vyhledávání na stránkách, ale tyto všechny lze nalézt i v jiných přehledech, kde jsou popsány detailněji.
Google Analytics obsahuje velké množství duplicitních přehledů a zobrazení, čímž práci možná zjednodušuje, dle mého názoru ale spíše mate méně zkušené uživatele.

 

Chování – postup

Přehled, který graficky zobrazuje největší úniky uživatelů a průchod vaším webem. Všímat byste si měli zejména opakujících se stránek – může to znamenat, že se vaši uživatelé motají v kruhu a nemohou najít správný směr.

Každý web by měl mít stanovené určité hlavní cesty, po kterých se návštěvník dostane k cíli. Úkolem jednotlivých stránek je pak dostat lidi na tyto cesty a udržet je na nich až do cíle.

 

 

Všechny stránky je přehled statistik týkající se stránek na webu. Podstatná je zejména míra okamžitého opuštění, která by u obsahových stránek neměla přesahovat 60 %. Přes 60 % je v pořádku například na stránce s kontakty či tam, kde je konverzní prvek přímo na stránce a nevyžaduje přechod na další stránky webu.

Toto číslo není žádnou prověřenou konstantou, uvádím ho pouze proto, abyste se měli od čeho odrazit a dokázali si udělat přibližný obrázek.

 

 

Struktura obsahu umožňuje procházet stránky podle úrovní (výchozí je první úroveň, to znamená například na webu by první úroveň byla članek, druhá pak diskuse. Můžete si tak ověřit, jak se na www.nasweb.cz/clanek/diskuse vyvíjí statistiky jako průměrná doba na stránce či míra opuštění v hlubších strukturách webu.

 

Vstupní stránky je přehled seskupující nejčastější vstupní stránky vašich návštěvníků. Chybí mezi nimi některá vaše landing page? Chodí lidé na web jinudy, než si myslíte? Zajímavé bývá  pozorovat korelace pozic a popisků těchto stránek na stránce s výsledky vyhledávání (SERP) ve vyhledávačích.

Důležitá je pak i míra okamžitého opuštění – nechceme přece, aby stránky, na které lidé nejčastěji vstupují, byly i jejich posledními (až na výjimky). Snažte se svou architekturu webu přizpůsobit tak, aby vstupní stránky nebyly slepé uličky, ale uživatelé věděli, jak z nich dál.

 

Výstupní stránky jsou analogicky ke vstupním stránkám místy, kde lidé web nejčastěji opouští.

Rychlost webu, vyhledávání na webu

 

Víte, co dělají vaši návštěvníci během čekání na načtení stránky? Přemýšlejí o odchodu ke konkurenci. Nenechte je opustit váš web.

 

Rychlost webu

Změna většiny metrik se tady neobejde bez zásahu kodéra, vy jej však můžete upozornit. Pomalé načítání způsobuje zejména větší objem obsahu (obrázky), či načítání externích skriptů. Stránky zpomalují také nestandardní fonty či mnoho kaskádových stylů.

 

V záložce Přehled se dozvíte průměrné statistiky pro váš web.

 

V záložce Časování stránek pak zjistíte, jak si vedou jednotlivé stránky ve srovnáním se zbytkem webu. Pozor si dávejte zejména na vaše hlavní cesty – trasy, kterými návštěvníci proudí nejčastěji, a které jste pro ně vytyčili. Rychlost načítání stránky si tady můžeme představit jako překážky v cestě ke konverzi. Pokud se vaši návštěvníci budou muset prodírat křovím, brzy naštvaně odejdou. A pokud zkombinujete pomalé stránky se špatným ux, je to jako byste je poslali do pralesa s mačetou.

 

Záložka Návrhy na zvýšení rychlosti vás zavede na podpůrný web Google Page Speed Insights, kde si pro jednotlivé stránky (ale i celý web) můžete ověřit, na čem zapracovat. Nutno podotknout, že metriky Google jsou poněkud přísné.

 

Přehled Časování uživatelů slouží k podrobnější analýze zdrojů (videa, obrázky). Pokud se vám nezobrazuje, pravděpodobně nemáte měření rychlosti implementováno.

 

Vyhledávání na webu

Přehled Vyhledávání na webu umožňuje nahlédnout do tužeb návštěvníků – a to prostřednictvím vyhledávaných dotazů. Úvodní přehled zobrazuje celkové využívání vyhledávání na webu.

Podstatné je i zpřesnění vyhledávání – pokud se vyskytuje například ve více než 50 % případů, stálo by za to zvážit přepracování konceptu vyhledávání na webu, aby nabízelo například odkazy na kategorie výrobků, varianty a podobně...

 

Využití popisuje, jaká část návštěvníků vyhledávání na webu používá. Nárust vyhledávání na webu může znamenat, že vaše právě proběhlá změna struktury návštěvníky spíše mate. Nárust jistě také zaznamenáte u novinek a medializovaných produktů. Typicky případ, kdy je vypuštěn do světa nový iPhone.

 

Přehled Vyhledávací dotazy zobrazuje přehled frází, které uživatelé vyhledávali. Zkuste si je zadat také a podívat se, do jaké míry odpovídá nabízená stránka. A máte ji vůbec?

Často se vyplatí třeba u nových produktů (viz iPhone) vytvořit stránku, kde oznámíte, že je budete mít na skladě například za týden, než aby je návštěvníci nenašli vůbec.

 

 

 

Události

 

Zajímalo by vás, po jaké době se lidé přestanou dívat na video na vašich stránkách? Kolik kroků formuláře vyplní, než je začne rozčilovat?

 

Události najdete pod záložkou Chování, přehled Události.

Přehled udává počty událostí v čase (na grafu). Událostí může být odeslání formuláře, shlédnutí videa, kliknutí na tlačítko...

Jak možná postřehli zkušenější, Události jsou velmi podobné Cílům. Rozdílů mezi nimi je několik:

-        cíl se vztahuje ke konkrétní stránce nebo metrice (navštívená stránka, doba strávená na stránce),

-        událost se vztahuje k akci (kliknutí na tlačítko, doba sledování videa),

-        obecně lze říci, že skrze události můžete měřit více věcí, protože není třeba, aby se načetla speciální stránka, potvzující splnění cíle (například takzvaná Thank you page),

-        cíle nastavujete pouze v Google Analytics, Události je třeba nastavit v kódu.

 

U událostí lze nastavit Kategorii, Akci, Štítek a Hodnotu. Nenechte se zmást, jde v podstatě jen o identifikátory každé akce a jejich zařazení v hiearchii.

 

Příklad:

Na stránce chceme sledovat tři formuláře (A - jeden na školení v Praze, B - druhý na školení v Brně) a C - přihlášení k odběru novinek.

 

Pro formulář A bude nastavení:

Kategorie: form

Akce: školení

Štítek: praha

hodnota: datum ve formátu celého čísla, např. UNIX

 

Pro formulář B:

Kategorie: form

Akce: školení

Štítek: brno

hodnota: datum ve formátu celého čísla, např. UNIX

 

Pro formulář C:

Kategorie: newsletter

Akce: prihlaseni

Štítek:

hodnota:

 

 

Jak jste si jistě všimli, u formuláře C není Štítek ani hodnota vyplněna. U některých událostí není příliš hluboká struktura potřeba, proto můžeme štítek a hodnotu vynechat. Naproti tomu parametry Kategorie a Akce jsou povinné.

 

Jednotlivé úrovně hiearchie si pak můžete rozkliknout třeba pod grafem přehledu Nejčastější události (na obrázku).

 

 

 


 

Přehled Stránky vám zobrazí stránky na webu a po rozkliknutí také konkrétní události, odehrávající se na dané stránce.

 

Tok událostí je pak grafické zobrazení počtů událostí a jejich návazností (podle mého názoru pro začátečníka poměrně matoucí přehled).

Experimenty a analýza na stránce

 

Víte, kolik procent lidí si zobrazí vaši patičku? A kam na stránce nejčastěji klikají? Slyšeli jste o heatmapách?

 

Ještě než se dostaneme k tomu, o čem mluvím v perexu, mrkněte se na přehled "Majitel stránek". Jedná se o plugin do prohlížeče Chrome, který vám umožní zobrazovat si některé statistiky i mimo Google Analytics – při prohlížení webu. Více o této možnosti si přečtěte zde. Sám tuto možnost nevyužívám – už proto, že se pohybuji raději v rozhraní Analytics a na web tak často nezabrousím, nicméně pro mnohé z vás může být užitečný.

 

Experimenty

V podstatě jde o A/B testování, o kterém už jste slyšeli. Google Analytics vám umožní jednoduše rozdělovat návštěvnost na varianty vašich stránek. Budete ovšem potřebovat znalost html, nebo pomoc vašeho webmastera (pro vložení kódu na vybrané stránky).

 

Zjednodušený postup:

 

1)      1) Výběr cíle - co budeme měřit, čeho tím chceme dosáhnout.

2)      Určení původní stránky a jejích variant – kupříkladu chcete zjistit, zda by neprospělo konverznímu poměru zvětšení ikony košíku.

3)      Přidání a kontrola kódu experimentu – vložení kódu do stránek – tady bude třeba pomoc webmastera.

4)      Kontrola a spuštění experimentu – nezapomeňte si zvolit vhodné období pro celé testování.

5)      Úprava experimentu – zapoměli jste na něco? Pokud jste experiment ještě nespustili, můžete jej stále upravovat.

 

Celý podrobný postup najdete zde.

 

 

Analýza na stránce

Tento přehled představuje jednoduchou heatmapu vašeho webu. Heatmapa je grafické zobrazení interakcí návštěvníků. Umožní zjistit, na které tlačítka návštěvníci nejvíce klikají (a nejen na tlačítka, ale i mimo ně – nejsou na stránce některé prvky, které by za tlačítka mohli považovat?), jak hkluboko scrollují a podobně.

Pro použití je třeba stáhnout si doplněk do prohlížeče Chrome, na webu pak stačí zvolit "načíst v plném zobrazení", pokud se nezobrazí na první pokus.

 

K čemu analýzu využijete?

 

-        Pokud máte na stránce dva prvky, pomocí kterých se návštěvník dostane na jinou stránku, zjistíte, který prvek používají uživatelé raději.

-        Dozvíte se, na které položky v menu klikají, a na které ne. Zjistíte, zda akční banner není příliš vysoko, nebo naopak nízko na stránce.

-        Analýza na stránce může předcházet experimentům (zmíněným v úvodu článku) – bude výhodné prohodit položky v rotátoru, nebo pořadí nabídek v akci? Mohl bych prohodit pořadí položek v menu, nebo v něm zvýraznit kontakty?

 

S dalším nastavením pak můžete operovat, abyste zjistili, kde je váš "přehyb" na stránce.

Poznámka: Přehyb byl původně označení pro titulní stranu novin, obsah "nad přehybem" se bral jako nejdůležitější, protože byl vidět na první pohled. Z toho byl odvozen prostor "nad přehybem" u webů – tedy obsah, který vidí většina návštěvníků hned při příchodu na web, bez nutnosti scrollování. Dnes se prostor nad přehybem tolik neřeší (vzhledem k šíři zobrazovacích zařízení), nicméně stále platí, že to, co bude na hlavní straně nahoře, uvidí praděpodobně většina návštěvníků, zatímco k patičce se pravděpodobně nedostanou.

 

 

 

 

 

Konverze

 

V tomto díle se budeme věnovat metrikám a nastavením, které se přímo týkají toho nejdůležitějšího – prodeje.

 

 

Cíle

Cíle jsou definované akce uživatelů – návštěvy konkrétní stránky, doba strávená na webu nebo třeba počet shlédnutých stránek.

V záložce KonverzeCílePřehled najdete souhrnné informace všech cílů dohromady. Cílem nemusí být pouze prodej zboží či objednání služby. Může to být přečtení konkrétního článku, navštívení určitých stránek v konkrétním pořadí či odeslání formuláře z určité kategorie.

 

Jak využít cíle v praxi? Pokud například víte, že konverzní akci nejčastěji provádějí návštěvníci, kteří předtím navštívili určitou stránku (či stránky), můžete je nastavit jako cíl a poté sledovat, ve kterém místě se návštěvník z vytyčené cesty odchýlí.

 

Adresy URL cíle představují přehled URL, na kterých dochází k poslednímu kroku cíle (pakliže cílem je adresa URL).

 

Obrácená trasa k cíli je velmi užitečný přehled, pomocí něhož zjistíte konkrétní konverzní trasy. Obsahuje tři kroky před cílem, tedy tři navštívené stránky (v rámci webu).

Používají zákaznici často konkrétní cestu? Vyskytuje se v některém kroku stránka, která vás překvapila? Pak možná není přizpůsobená pro konverzní trasu a vy přicházíte o cenné konverze.

 

 

Vizualizace cesty k cíli a Tok k cíli jsou dva velmi podobné přehledy, zobrazující graficky průchod návštěvníka cílem.

Oba přehledy jsou na první pohled téměř stejné, ve stručnosti lze říci, že Tok k cíli je podrobnější a méně zkreslený. Podrobnosti o jednotlivých rozdílech najdete zde.

 

Elektronický obchod

 

 

Zajímá vás, který produkt vám vydělává nejvíc? A s jakým zpožděním si u vás návštěvníci objednávají?

 

Do přehledu Elektronický obchod budou nahlížet hlavně vlastníci eshopů. Představuje jednoduchý a stručný přehled vašich produktů a transakcí. Můžete si pomocí něj udělat obrázek o nejprodávanějším nebo nejvýkonnějším zboží, o nákupních zvyklostech vašich návštěvníků i jejich objemu.

 

Přehled zobrazuje základní charakteristiky eshopu – zajímat vás bude asi zejména konverzní poměr elektronického obchodu, průměrná hodnota objednávky a tržby.

 

 

Přehled Výkon produktu vám umožní zjistit, které produkty si vedou nejlépe a které naopak potřebují postrčit.


Úvodní graf zobrazuje ve výchozím nastavení množství, proto není jeho růst či pokles příliš vypovídající (například pokud zavedete vzorky zdarma, graf vyskočí obrovským způsobem nahoru, ale tržby se ve skutečnosti nezmění). Doporučuji proto v nastavení grafu nastavit srovnání Množství oproti Tržbám za produkt.

Pomocí menu pod grafem si můžete přepínat podle Produktu, Skladové jednotky produktu (tedy kódu produktu) anebo Kategorií. Zjistíte tak, jestli skutečné objemy a výkony odpovídají vašim představám a předpokladům. Za velmi užitečný považuji zejména výpis výkonů kategorií (třetí v menu), kde snadno vidíte, které kategorie jsou na vašem webu stěžejní.

 

 

Výkon prodeje slouží zejména k rychlému identifikování nejvýkonnějších (či nejztrátovějších) dnů – buď z hlediska průměrné hodnoty objednávky, nebo lépe tržeb. V menu nad grafem můžete přepínat mezi Celkovými tržbami, Konverzním poměrem a Průměrnou hodnotou objednávky. Zajímavý je zejména přehled Průměrná hodnota objednávky, kde vidíte konverzní poměr elektronického obchodu a můžete jej srovnat s průměrem.

-        Byl v nejúspěšnějších dnech váš konverzní poměr vyšší, nebo byly způsobeny jednoduchým nárustem objemu?

-        Běžela vám v tu dobu nějaká speciální akce?

-        Pátrejte po příčinách a snažte se poučit nejen z vlastních chyb, ale hlavně z vlastních úspěchů – a zopakovat je.

 

 

V záložce Transakce je přehled transakcí podle Tržeb, Daně, Dopravy či Množství. Ve vašem účetním systému pravděpodobně máte podobný a nebude tak pro vás neznámý.

 

Posledním zajímavým přehledem v záložce Elektronický obchod je tabulka Dny do objednávky. Ukazuje, jak rychle se vaši zákazníci rozhodují k nákupu (a to jak podle dnů, tak podle počtů návštěv před transakcí).

Jak těchto informací využít?

Rozhodují-li se návštěvníci kupříkladu velmi často druhý den, můžete zkusit experimentovat s velmi jednoduchou registrací, která si pak bude pamatovat zboží v košíku a objednávka poté bude mnohem snazší.

Rozhodují-li se na základě více než jedné návštěvy, měli by být schopni se velmi rychle opět dostat na své produkty (které si při minulé návštěvě vybrali) a vložit je do košíku. Přínosné budou i košíky s pamětí. Při dlouhodobějších intervalech nákupního procesu (jak počtem návštěv, tak dní) myslete na remarketing.

 

 

Vícekanálové cesty

 

A co když je vše jinak aneb nevěřte datům na první dobrou.

 

 

Možná už jste se proklikali záložkou akvizice a víte teď, který kanál přináší nejvíce konverzí.
Takže je čas přestat posílat newslettery a ušetřené peníze investovat do PPC. Jen ještě moment počkejte. Než vyhodíte svého markeťáka a copywritera, nahlédněte do přeheldu Vícekanálové cesty.

 

Google Analytics jako konverzi vždy uvádí poslední kanál, přes který návštěvník přišel. Výjimkou je jen přímá návštěvnost, pak uvádí kanál předposlední.

 

 

Pro lepší představu uvádím dva příklady:

 

Čeněk a Hugo se v práci nudí, a tak na Hugově počítači surfují po nestydatých stránkách. Oba tam zaujme PPC reklama - skvělý dárek pro jejich manželky – sada hrnců včetně pokliček.

Už už se chystali objednat dvě sady, když tu je vyruší šéf Armando a oba se musí vrátit k práci.

Později toho dne Hugo hrnce objednává (tentokrát už jde najisto přímo na eshop), Čeněk na svém počítači eshop googlí a objednává taktéž.

Eshop s hrnci zaznamenává: Jednu asistovanou konverzi PPC (Hugo), jednu přímou konverzi (Hugo), jednu konverzi z vyhledávání (Čeněk).

 

Ruprecht je social ninja a ve středu ho na Facebooku zaujala skejťácká mikina vyšívaná pravým zlatem. Proklikl se na eshop a rozhodl se mikinu koupit. Bohužel nedávno utratil všechny peníze za bonbóny, takže si ji nemohl dovolit.

Po týdnu se konečně dostal k pěnězům, a tak na Facebooku opět eshop vyhledal a mikinu si koupil.

Skejťácký eshop zaznamenává dvě konverze – jednu asistovanou (sociální sítě) a jednu přímou (také sociální sítě).

 

 

Přehled vám graficky zobrazí, které kanály se podílí na konverzích. Zapnout si můžete až čtyři průniky naráz.

 

V zobrazení Asistované konverze uvidíte absolutní počty a hodnoty asistovaných konverzí.

 

Podstatná je metrika Konverze po asistujícím nebo posledním prokliku či přímé interakci.

Tato metrika je vyjádřena podílem "Asistované konverze" a "Konverze po posledním prokliku nebo přímé interakci"

Čím vyšší je číslo, tím více je z daného zdroje přímých konverzí - tzn. jeho potenciál je pravděpodobně vysoký (relativně, oproti ostatním) a vyplatí se do něj investovat.

 

Čím nižší je číslo (samozřejmě u zdrojů, kde oba druhy konverzí existují), tím více je pouhých asistovaných konverzí - tzn. zdroj není natolik konverzní, aby zákazníka přesvědčil. Vyplatí se investovat například do změny kampaně či zvýšení umístění.

 

Nejčastější konverzní trasy zobrazují to, co napovídají. V záložkách můžete přepínat mezi cestami zdrojů, médií či skupinami kanálů. Do podrobností nebudu příliš zabíhat, na toto téma pravděpodobně na našem webu vyjde samostatný článek.

 

Prodleva ukazuje počty dnů od první návštěvy webu až do konverze. V některých oborech bude specificky delší, jinde kratší. Právě podle prodlevy byste měli nastavovat své remarketingové kampaně (co a za jak dlouho se zobrazí vašim návštěvníkům v rámci reklamních sítí).

 

Délka trasy uvádí, kolik konverzí vzniklo z konverzních tras, které obsahovaly 0 nebo více kanálů. Zjistíte tady například, jak často si vaši návštěvníci před nákupem ověřují informace na jiných webech.

 

Složité? Ano, toto je rozhodně jedna z nejsložitějších věcí, které začátečníka mohou v GA potkat. Pokud nic jiného, odneste si jen informaci, že první pohled může být zkreslený a za úspěchem jednoho kanálu se může skrývat jiný.

 

Atribuce

Úplně poslední záložka jsou Atribuce. Jen povídání o atribučních modelech by vydalo na samostatný e-book. Atribuce navíc dalece přesahují rámec našeho konceptu pro začátečníky. Ale nezoufejte, e-book pro pokročilé máme v plánu.

 

Slovníček

 

Aneb když na vás někdo spustí technickou hatmatilkou.

 

Dobrý konzultant nebude nikdy bez předchozího vysvětlení používat pojmy, kterým nerozumíte. To je jako byste si v obchodě kupovali produkt a vše kromě ceny bylo španělsky.

Ve slovníčku se pokusím obsáhnout ty nejpoužívanější termíny související s Google Analytics.

 

Cookies – originální řetězce, pomáhající identifikovat návštěvníka při další návštěvě. Cookies se uloží do paměti prohlížeče a při vaší další návštěvě slouží jako "klíče", kterými odemykáte zapamatovaná nastavení webu – jako předvyplněné formuláře či položky v košíku. Cookie je většinou několik (krátkodobé určující sessions, dlouhodobé identifikující uživatele).

 

Návštěva – soubor akcí (navštívené stránky, kliky, objednávky). Návštěva trvá vždy maximálně tak dlouho, dokud nevyprší krátkodobá cookie = session. Tyto cookie jsou většinou nastaveny na půl hodiny. Pokud v této době opustíte web a přijdete znovu, počítá se stále jako jedna návštěva.

 

Návštěvník – uživatel, identifikovaný dlouhodobou cookie. Jeden návštěvník může mít více návštěv – i v jednom dni.

 

Session – většinou jiný název pro návštěvu.

 

Konverze – okamžik uskutečnění požadované akce návštěvníkem. Na eshopech nejčastěji odeslání objednávky. Přeměna návštěvníka v zákazníka.

 

Konverzní poměr – udává, jaké procento z vašich návštěvníků konverzi provede.

 

Míra okamžitého opuštění (bounce rate) – udává procento návštěvníků, kteří web opustili bez další interakce – načtení další stránky, kliknutí na tlačítko, menu atd.

 

Zdroj – v GA udává konkrétní službu či stránku (google, sklik, facebook, seznam).

 

Médium – v rámci metrik hovoří zpravidla o způsobu, jakým se návštěvníci dostali na web – cpc, organic, e-mail, banner...

 

CPC – cost per click. Zpravidla stejný význam jako PPC (pay per click).

 

URL – (uniform resource lokator) slouží k přesné identifikaci dokumentů na internetu. Skládá se zpravidla z domény nejvyššího řádu (cz, eu), domény druhé úrovně (oxyshop, oxyonline) a domény třetí úrovně (www).

 

Měřící kód – javascriptový kus kódu, vkládaný do každé stránky webu, kterou chcete měřit.

 

GTM, Google Tag Manager – nástroj od Googlu umožňující implementovat některé změny i uživatelsky (tam, kde by byl jinak třeba kodér). Funguje na principu datové vrstvy, kterou nasadí kodér a se kterou pak mohou uživatelé pracovat. Přesto práce v něm není tak jednoduchá jako například v Analytics..

 

GWT, Google Webmaster Tools, Search Console – názvy pro jednu službu (dříve Google Webmaster Tools), v polovině roku 2015 přejmenována na Search Console. Česky jako nástroje pro webmastery, obsahují řadu technických i analytických informací (upozornění na nefunkční stránky, průměrné pozice v SERP Google atd...

 

SERP – stránka s výsledky vyhledávání (na Google či Seznamu).