Jak tvoříme e-shopy na míru v oXyShopu

Uvažujete o e-shopu na míru, ale nevíte, jaký je proces tvorby krok za krokem? Jak dlouho vývoj trvá a kolik e-shop na míru stojí? Přečtěte si odpovědi na tyto otázky v rozhovoru s Martinem Sokolem, Project Managerem oXyShopu. Martin nastoupil do oXyShopu v roce 2017, a to právě na pozici projektového manažera. Aktivně se věnuje rozvoji našich e-shopů na míru. Pod jeho rukama vznikly projekty jako Pells, LUBSTAR, Ferdus, Gastronom, Izomat a další.

Proces tvorby e-shopu na míru

obchodní proces
obchodní proces
 

Společně s Martinem Sokolem jsme zjišťovali, jak se tvoří e-shop na míru

Jaký je postup od přijetí poptávky až ke spuštění e-shopu?

Po vzniku poptávky se s potenciálním klientem setkáme osobně či telefonicky. Společně hovoříme o jeho představách, očekáváních, cílech a plánech v e-commerce. Bavíme se o zákaznících, interních procesech, projdeme si požadavky na řešení. Jedná se ale spíše o základní informace, proto abychom business potenciálního klienta poznali opravdu důkladně a byli schopni garantovat ekonomiku a efektivitu e-commerce projektu, doporučujeme mu účast na vstupním workshopu, který je součástí indikativní cenové nabídky.

Kromě vstupního workshopu, co všechno zahrnuje indikativní cenová nabídka?

Indikativní cenová nabídka je v podstatě kvalifikovaný odhad nákladů na takto designované řešení. Vychází ze základních informací, které o klientovi máme a které nám on sám poskytne na osobním či telefonickém setkání. Do indikativní cenové nabídky popíšeme v hrubých rysech projekt, stanovíme jeho rozsah a základní charakteristiky. Pevnou cenu stanovíme právě za vstupní workshop nebo sérii workshopů, dále předimplementační analýzu, grafiku a wireframy. Odhad ceny je pak za dílo a servisní služby.

Proč by se klienti měli zúčastnit úvodních workshopů? Jaké jsou jejich výhody?

Díky workshopu zjistíme, jestli projekt dává businessově i ekonomicky smysl, jestli všechny procesy ve firmě fungují správně. Bavíme se o vizi, cílech, strategii, představách a očekáváních. Analyzujeme současné aktivity. Seznámíme se podrobně se sortimentem i cílovou skupinou e-shopera. Mluvíme také o cenách a rozpočtu. I přesto, že realizaci vstupního workshopu klientům vřele doporučujeme, je výhradně na jeho vůli, zda se pro něj rozhodne, či zda chce přejít rovnou k realizaci předimplementační analýzy. My ale na jeho základě zpracujeme strategie a analýzy a vydefinujeme obchodně marketingové zadání, které nikdy nebudou tak důkladně zpracované, pokud se zájemce workshopu nezúčastní. Díky workshopu můžeme klientovi pomoci správně nastavit e-commerce i marketingovou strategii a poznáme jeho podnikání opravdu do hloubky.

Znamená to, že po workshopu zpracujete klientovi strategii a analýzy?

Ano, máme tým odborníků, kteří vylepší zadání na samotný e-shop tak, aby byl co nejúspěšnější. Zaměří se na to, co projektu chybí a odpoví klientovi na otázku, jestli to, co od e-shopu očekává, povede k naplnění jeho businessových cílů. Vše je pak sepsáno v obchodně marketingovém zadání.

Co všechno obsahuje obchodně marketingové zadání?

Pro každé e-commerce řešení se obchodně marketingové zadání vypracovává individuálně, proto se vždy něčím liší. Většinou ale obsahuje cíle projektu, cílové skupiny, definici a strukturu produktů a služeb, konkurenční výhody a benefity, vydefinovaný obchodní proces, komunikační strategii, marketingové nástroje a taktiky, obsahovou strategii, technické specifikace a požadavky, rozpočet a termíny.

Co se děje po absolvování workshopu a vydefinování obchodně marketingového zadání?

Na základě zadání vypracuje náš projektový manažer předimplementační analýzu e-shopu, která se zabývá technickou stránkou e-shopu. Neřeší se v ní tedy strategie, procesy a další důležité businessové atributy. Ty se dopodrobna probírají právě na workshopech. V předimplementační analýze se stanoví, co přesně bude potřeba udělat z naší strany i ze strany klienta. Součástí analýzy je návrh technického řešení e-shopu, jeho požadované vlastnosti, návrh wireframů, technicky řešený nákupní proces, implementace dopravy a platby, kategorie, cenotvorbu, grafiku, seznam zakázkových úprav, moduly, harmonogram a další technické specifikace e-shopu. Analýzu vypracujeme přibližně za měsíc od vydefinování zadání a upravujeme ji podle potřeb tak, aby měly obě strany vyjasněny pokud možno všechny otázky vztahující se k budoucímu fungování řešení. Předimplementační analýza vstupuje jako příloha do smlouvy o dílo a je předána předávacím protokolem. Slouží pak jako podklad pro závaznou cenovou nabídku a tvoří se na základě ní i finální harmonogram prací.

Co se nejčastěji řeší v rámci zakázkových úprav?

Určitě napojení na specifický ERP systém. Řada našich klientů vše řídí centrálně ze svého podnikového informačního systému a potřebují proto zajistit automatický přenos dat mezi systémem a e-shopem. Naše e-shopy umíme napojit na více než 30 různých ERP systémů, které jsme schopni upravit také individuálně pro potřeby daného zájemce, což u e-shopů na míru bývá celkem časté.

Dobře, takže předimplementační analýzu máme hotovou a odsouhlasenou, teď už jdeme na podpis smlouvy?

Ne tak úplně. Na základě odsouhlasené předimplementační analýzy předložíme zájemci závazné nacenění spolu s návrhem smlouvy o dílo, smluvními podmínkami a harmonogramem prací. Následně zapracujeme případné připomínky a po schválení závazné nabídky dochází k podpisu smlouvy o dílo. Součástí smlouvy jsou i všechny vlastnosti projektu a servisní smlouva, což je pro klienta garance péče i garance rozvoje e-shopu i po jeho spuštění. No a po podpisu už začneme e-shop vyvíjet.

Co se v rámci vývojové fáze řeší jako první?

Po podpisu smlouvy vše začneme vyvíjet podle odsouhlaseného harmonogramu. Jako první většinou řešíme grafiku a její implementaci, a to včetně UX. Na tvorbu grafiky využíváme interní i externí grafiky, kteří vyladí finální vzhled dle přání klienta. Pracujeme také na vývoji dalších funkcionalit na míru a napojení na třetí strany, které jsme společně vydefinovali v předimplementační analýze. Zhruba po 3-5 měsících od podpisu smlouvy máme hotovou testovací verzi, kterou si klient může vyzkoušet. Po akceptaci testovací verze dopracujeme defekty z našeho i klientského testování. U klientů, kteří přechází z jednoho řešení na nové, přeneseme data z původního e-shopu, URL adresy, landing pages, a to kvůli SEO. Poslední fází je spuštění e-shopu.

E-shop je spuštěný a všechno tím tedy končí?

No vlastně vůbec ne, spíš bych s trochou nadsázky řekl, že tím všechno začíná. Pro fungující e-shop je nutné o něj pravidelně pečovat, optimalizovat kód, přidávat nové funkcionality a taky se věnovat online marketingu.

Když už jsme u digitálního marketingu, kdy vlastně do celého procesu tvorby e-shopu vstupuje?

Digitální marketing děláme in-house, což nám umožňuje, aby se některý ze specialistů zapojil už v přípravné fázi, nejčastěji pak do procesu vstupuje na workshopu. Kde do procesu vstoupí se odvíjí od potřeb klienta. Specialista a business konzultant s klientem komunikují technické stránky e-shopu, marketingové cíle, strategii a další. Poté ruku v ruce s vývojem marketingové zadání rozpracují, věnují se také analýze klíčových slov, SEO, PPC auditu a další. Od testovací verze pak digitální marketing řešíme poměrně intenzivně.

Martine, jak dlouho trvá, než se e-shop postaví? Od podpisu smlouvy do spuštění?

Ono hodně záleží na tom, jestli klient e-shopové řešení mění nebo jestli se staví e-shop celý od nuly. Postavit e-shop na zelené louce je pracnější pro nás i pro klienta. Musí se připravit všechna data, firemní procesy, zajistit skladové logiky, vymyslet způsoby uložení zboží, vyřešit objednávkový proces atd. Když má e-shop tyto procesy už zaběhnuté, většinou je přechod plynulý a napojení na nové řešení trvá asi tak o polovinu času méně. Kdybych to měl nějak zobecnit, stavba jednodušších e-shopů na míru trvá zhruba 3 měsíce od podpisu smlouvy, čemuž předchází vypracování předimplementační analýzy, kterou většinou zpracujeme do měsíce od vydefinování obchodně marketingového zadání. Velké e-shopy postavíme přibližně za tři čtvrtě roku. Takový standardně složitý e-shop na míru s napojením na ERP systém a s určitým objemem zakázkových prací trvá postavit přibližně 600 hodin.

Kolik takový e-shop na míru stojí?

Tady opět záleží na velikosti a složitosti e-shopu. Obecně můžu říct, že cena za e-shop na míru se nejčastěji pohybuje mezi 500 000 Kč a 4 miliony Kč.

V neposlední řadě se zeptám, jaké jsou nejčastější důvody e-shoperů pro přechod ze starého řešení na nové?

Mezi nejčastější důvody přechodu patří zastaralé řešení, nespokojenost s dodavatelem, pomalý e-shop nebo že rozvoj řešení příliš dlouho trvá. Mají velké požadavky na řešení reklamací, rychlost e-shopu, možnosti konzultací nebo záruky, že poskytovatel řešení nevypne servery. Hledají zkrátka stabilní řešení s HelpDeskem a s takovým projektovým manažerem, který s nimi bude konzultovat všechny požadavky a potřeby a bude jejich řešení neustále rozvíjet. Klienti, kteří k nám přechází, chtějí garantovat, že to, co u předchozího dodavatele nefungovalo, u nás fungovat bude.

A co je naopak nejdůležitější pro e-shopery stavějící řešení na zelené louce?

Ti hlavně řeší, o jakou technologii se jedná, jak dlouho jim e-shop vydrží, kolik řešení stojí, jaké jsou možnosti mít vlastní vyhrazený tým. Také řeší sdílení kapacit, dostupnost podpory a podporu nad rámec provozní doby, rychlost stavby řešení, napojení systémů na třetí strany, platební brány, a online marketing. Spousta e-shoperů u nás oceňuje, že celý fullservis dostanou pod jednou střechou a nemusí vše řešit u různých poskytovatelů služeb.

Martine, díky. Věříme, že tento rozhovor mnohým pomůže ujasnit si, co vše obnáší stavba e-shopu na míru, jak dlouho trvá i kolik stojí.

Rádo se stalo a budu se těšit na nové spolupráce.


 

sokolík
sokolík

 

Martin Sokol
Project Manager, oXyShop

Martin nastoupil do oXyShopu v roce 2017, a to právě na pozici projektového manažera. Aktivně se věnuje rozvoji našich e-shopů na míru. Pod jeho rukama vznikly projekty jako Pells, LUBSTAR, Ferdus, Gastronom, Izomat a další.

Přemýšlíte o e-shopu na míru?

Pojďme se o něm nezávazně pobavit.