Která online tržiště bodují na rozvíjejících se evropských e-commerce trzích?

Spolupráce s renomovanými marketplaces vám může otevřít cestu k úspěšné expanzi vašeho podnikání. Přinášíme vám proto přehled těch nejdůležitějších online tržišť fungujících na aktuálně „žhavých“ evropských e-commerce trzích.

Marketplaces versus zbožové srovnávače v zahraničí

Vstup na zahraniční trh prostřednictvím online tržišť se sice zdá jako snadný způsob pro expanzi, ovšem ani tyto platformy nefungují všude stejně

Internetová tržiště tvoří podstatnou část e-commerce. Zákazníci jsou na ně zvyklí a skýtají ostatně i řadu výhod pro prodejce: umožňují snížit náklady na prodej, protože odpadají investice do e-shopů a marketingových kampaní. Ověřují také důvěryhodnost prodejců a produktů – nedílnou součástí bývají zákaznické recenze. Často se také zaměňují se zbožovými srovnávači, jejichž funkci občas marketplaces přebírají – a platí to i naopak.

V České republice jsou populární marketplaces jako Mall.cz nebo Alza.cz, v zahraničí, zejména v západní Evropě, mají velkou základnu zákazníků marketplaceoví giganti typu Amazon či eBay. I tyto platformy se ale už často přibližují zbožovým srovnávačům.

Zbožové srovnávače jako české Zboží.cz nevlastní ani neprodávají žádné produkty, ale umožňují zákazníkům najít nejlepší cenu daného produktu na trhu. Hybridem srovnávačem a zároveň marketplace je pak v českém prostředí Heureka.cz, kde lze zboží porovnat i koupit. Na takovém principu často fungují i některá z největších zahraničních marketplaces – příkladem je polské Ceneo.pl nebo maďarské Árukereső.hu.

Čistě zbožové srovnávače jsou v některých zemích ale stále velmi oblíbené – v Německu je používá třetina spotřebitelů. Zbožovým srovnávačem číslo jedna tam je Idealo.de, kam zavítá až 16 milionů návštěvníků měsíčně. Tento srovnávač je oblíbený i u rakouských sousedů (ačkoliv tam je naprostou jedničkou Geizhals.at). Dalším populárním německým zbožovým srovnávačem je Billiger.de se zhruba 9 miliony návštěvníků měsíčně

Zbožové srovnávače jsou také poměrně populární například v Rumunsku, kde má největší uživatelskou základnu Compari.ro

Zahraniční srovnávače se svou působností někdy vzájemně překrývají, a ne každý se hodí pro každý typ zboží. Stránky SimilarWeb vám pomohou s předběžnou analýzou srovnávačů. Je dobré zjistit si jejich návštěvnost v dané zemi a jejich lokální konkurenci. Kromě toho počítejte i s náklady na platby za prokliky (CPC – cost-per-click), levnější weby mohou mít horší návštěvnost, případně být tematicky zaměřené na jiný sortiment, než je ten váš. Může se tedy stát, že konverze na těchto webech bude velmi nízká a ve finále se nevyplatí. 

Přehledně: Top marketplaces ve vybraných státech

Základní principy marketplaces jsou podobné v Česku i v zahraničí, je u nich potřeba hlídat poplatky, legislativu nebo logistiku. I v prostředí zavedeného marketplace je nutné vzít v potaz celkovou velikost trhu a položit si otázku, zda na něm může váš produkt obstát. V některých státech pokrývají marketplaces prodeje mnoha e-shopů se spotřebním zbožím, někde se hodí jako doplněk do marketingového mixu.

Německo

Na příčkách nejúspěšnějších marketplaces u našich západních sousedů vévodí Amazon.de a eBay.de, které patří celosvětově k nejoblíbenějším nákupním platformám. Nabízí široký sortiment produktů a služeb včetně elektroniky, oblečení, kosmetiky, domácích spotřebičů a mnoho dalšího. Důležitými hráči na německém e-commerce trhu jsou ovšem i Otto.de specializující se na módu, bytové doplňky a elektroniku. Na módu je zaměřený i další velký portál Zalando.de, elektroniku a spotřebiče pro domácnost Němci zase rádi nakupují na MediaMarkt.de. Dobré vyhlídky má i Kaufland Global Marketplace, který nedávno rozšiřil svou působnost i na Česko a Slovensko.

Polsko

V Polsku existuje několik významných marketplaces, které by mohly být pro expanzi e-shopu zajímavé. Když se Poláka zeptáte, jaké zná marketplaces, pravděpodobně si vzpomene jako první na Allegro.pl, tržiště s více než 20 miliony uživatelů měsíčně a páté největší Marketplace v Evropě se širokou škálou zboží. Důležitou roli hraje také Ceneo.pl, cenový srovnávač a marketplace v jednom. OLX.pl je platforma pro inzerci zboží a služeb s více než 12 miliony návštěvníků měsíčně. E-shopy mohou na této platformě inzerovat své produkty a využít tak většího dosahu. 

Maďarsko

Mezi lídry maďarské e-commerce patří srovnávač Árukereső.hu, představuje pro většinu online zákazníků hlavní zdroj informací pro rozhodnutí k nákupu, zároveň slouží i jako prodejním kanál. Za zmínku stojí i eMag.hu, populární zejména pro prodej elektroniky, módy a spotřebního zboží. Následují Alza.hu a Tesco.hu

Rumunsko

Ze všech marketplaces je v Rumunsku nejpopulárnější marketplace eMag.ro. Rumunští online zákazníci na něm nejvíce oceňují možnost doručení zboží na odběrová místa. Ta jsou rozprostřena po všech větších městech napříč celým Rumunskem. Oblíbený je také Facebook Marketplace, Okazii.ro nebo Lajumate.ro
 
Pokud zvolíte cestu prodeje vašeho zboží v cizině přes tyto „virtuální nákupáky“, prozkoumejte jejich zaměření, návštěvnost a další specifika jako podmínky pro připojení či platební metody. Pokud se vám zdá, že tápete, oslovte našeho partnera na zahraniční expanzi, NK Expand. Poradí vám, které místní zavedené marketplaces budou pracovat ve váš prospěch.

Chcete vstoupit na zahraniční marketplace?

Rádi vám pomůžeme. Napište nám na marketing@oxyshop.cz.

arrow icon