Odkud přichází vaši zákazníci? Aneb velký přehled návštěvnosti našich e-shopů
Návštěvnost našich e-shopů pod lupou
My v oXyShopu chceme poznat nejen naše klienty, ale i zákazníky našich klientů. A přesně pro tento účel jsme zpracovali statistický přehled návštěvnosti e-shopů, ve kterém jsme se blíže podívali na více než 27 milionů návštěv na našich oXyShopech.
Do vzorku jsme vybrali malé, střední i větší české e-shopy z různých oborů a s různým sortimentem. Chtěli jsme zjistit, odkud na e-shopy přicházejí jejich zákazníci a zdroje návštěvnosti vzájemně porovnat.
Díky přehledu nyní můžeme našim klientům poskytnout přesnější a aktuálnější informace o trhu. Doufáme, že pro ně bude dobrým vodítkem při rozhodování o tom, jakým činnostem budou věnovat svůj čas a finance.
„Nestačí nám spolehát se pouze na studie z jiných trhů (např. z UK či USA). Ty jsou sice lehce dostupné, ale na český trh se dají aplikovat jen omezeně. Už jen kvůli přítomnosti a síle Seznamu je totiž náš trh dost specifický,“ vysvětluje Lukáš Lesovský, náš Performance Marketing Specialist.
4 zjištění, která vyplynula z průzkumu
1. Placené prokliky jsou suverénně nejsilnějším návštěvnickým kanálem
Placené prokliky přinášejí přes 41 % veškeré návštěvnosti našich e-shopů. V závěsu za nimi následuje návštěvnost z organického vyhledávání s 27 %.
2. Google má silnější pozici v placeném vyhledávání než v organickém vyhledávání
Při srovnání Google vs. Seznam se ukázalo, že uživatelé na Google mnohem častěji zvolí placený výsledek před organickým. U vyhledávače Seznam pak mají uživatelé srovnatelné preference. Dokazují to i čísla z grafů, na kterých lze vidět, že z Google přišlo z placených kanálů 8 mil. návštěvníků, zatímco organickou návštěvnost tvořilo pouze 5 mil. uživatelů. U Seznamu představuje placená i organická návštěvnost 2 mil. uživatelů.
3. Vyhledávače Bing a Centrum u nás mají pouze minoritní podíl
Společně přinášejí přibližně 1,8 % veškeré organické návštěvnosti našich e-shopů. Z vlastní zkušenosti ale víme, že i tohle procento může větším e-shopům přinášet zajímavé tržby a byla by tak škoda na tyto vyhledávače zapomínat.
4. Sociální sítě jsou vhodné spíše pro budování značky a vztahu se zákazníky
Jak je vidět v prvním grafu, sociální sítě přinášejí pouze 2,3 % celkové návštěvnosti našich e-shopů – a to je relativně nízké číslo. Z hlediska přivádění návštěvnosti tak sice nehrají až takovou roli, ale my osobně vidíme jejich hlavní úlohu v šíření povědomí o značce a při navazování vztahu se zákazníkem. Tyto cíle jsou totiž také velmi důležitou součástí správného marketingového mixu.
Jaká ze statistik plynou doporučení?
Pokud nevyužíváte nebo se dostatečně nevěnujete optimalizaci placených reklam, je dobré s tím začít. Věnujte jim pozornost, kterou si zaslouží, protože právě placené kanály jsou největším zdrojem návštěvnosti.
Organické vyhledávání má velkou výhodu v podobě neplacených prokliků. A jak lze vidět z čísel, zákazníků z neplacených prokliků můžete získat poměrně hodně. Je ale nutné věnovat se SEO optimalizaci, která pomáhá vyhledávačům pochopit obsah stránek, správně je zaindexovat a ukázat poté uživatelům v pravý čas správné výsledky. Doporučujeme projít si SEO check-list, který vás provede správným nastavením e-shopu právě z pohledu SEO. Nezapomínejte ale, že SEO je komplexní činnost, která se sestává z desítek a desítek úkonů, které se vzájemně ovlivňují a mohou mít na zobrazení vašeho e-shopu ve vyhledávání velký efekt.
Google sice stále válcuje vyhledávač Seznam, to ale neznamená, že byste inzerci na Seznamu měli opomíjet. Vyhledávač Seznam využívá spíše starší část populace, proto pokud cílíte právě na ně, bude u vás prohlížeč Seznam hrát větší roli, než Google.
Rozhodně bychom neměli opomenout ani srovnávače, které jsou skvělým nástrojem pro oslovení skupiny zákazníků, která již o koupi aktivně uvažuje. U nás patří mezi nejrozšířenější srovnávače Heureka a Zboží.cz, dále pak Favi a Glami.
Důležitý závěr na závěr
Náš přehled tak trochu poodhaluje fungování českého e-commerce trhu. Na co ale při jeho interpretaci rozhodně nezapomenout? Určitě na to, že každý e-shop je velmi individuální. Návštěvnost a její zdroje se budou lišit e-shop od e-shopu (a podle plánů propagace možná i měsíc od měsíce).
Někdo věnuje hodně prostředků na proklikovou reklamu, jiný zase šperkuje SEO a díky tomu má vysokou organickou návštěvnost. Proto vám doporučujeme studovat své vlastní statistiky v Google Analytics (nebo jiném nástroji) a vyhodnocovat je. Mějte přitom na mysli nejen samotnou návštěvnost, ale hlavně efektivitu vynaložených zdrojů.
Potřebovali byste s tím pomoct? Ozvětě se nám a naši specialisté vám rádi návštěvnost zanalyzují, ukážou vám, která čísla by vás měla zajímat a proč, a na jejich základě vám navrhnou ideální strategii zrovna pro váš e-commerce projekt.