Otevřít

Začínáme (a nekončíme) s Google Analytics

Tomáš Londa
10. duben 2015

Jistě to znáte. „Součástí našeho řešení je i analytika“. Skvělé! A co já s tím? Pokud si do vašeho analytického nástroje nechcete chodit jen pro měsíční přehled návštěvnosti, čtěte dál...

Google Analytics je nejpoužívanější free nástroj pro webovou analytiku. I když zdarma, nabízí možnosti, které většině menších/středních webů a eshopů naprosto dostačují. Z analytik se dá vyčíst spousta hodnotných informací, stačí vědět, „kam sáhnout“.

Pár příkladů, co můžete letmým pohledem do GA zjistit

  • nejnavštěvovanější stránky vašeho webu a jejich výkonnost (jejich konverzní poměr oproti zbytku webu)
  • konkrétní dny a hodiny, kdy lidé na váš web chodí nejčastěji
  • to, zda vám víc peněz přináší návštěvníci z PPC, odkazujících stránek nebo organického vyhledávání
  • ve kterém kroku objednávkového procesu návštěvníci odchází nejčastěji
  • zda klikají na vaše upoutávky na akční zboží
  • kolik času na vašich stránkách stráví stálí návštěvníci a jak se chovají ti noví
  • které stránky se návštěvníkům nelíbí, a které naopak ano

Pojďme si společně projít Google Analytics položku po položce. Tak, abyste po přečtení následujících řádků dokázali sami vyvozovat závěry, kontrolovat, jak funguje váš byznys – a také připomínkovat nedostatky vašemu dodavateli webu/eshopu.

Upozornění: V tomto návodu rozhodně nenajdete všechno. Účelem je poskytnout vám rychlý a srozumitelný přehled nad vašimi daty. Některé funkce a možnosti tedy zcela vynecháme, u některých naopak přidáme způsoby konkrétního využití. Kompletní informace najdete v Nápovědě Google Analytics.

Stručné technické informace: Google Analytics (GA) funguje na principu jednoduchého skriptu vloženého do kódu vašich stránek. Tento kód musí být umístěn na každé stránce webu, kterou chcete měřit. Osobně doporučuji nasadit ho do všech stránek potencionálně přístupných veřejnosti. O toto se postará váš webmaster či dodavatel eshopového řešení.

Některé systémy umožňují Analytics vložit skrze administraci, v takovém případě si potřebujete kód nejprve vygenerovat. Další možností vložení skriptu je prostřednictvím Google Tag Manager. Pak je ovšem nutné mít na stránkách připraveny „kontejnery“ (skutečně se jim tak oficiálně říká), do kterých váš kód „nasypete“. Pro tentokrát předpokládejme, že kód již na stránkách je a vy potřebujete jen číst a interpretovat data (nejčastější případ).

Úvodní obrazovka

Po přihlášení do vašich Google Analytics (za předpokladu, že je již máte aktivní), uvidíte něco podobného:

GA

0.EAC

Legenda:

1. Hlavní panel, který odkazuje na Domovskou stránku(tam se aktuálně nacházíme), Přehledy (přesune vás do prvního profilu ze všech nabízených), Přizpůsobení (umožní vytváření vlastních přehledů s přednastavenými hodnotami), Správce (důležitá položka, spravuje nastavení na všech úrovních – účty, služby i přehledy)

2. Oznámení GA o nových funkcích

3. Výpis jednotlivých služeb, po rozbalení složky se rozpadá na jednotlivé přehledy

4. Pomocí šipky vedle emailu můžete rozbalit možnost rychlého hledání v GA či přidání dalších účtů (abyste se nemuseli odhlašovat v případě, že ke svým Google

5. Analytics přistupujete z Google účtu, který momentálně není přihlášený). Ozubené kolečko obsahuje uživatelská nastavení, zejména výběr jazyka, Zvonek v pravém horním rohu je aktivní až pro jednotlivé přehledy a upozorňuje na chyby či možnosti zlepšení

6. Nastavení časového období – bude aktivní pro všechny přehledy

7. Hledání – slouží k rychlé orientaci, pokud máte velké množství přehledů a účtů

Vlevo na stejné liště jako hledání si můžete zobrazit pouze položky označené hvězdičkou, či přepnout Režim. Při podrobném režimu se všechny služby rozbalí na jednotlivé přehledy. Při více účtech je takové zobrazení zbytečně matoucí.

Předpokládám, že spousta z vás se dnes nedozvěděla nic nového. Na druhou stranu znám několik majitelů velkých eshopů, kteří se do GA dívají hodiny denně, a přesto nikdy neklikli na některé ze zmíněných položek.

Příště si povíme něco málo o technické stránce. Dozvíte se, jak poznat, jestli máte kód správně nasazen. Také jak GA blokovat, abyste si nezkreslovali vlastní data. Na samotnou interpretaci všech čísel a grafů se pak vrhneme ve třetím díle.